وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها

۶۷ مطلب توسط «kouresh ebrahimi» ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خواص دارویی روئینه زرین (Goldenrod)؛ درمان طبیعی برای بیماری‌های مختلف

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین

 خواص دارویی روئینه زرین

 

روئینه زرین: کاربردهای دارویی و موارد منع مصرف 

روئینه زرین یا Goldenrod گیاهی زینتی و دارویی است که در فصل پاییز با گل های زرد خود زیبایی می‌افزاید. در این مقاله خواص دارویی و کاربرد‌های گیاه گلدن رد را بررسی می‌کنیم.

Goldenrod که به آن Solidago canadensis یا Solidago virgaurea نیز می‌گویند ، یک گیاه علفی چند ساله است که در سراسر شبه جزیره ایبری و آمریکای شمالی یافت می‌شود. از خانواده Asteraceae است و به دلیل جوانه های زرد رنگ شدیدی که نام خود را از آن گرفته است، جلب توجه می کند.

 

Goldenrod گیاهی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ادرارآور است. 

به دلیل ترکیب دارویی آن که شامل فلاونوئیدها، تانن ها، ساپونین ها و اسیدهای آلی است، به طور منظم در ساخت مکمل های گیاهی استفاده می شود. برخی افراد حتی آن را به عنوان دم کرده برای تسکین برخی علائم و بیماری ها تهیه می کنند. کاربردهای اصلی و موارد منع مصرف آن چیست؟ آنها را در ادامه بررسی کنید.

 

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, گیاه Goldenrod

گیاه Goldenrod

 

ترکیب و خواص Goldenrod 

طیف گسترده ای از مزایای روئینه زرین به محتوای فراوان آن در فیتوکمیکال های مختلف نسبت داده می شود. به طور خاص ، این گیاه حاوی مواد زیر است:

• فلاونوئیدها (عمدتاً مشتقات کورستین و کامپفرول)

• اسیدهای پلی فنولیک C6-C3 (کافئیک، کلروژنیک، فرولیک، سیناپیک، 3-هیدروکسی فنیل استیک، 3،4-دی هیدروکسی فنیل استیک، اسیدهای هومووانیلیک)

• ترکیبات گلیکوزیدی

• اسانس های حاوی مونوترپن ها (آلفا و بتا پینن، میرسن، لیمونن، سابینن)

• مولکول های ساپونین (مانند ویرگاورئاساپونین ها و سولیداگوساپونین ها)

 

این ترکیبات با تعدادی از اثرات و خواص سلامتی مرتبط هستند. به طور خاص، مشاهده شده است که آنها دارای پتانسیل ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد درد، اسپاسمولیتیک، ضد فشار خون، ادرارآور، ضد باکتری و محافظت از قلب هستند. بیایید نگاهی به کاربردهای اصلی دارویی آن بیندازیم.

 

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, روئینه زرین یک ادرار آور طبیعی

روئینه زرین یک ادرار آور طبیعی است

 

کاربردهای دارویی روئینه زرین 

در طب سنتی از روئینه زرین به عنوان مدر و کمک کننده برای بیماری های اورولوژی استفاده می شده است. استفاده از آن همچنین با پیشگیری از عفونت ها و تسکین بیماری های عضلانی مرتبط است.

 

ادرار آور طبیعی

روئینه زرین به عنوان یک "ادرار آور طبیعی" طبقه بندی می شود. دیورتیک ها موادی هستند که تولید ادرار را برای تسهیل دفع مایعات در بدن تحریک می کنند. بنابراین آنها از درمان شرایط ادم، فشار خون بالا و مشکلات کلیوی حمایت می کنند.

 

انتشارات آژانس دارویی اروپا روئینه زرین را به عنوان یک کمک برای افزایش مقدار ادرار و کاهش ناراحتی ناشی از اختلالات جزئی ادراری برجسته می کند.

این تا حد زیادی با محتوای ساپونین آن توضیح داده می شود، موادی که گردش خون را در سطح کلیوی افزایش می دهند، که فیلتراسیون گلومرولی و در نتیجه دفع مایعات را افزایش می دهد.

با این حال، مطالعات گسترده‌تر و قطعی‌تری برای ارزیابی این اثر در انسان مورد نیاز است، زیرا بیشتر آزمایش‌ها بر روی حیوانات انجام شده است.

 

مشکلات دستگاه ادراری

در سنت عامه، روئینه زرین به عنوان مکملی برای بهبود مشکلات دستگاه ادراری استفاده می شود. اغلب برای عفونت های مثانه، تحریک دستگاه ادراری و سنگ کلیه استفاده می شود. این گیاه به دلیل خاصیت ادرارآوری با افزایش جریان ادرار، کاهش التهاب بافتی و کنترل اسپاسم در دستگاه ادراری همراه است. با این حال، هیچ مدرک قطعی در این زمینه وجود ندارد.

بیماریهای ادراری بدون درمان پزشکی پیچیده می شود. بنابراین اولویت مراجعه به پزشک و رعایت توصیه های ایشان است.

 

ضد التهاب و ضد اسپاسم

خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم نسبت داده شده به روئینه زرین اغلب به عنوان کمکی برای درد عضلانی، علائم آرتریت و آسم و سایر بیماری ها استفاده می شود. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد.

در حال حاضر، مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که موادی مانند ساپونین های تری ترپن، پلی فنول ها و تانن ها پشت این اثرات هستند. با این حال، ثابت نشده است که یک درمان موثر و ایمن است.

 

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, فواید دارویی گیاه روئینه زرین

فواید دارویی گیاه روئینه زرین

 

سایر کاربردهای احتمالی روئینه زرین 

بیشتر کاربردهای دارویی روئینه زرین فقط با شواهد حکایتی پشتیبانی می شود. استفاده محتاطانه توصیه می شود، به خصوص اگر بیماری های قبلی تشخیص داده شده یا هر شرایط خاصی وجود داشته باشد.

سایر کاربردها که با شواهد پشتیبانی نمی شوند به شرح زیر است:

- دیابت

- هموروئید

- آرتریت و نقرس

- دهان ملتهب

- اگزما (استفاده موضعی)

- بزرگ شدن کبد

- زخم های جزئی (استفاده موضعی)

- عفونت های تنفسی (مانند موارد آنفولانزا و سرماخوردگی)

- فرد مