وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



سیگار,عوارض سیگار کشیدن,اثرات مخرب سیگار بر بدن

موهای کم پشت
سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث چروکیده شدن پوست می شود، موهای شما را هم کم پشت می کند. متخصصین معتقدند مواد شیمیایی سمی که در دود سیگار وجود دارد به DNA موجود در فولیکول موها صدمه می زند و رادیکال های آزاد را که به ساختار مو آسیب می زنند تولید می کند؛ در نتیجه افراد سیگاری مو های کم پشت تری دارند که زود تر هم سفید می شود. یعنی اگر مردان سیگاری در اصل مویی در سرشان باشد دوبرابر بیشتر از غیر سیگاری ها ممکن است دچار ریزش مو شوند.


ازدست دادن دندان ها
سیگار کشیدن انسان را در معرض انواع مشکلات دهانی اعم از سرطان دهان و بیماری لثه قرار می دهد. در واقع بر اساس تحقیقی که در سال 2005 در انگلستان انجام شده افراد سیگاری گاهی تا 6 برابر بیشتر از افراد غیر سیگار استعداد ابتلا به بیماری های لثه را دارند که در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان ها شود.


از بین رفتن درخشش طبیعی چهره
آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست افراد سیگاری حالتی تیره و متفاوت دارد؟ در سال 1985 یک تحقیق علمی از عبارتی با عنوان " چهره ی سیگاری" استفاده کرد تا خصوصیات خاص این چهره ها را تعریف کند؛ خصوصیاتی مثل چین و چروک، گود افتادگی و تیرگی پوست چهره که بخاطر مصرف سیگار ایجاد می شود. دود سیگار حاوی مونواکسید کربن است که جایگزین اکسیژن موجود در پوست شما می شود علاوه بر این نیکونین هم دارد که گردش خون را کم کرده وپوست را خشک و بی روح می کند. علاوه بر این مصرف سیگار باعث تخلیه ی مواد مغذی مثل ویتامین سی می شود که در حفظ و بازسازی پوست نقش مهمی دارند.


بهبودی زخم ها
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که زخم افراد سیگاری بعد از انجام اعمال جراحی به سرعت سایرین بهبود حاصل نمی کند. بنابراین اگرتصمیم دارید چین و چروک حاصل از سیگار کشیدن را با جراحی زیبایی از بین ببرید بدانید که این کار کمی مشکل خواهد بود. علاوه بر این جراحان هم تر جیح می دهند در صورتی شما را عمل کنند که سیگار کشیدن را ترک کنید.


سرطان پوست
مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان است؛ از جمله سرطان های ریه، گلو، دهان و مری. بنابراین مایه ی تعجب نیست اگر سیگار کشیدن باعث ابتلا به سرطان پوست هم بشود. بر اساس تحقیقی که در سال 2001 چاپ شده ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی که دومین سرطان شایع پوست است در افراد سیگاری تا 3 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.


ترک خوردن پوست
نیکوتین موجود در سیگار به ساختار و بافت سلولی پوست شما صدمه وارد می کند و باعث می شود که پوست انعطاف خود را از دست بدهد و در اثر افزایش وزن به راحتی ترک خورده و قرمز شود که کمکم رنگ قرمز خود را از دست می دهد. البته این حالت در اثر افزایش ناگهانی وزن اتفاق می افتد که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما مصرف سیگار این علایم را تشدید می کند.

زگیل
به دلایل نامعلومی افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما مبتلا می شوند این ویروس باعث بروز زگیل و از جمله زگیل بر روی اندام تناسلی می شود. البته این ویروس از راه تماس جنسی منتقل می شود اما مصرف سیگار هم یک نشانه ی خطر است. افراد سیگاری نسبت به کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.


شکم شل و ول
مصرف سیگار می تواند باعث کم اشتهایی شود و افراد سیگاری معمولاًنسبت به سایرین وزن کمتری دارند اما تحقیقی که در سال 2009 در کشور هلند انجام شده نشان داده است که میزان چربی اندام های داخلی افراد سیگاری بیشتر از غیر سیگاری ها است. این چربی ها که در بین بافت ها و اندام های داخلی وجود دارند در شکم جمع می شوند و کم کم زمینه ساز بیماری های دیگری از جمله دیابت می شوند.


چین و چروک و پیری زود رس
البته که چین و چروک های افراد پیر و مسن قابل احترام و و نشانه ی یک عمر تجربه اند اما این چین و چروک ها اگر در صورت افراد جوان باشند به هیچ وجه نشانه ی حکمت یا دانایی آنها نیستند. متخصصین معتقدند که سیگار کشیدن فرآیند پیر شدن را تسریع می کند و به طور میانگین افراد سیگاری 14 سال پیر تر از غیر سیگاری ها به نظر می رسند. در واقع مصرف سیگار مانع خون رسانی به بافت پوست شده وباعث می شود که پوست شما چروکیده و ناسالم شود.


انگشتان زرد
نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تغییر رنگ دندان های شما و حتی دیوار های اتاقتان شده و در عین حال باعث زردی انگشتان و ناخن ها هم می شود. اگر در اینترنت به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید با پیشنهاد هایی مثل استفاده از آبلیمو، مایع سفید کننده وسابیدن با سیم مواجه می شوید اما مسلماً ترک سیگار کم هزینه تر، راحت تر و بی درد تر است.

و در ادامه 9 تصور غلط درباره سیگار

1- تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.
کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد.
همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد.پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.


2- برخی سیگارها خطری ندارند.
هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد.برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند.
- سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند.
-د اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند.


3- سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.
شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند.موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.
مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست.دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینطور نیست.بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.

 

سیگار کشیدن,ترک سیگار,عوارض قلیان کشیدن

 

4- قلیان ها بی خطر هستند.
در قلیان، دود از طریق آب منتقل می گردد.برخی مردم بر این باورند که لوله قلیان، قبل از ورود دود به ریه، آن را تمیز می کند.ولی باید گفت که خطرات ناشی از قلیان به مراتب بیشتر از خطرات ناشی از سیگار می باشد.
-قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند.
-یک باور دیگر نیز وجود دارد که می گوید، قلیان های دست دوم و کار کرده، ایمن تر می باشند که این باور نیز نادرست است.


5- برای ترک سیگار، من خیلی پیر هستم.
اگر یک سال است که سیگار کشیدن را ترک کرده اید، خطر بیماری های قلبی را به نصف کاهش داده اید.
افراد 35 تا 39 ساله، اگر سیگار را ترک کنند، می توانند 3 تا 5 سال طول عمر خود را زیاد کنند.افراد 65 ساله، می توانند یک سال طول عمر خود را زیاد کنند.مطالعات نشان داده که حتی افراد 69 ساله نیز می توانند با ترک سیگار، طول عمر خود را زیاد کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.


6- من هرگاه بخواهم می توانم سیگار را ترک کنم.
هر چه مدت سیگار کشیدن شما بیشتر باشد، به همان نسبت ترک سیگار برایتان سخت تر خواهد بود.افرادی که می گویند، اراده ترک سیگار را دارند، باید آنها را در مواقع بحرانی دید که آیا اراده شان پابرجا است یا نه.
-حدود 9 نفر از 10 نفری که سیگار را ترک می کنند، دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند.
-بهترین روش ترک سیگار، مشاوره و دارودرمانی می باشد.


7- اگر کودکی در خانه نباشد، می توان سیگار کشید.
اگر کسی در داخل خانه سیگار بکشد و حتی فرد دیگری در آنجا نباشد، دود سیگار روی فرش، لباس ها و پرده ها و ... باقی می ماند.اگر بتوانید بوی سیگار را در فضای خانه استشمام کنید، بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می دهد که موادشیمیایی سرطان زا در محیط خانه وجود دارد.

این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز یا چار دست و پا راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خیلی  خطرناک است.پس بهتر است برای سلامت کودکانمان سیگار را ترک کنیم.

 

سیگار کشیدن,ترک سیگار,عوارض قلیان کشیدن

 
8- اگر سیگار را ترک کنم، افزایش وزن پیدا می کنم.
نیکوتین یک ماده محرک است و اشتهای فرد از بین می برد. پس وقتی سیگار را ترک می کنید، هوس و میل به غذا خوردن بوجود می آید.
به طور متوسط، افراد بعد از ترک سیگار، 6/3 کیلوگرم افزیش وزن می یابند.
هنگامی که سیگار را ترک می کنید، سوخت و ساز بدنتان نیز کم می شود، اما شما می توانید با ورزش کردن و یا پیاده روی طولانی با چاقی مبارزه کنید.با ورزش کردن و عادات صحیح غذایی می توانید با خطرات ناشی از سیگار و افزایش وزن ناخواسته مبارزه کنید.


9- من فقط در مهمانی ها سیگار می کشم، بنابراین خطری مرا تهدید نمی کند.
یکی از باورهای غلط مردم این است که اگر گاهی وقت ها سیگار بکشید، از خطرات سیگار ایمن می باشید.
در حقیقت، خطرات سیگار کشیدن بعد از روشن کردن یک عدد سیگار مشخص می شود.
کشیدن 1 تا 4 عدد سیگار در روز باعث می شود که شما سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه باشید.


فواید فوری ترک سیگار
- بعد از گذشت 20 دقیقه از ترک سیگار، فشار خونتان کم می شود، ضربان قلبتان آهسته تر می گردد و دمای دست و پاهای شما زیاد می شود.
- بعد از 8 ساعت از ترک سیگار، خون شروع به خنثی کردن مواد مضر سیگار می کند و میزان مونوکسید کربن و اکسیژن در خونتان به مقدار طبیعی می رسد.


-بعد از 24 ساعت از ترک سیگار، سیستم های داخلی بدن شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند و به همان نسبت ابتلا به بیماری های قلبی کم می شود
- بعد از 48 ساعت از ترک سیگار، انتهای اعصاب مرده ناشی از سیگار، دوباره زنده می شوند و حس چشایی و بویایی بهبود می یابد.


فواید بعدی ترک سیگار
- بعد از هفته ها از ترک سیگار، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها نیز بهتر می گردد. ورزش کردن و راه رفتن، آسان تر انجام می گیرد.


- بعد از چندین ماه از ترک سیگار، تولید خلط سینه کمتر می شود و شما کمتر سرفه می کنید و کمتر خس خس سینه دارید.
- بعد از یک سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به امراض قلبی به نصف کاهش می یابد.


- بعد از پنج سال از ترک سیگار، خطر سکته کاهش می یابد و با گذشت زمان، احتمال سکته کم و کمتر می گردد.
- بعد از 10 سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد. کاهش ابتلا به زخم های گوارشی و سرطان های دهان، حلق، مری، پانکراس، کلیه و مثانه نیز دیده می شود.
- بعد از 15 سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری های قبلی و مرگ درست همانند فردی است که سیگار نکشیده است.

و در ادامه مطالب سیگار چند سال از عمر را کم می کند؟


سیگار بدتر از ایدز
سیگار از مقدار زیادی ترکیبات سمی تشکیل شده است که اثرات بدی روی ارگان های بدن دارند. این ترکیبات در طولانی مدت، بدن را در معرض بیماری های جدی از جمله انواع سرطان ها قرار می دهند. همین سیگار، شما را چند سال پیرتر از سن و سال تان نشان می دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدی مواجه می سازد. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه شش میلیون نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پنج میلیون از این تعداد را، سیگاری های فعال و یک میلیون نفر را سیگاری های غیرفعال تشکیل می دهند.


سیگاری های غیر فعال افرادی هستند که خودشان سیگار نمی کشند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار می گیرند. در واقع سیگاری ها با خودخواهی، علاوه بر اینکه خودشان را در معرض بیماری قرار می دهند، اطرافیان خود را نیز بیماری می کنند. جالب است بدانید که سیگار به دلیل اعتیادآور بودن و آسیب هایی که به سلامتی وارد می کند، سالانه بیش از بیماری ایدز، الکل و مواد مخدر قربانی می گیرد.

 

با سیگار کشیدن عمرتان کم می شود
همه می دانند که سیگار خطر بروز بیماری های قلبی، سکته، آمفیزم یا بیماری های انسدادی ریوی مانند برونشیت، سرطان ریه، سرطان مری، سرطان پانکراس و سرطان پوست را بالا می برد. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی، کانادایی و انگلیسی که در مجله ی New England Journal of Medicicine به چاپ رسیده است نشان می دهد که سیگار 10 سال از عمر را کوتاه می کند.

 

محققان برای رسیدن به این نتایج از سال 1997 تا 2004،  روی 217 هزار فرد بزرگسال بررسی هایی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند میزان مرگ و میر افراد سیگاری، سه برابر افراد غیرسیگاری است. محققان مشاهده کردند بیشترین میزان مرگ و میر افراد در این پژوهش، به طور مستقیم به مصرف سیگار مربوط می شود. علاوه بر این مشخص شد افراد غیر سیگاری در مقایسه با سیگاری ها، دو برابر شانس بیشتری برای رسیدن به سن 80 سالگی دارند.

خبر خوب اینکه اگر فرد سیگار را به موقع ترک کند، می تواند با عوارض آن مقابله کند. در واقع افرادی که بین 25 تا 34 سالگی، 35 تا 44 سالگی یا 45 تا 50 سالگی اقدام به ترک سیگار می کنند، به ترتیب 10، 9 و 6 سال به عمر خود اضافه می کنند.

 

سیگار, سیگار کشیدن, ترک سیگار

استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود

 

آیا ترک سیگار امکان پذیر است؟
سیگار، اعتیاد آور است و ترک آن کمی دشوار خواهد بود. اما این کار غیر ممکن نیست و کمی اراده می خواهد. در برخی موارد، افرادی که سیگار را ترک می کنند، دچار اضطراب یا سندرم ترک سیگار می شوند و تصور می کنند که ترک سیگار غیرعاقلانه و غیرممکن است. اما در هر حال با اراده و عزم راسخ می توان سیگار را بدون بازگشت ترک کرد.

 

روشهای مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از :

- ترک سیگار قدم به قدم
اگر تصور می کنید که قادر به ترک یکباره ی سیگار نیستید، باید تلاش کنید که میزان سیگار مصرفی را به مرور کاهش دهید. در واقع لازم است که هر روز از تعداد نخ های سیگاری که دود می کنید کم کرده  و به تدریج آن را به طور کامل ترک کنید.

 

- ترک سیگار به طور ناگهانی
تصمیم به ترک یکباره ی سیگار کار دشواری است، اما اجرایی کردن یکباره ی تصمیم ترک سیگار از همه ی روش های دیگر موثرتر است و اثرات منفی سیگار را از بین می برد.


- ترک سیگار به کمک جایگزین های نیکوتین
روش های جایگزین نیکوتین شامل مجموعه ای از محصولات و درمان هایی است که جایگزین نیکوتین موجود در سیگار می شوند. به این صورت که در این محصولات، دوز کمی از نیکوتین به بدن فرد می رسد، اما سموم دیگری که در سیگار وجود دارند وارد بدن نمی شوند. این درمان ها عبارتست از چسب ها، آدامس یا حتی اسپرهای مخصوص بینی که به منظور کاهش میل فرد برای جذب نیکوتین و تسکین علائم ترک سیگار تهیه شده اند. استفاده از این محصولات نیز کمک زیادی به ترک سیگار می کند.


- ترک سیگار به کمک طب سوزنی
طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی است که ریشه در طب چینی دارد. استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود. اگر این شیوه ترک سیگار توسط افراد متخصص آن انجام شود کاملا بی خطر است. 

منبع:tebyan.net

منبع:taamolnews.ir

  • ۰
  • ۰

مضرات نوشابه بر کسی پوشیده نیست اما چرای آن برای بسیاری از ما مبهم است. دلایلی که برای نامناسب بودن نوشابه برای سلامتی بیان می شود بسیار زیاد است که از جمله آن می توان به قند بالا، شیرینی های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... اشاره کرد و باید به دنبال جایگزین مناسبی برای نوشابه بود.

 

به طور متوسط ایرانی‌ها حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال را می‌نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است. وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می‌شود که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط ۴ برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند. برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می‌خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می‌نوشند.

 

ضررهای نوشابه,مضرات نوشابه چیست

قند بالا، شیرینی های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... دلایل مضر بودن نوشابه است

 

با توجه به مصرف مداوم نوشابه در کشورمان لازم است تا بدانیم که چگونه این نوشیدنی‌ها می‌توانند بر روی بدن انسان تأثیر بگذارند. نوشابه، نوشیدنی گازدار و ... هرگونه که آن را نامگذاری کنیم در صورتی که مصرف کننده و طرفدار آن هستید، باید با هم صحبت کنیم!

 

آیا نوشابه برای سلامت شما مضر است؟

حتما می توانید پاسخ من را از تیتر این مقاله بدانید اما من می خواهم پایم را فراتر بگذارم! من حتی می گویم با کمی تحقیق کاملا مشخص می شود که حتی مصرف متعادل و معمولی نوشابه برای شما خطرناک است.

 

خب حتما همه می‌گویند که مصرف هرچیزی به اندازه مشکلی ایجاد نمی‌کند که البته من در بیشتر موارد با آن‌ها موافقم، اما وقتی صحبت از نوشابه می‌شود، مقدار شکر و افزودنی های نوشابه چنان زیاد است که باعث می شود من به این نتیجه برسم که مصرف متعادلی در نوشابه وجود ندارد به خصوص این که بطری‌های ما حداقل ۳۰۰ سی سی نوشابه در درون خود دارند و همین نوشابه ها گاهی در سایز‌های بزرگتر نیز مصرف می شوند.

 

محققان کار زیادی در مورد مضرات نوشابه انجام نداده‌اند و تحقیقات زیادی بر روی این موضوع انجام نشده است اما می‌دانیم که شکر هیچ منفعتی برای سلامتی ندارد و فقط ضرر است؛ به خصوص وقتی که در قالب نوشابه قرار می‌گیرد ضرر آن بیش از پیش می‌شود.

 

در این مقاله به ۱۰ دلیلی اشاره می کنیم که به شما اثبات می کند حتی خوردن گه گاه نوشابه به خطرات آن نمی‌ارزد و همچنین در همین مقاله به نوشیدنی های سالم تر نیز اشاره خواهیم کرد.

 

مضرات نوشابه و ۱۰ دلیل برای پرهیز از  آن 

۱- قند بالا

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چایی خوری شکر است. این مقدار شکر به خصوص در مایعات باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که نتیجه آن ایجاد واکنش انسولینی در بدن است. در بلند مدت همچنین افراد به سبب استفاده از نوشابه ممکن است شاهد بیماری دیابت و یا مقاومت به انسولین باشند. با این حال در این قسمت به افزایش وزن و دیگر مشکلات سلامت در بدن که حاصل از قند موجود در نوشابه است اشاره نکردیم! شرکت‌های تولید کننده نوشابه بیشترین مصرف کنندگان شکر در جهان هستند. بدتر از همه این‌ها این است که قند موجود در نوشابه ها در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا ارائه می شوند.

 

مضرات نوشابه,آشنایی با مضرات نوشابه

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چایی خوری شکر است

 

۲- فسفریک اسید

نوشابه دارای فسفریک اسید است که در توانایی بدن در جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد پوکی استخوان، کرم خوردگی دندان و نرمی استخوان ‌شود. فسفریک اسید همچنین با اسید معده در تماس قرار می گیرد و گوارش را کند می کند و جذب مواد غذایی را با مشکل مواجه می سازد.

 

۳- شیرینی های مصنوعی

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می شود که می تواند بدتر و زیان آورتر از قند باشد. این نوع شیرینی مصنوعی تقریبا با صدها مشکل سلامتی گوناگون از جمله تشنج، ام اس، تومور مغزی، دیابت و اختلالات عاطفی مرتبط است. این نوع شیرینی در گرما به متانول تبدیل می‌شود و سپس به فرمالدهید و اسید فرمیک تبدیل می گردد. مصرف نوشابه احتمال ابتلا به سندروم نشانگان سوخت و سازی بدن را افزایش می دهد که این سندروم ‌باعث افزایش چاقی، افزایش قند خون و افزایش کلسترول می شود. نوشیدنی هایی هستند که از شیرینی استویا بهره می گیرند و خطر کمتری دارند اما باز هم من استفاده از این نوع نوشیدنی ها را به جای استفاده از آب ساده و یا نوشیدنی های سالم تر پیشنهاد نمی کنم.

 

عوارض مصرف نوشابه, بیماری های ناشی از مصرف نوشابه

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می شود

 

۴- کافئین بالا

بیشتر نوشابه‌ها دارای کافئین هستند که می‌تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و مشکلات دیگر شود.

 

۵- آب نامرغوب

یکی دیگر از مضرات نوشابه به آب نامرغوب آن بازمی‌گردد. آبی که از آن در تولید نوشابه‌ها استفاده می‌شود دارای کلر، فلوراید و نیز مقادیری از مواد سنگین است.

 

۶- چاق شدن

محققان هاروارد اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نوشابه با چاقی در ارتباط است. تحقیقات بر روی افراد ۱۲ ساله نشان داد کسانی که نوشابه مصرف می‌کنند چاق‌تر از کسانی هستند که مصرف نوشابه ندارند؛ و در هر وعده نوشابه که روزانه مصرف می‌شود خطر ابتلا به چاقی ۱.۶ برابر افزایش می یابد.

 

۷- فروکتوز اضافی

نوشابه دارای مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا است و همانگونه که از اسمش پیداست از ذرت نشأت می گیرد. بیشتر این ذرت‌ها حاصل اصلاح ژنتیکی هستند و هیچ تحقیق بلند مدتی درباره سلامت اصلاح ژنتیکی انجام نشده است. دلیل آن این است که به طور کلی اصلاح ژنتیکی محصولات زراعی از دهه ۱۹۹۰ آغاز گشته است. همچنین در روند تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا ردپایی از جیوه دیده می شود. جیوه یک فلز سنگین است که می تواند مسبب مشکلات گوناگون در سلامت افراد شود.

 

نوشیدنی های سالم,مصرف نوشیدنی های مضر

نوشابه دارای مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا است

 

۸- فقر مواد غذایی مفید

در واقع هیچ ارزش غذایی در نوشابه وجود ندارد. نوشابه نه تنها تأثیرات وحشتناکی بر روی بدن می گذارد بلکه هیچ رد پایی از هیچ گونه تأثیر مثبتی در آن دیده نمی شود. نوشابه یک ماده غیر طبیعیست که به بدن آسیب می رساند.

 

۹- کاهش آب بدن

اگرچه نوشابه ممکن است باعث ایجاد حس تازگی شود اما به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می دهد. استفاده از نوشابه در بلند مدت می تواند باعث کاهش آب بدن به صورت مزمن شود.

 

مضرات نوشابه چیست, پرهیز از نوشابه

نوشابه به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می دهد

 

۱۰- مضر برای دندان ها

مصرف نوشابه به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پلاک دندان می شود که نتیجه آن کرم خوردگی دندان و نیز ایجاد مشکلاتی در لثه است.

 

جایگزین های سالم برای نوشابه

می‌دانم که برای کسانی که روزانه نوشابه مصرف می‌کنند ترک ناگهانی آن سخت است. این موضوع زمانی اهمیت بالایی پیدا می‌کند که فکر کنیم چقدر قند می‌تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد واکنشی گردد که ترک آن سخت باشد.

 

اگر شما یک نوشابه‌خور حرفه‌ای هستید و برای رهایی از مضرات نوشابه به دنبال جایگزین‌های سالمی برای آن می‌گردید نگران نباشید چرا که گزینه‌های فراوانی پیش روی شماست. نکته اینجاست که باید گزینه‌های جدید را همراهتان داشته باشید تا زمانی که نیاز به قند پیدا کردید از آن ها استفاده کنید.

 

آب میوه

الزامی نیست که آنها را از بیرون خریداری کنید بلکه می‌توانید خودتان نیز آنها را تهیه و مصرف نمایید.

 

آب کفیر

آب کفیر دارای گاز و شیرینی مشابه با نوشابه بوده اما در عین حال پروبیوتیک می‌باشد.

 

کامبوچا

مانند کفیر می‌توانید کامبوچا را در منزل تهیه نمایید. این ماده گاز طبیعی دارد و مملو از ویتامین است.

 

لیموناد زردچوبه یخ

این نوشیدنی ملایم، طراوت بخش و نسبتا شیرین برای روزهای گرم تابستانی عالی است. شما شاید ندانید که چقدر این نوشیدنی برای شما مفید است. دقیقا بر خلاف نوشابه!

 

آشنایی با مضرات نوشابه,ضررهای نوشابه

لیموناد زردچوبه یخ، نوشیدنی طراوت بخش و نسبتا شیرین برای روزهای گرم تابستانی عالی است

 

 

منبع : setare.com

  • ۰
  • ۰

نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه با مرگ زود هنگام ارتباط دارد :

مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان میدهد مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه می نوشند 21 درصد بیشتر احتمال مرگ و میر دارند. همچنین افرادی که مقادیر زیادی کافئین مصرف می کنند نیز احتمالا سیگار می کشند و تناسب اندام خوبی ندارنداما با میانه روی در مصرف می توانید از آسیب ها جلوگیری کنید.

کافئین و فشار خون :

به خصوص افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و کسانی که معمولا کافئین مصرف نمی کنند باید بیشتر دقت کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن 250 میلی گرم کافئین (حدود 2 فنجان قهوه) حدود 2 تا 3 ساعت پس از مصرف کافئین فشارخون آنها بالا می رود.

عوارض قهوه

کافئین و خطر حملات قلبی :

بررسی ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، 4 برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف 4 فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

کافئین و بیماری نقرس :

افرادی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه را کنار بگذارند زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

کافئین و احتمال ابتلا به کیست پستان :

زنانی که روزانه 31 تا 250 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا 5 برابر در مقایسه با افراد دیگر افزایش می دهند

کافئین و بی اختیاری ادرار :

زنانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، 70 درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه براحتی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

خطرات قهوه

کافئین و بی خوابی :

کافئین می تواند در سیستم خواب یک فرد تاثیر بگذارد و موجب بی خوابی شود. اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما بی خوابی و بد خوابی را تجربه کرده اید که باعث خستگی و کسالت روز بعد می شود.

کافئین و سو هاضمه:

افرادی که نوشیدنی های کافئینی مصرف می کنند اغلب دچار ناراحتی معده یا گوارش می شوند، این مشکل عمدتا زمانی رخ می دهد که نوشیدنی ها با معده خالی مصرف شود.

کافئین و سردرد :

یکی از رایج ترین عوارض زیاده روی در مصرف قهوه این مورد مهم عنوان شده در بخش سلامت نمناک است ؛ مصرف مناسب کافئین می تواند علائم سردرد را کاهش دهد اما استفاده بیش از حد از آن موجب سردرد و میگرن می شود.

کافئین و کاهش باروری و سقط جنین :

مصرف کافئین در زنان می تواند احتمال بارداری را حدود 27 درصد کاهش دهد.

مطالعات اخیر، نشان میدهد نوشیدن کافئین حداقل 2 فنجان در طول شبانه روز ، خطرات سقط جنین در زنان را افزایش می دهد. زیرا کافئین محلول در آب است و به راحتی از طریق خون وارد جفت می شود و به عنوان یک محرک باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین می شود. علاوه براین رشد جنین را کند می کند. حتی زنان شیرده در نوشیدن قهوه دقت کنند زیرا مستقیما روی نوزاد تاثیر می گذارد.

عوارض قهوه برای زنان

کافئین و رفلاکس گوارشی:

یکی از مضرات دیگر قهوه ، بازگشت اسید معده و سوزش معده است. به خصوص افرادی که سابقه این بیماری را دارند با مصرف کافئین ، این مسئله را تجربه می کنند با حفظ تعادل در مصرف قهوه می توان از بروز بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

کافئین و اختلال در دیابت نوع 2 :

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 یا مستعد آن هستید مصرف کافئین را محدود یا از آن اجتناب کنید زیرا در متابولیسم گلوگز اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ناگهانی گلوگز در خون می شود.

کافئین و انقباضات قلبی :

مطالعه اخیر نشان میدهد بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا، قلب دچار انقباضات شدیدتر می شود ، اما مشخص نیست که این موضوع تاثیرات بلند مدت دارد.

کافئین و بدترشدن علائم یائسگی :

اگرچه نوشیدن قهوه در عصر یک روز بسیار لذت بخش است ، اما مصرف زیاد آن باعث اختلال در چرخه قاعدگی و درنتیجه تاخیر دوره قاعدگی و خون ریزی زیاد می شود. هم چنین زنانی یائسه ای که کافئین مصرف می کنند بیشتر از دیگران گرگرفتگی را تجربه می کنند.

مشکلات مصرف قهوه

کافئین و کاهش جذب آهن:

وجود ماده تانین در قهوه ، باعث کاهش جذب آهن می شود. در نتیجه افرادی که سابقه کم خونی دارند قهوه را مانند چای باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند تا آهن موجود در غذا جذب بدن شود.

کافئین و افزایش اضطراب، افسردگی :

اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه مضطرب می شوید، بدانید قهوه می تواند در کوتاه مدت، اثرات جانبی زیادی بر روی افراد مستعد اضطراب داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن قهوه می تواند منجر به عصبانیت، لرزیدن و ضربان قلب تند شود.

کافئین و کاهش تولید کلاژن :

اگر فردی هستید که عادت به نوشیدن قهوه یا چای دارید مسئله تولید کلاژن و پیری پوست را بیشتر جدی بگیرید، زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث کاهش قابل توجه ترشح هورمون ضد پیری می شود و با دهیدراته کردن بدن باعث خشکی ، بروز چین و چروک و همچنین آکنه روی پوست می شود.

کافئین و افزایش پوکی استخوان :

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئینی روزانه مشکلی ایجاد نمی کند اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن باعث کاهش کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، زیرا کلیسیم سلامت استخوان ها را تامین می کند. از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنند افراد سالمند بخصوص خانم ها که پوکی استخوان در آنها رایج است از خوردن آن اجتناب کنند.

عوارض قهوه

کافئین و چاقی :

کافئین یکی از علل مستقیم افزایش وزن است زیرا با افزایش هورمون های استرس در بدن باعث گرسنگی شدید و در نتیجه پرخوری می شود.

کافئین و حساسیت :

اگرچه حساسیت به کافئین به ندرت رخ می دهد ولی برخی افراد با حساسیت زیادی که به کافئین دارند ممکن است کهیر ، درد و بثوات پوستی را تجربه کنند.

کافئین و کم آبی ، خشکی دهان :

کافئین به دلیل ویژگی ادرارآوری باعث خروج مایعات زیادی از بدن و کم آبی سلولهای بدن می شود ، در نتیجه بدن دیگر قادر به جذب مواد مغذی نیست. به همین دلیل در دفع مواد زائد مشکل ایجاد کرده و دهان خشک و کم آب می شود.

اختلال در روند بازیابی شنوایی از بین رفته :

تحقیقات صورت گرفته روی خوکچه های هندی نشان می دهد کافئین روند ترمیم شنوایی از بین رفته ناشی از صدای بلند را کاهش می دهد چنین موردی در انسان نیز دیده شده است.

عوارض مصرف کافئین

مشکلات دیگری که در اثر زیاده روی در مصرف قهوه به وجود می آید :

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • فراموشی در افراد مسن ، به ویژه در خانمهای بالای 80 سال
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • عصبانیت
  • بی قراری و پریشانی
  • لرزش ماهیچه ها
  • خواب پریشان شبانه
  • بداخلاقی و زود رنجی
  • افزایش ضربان قلب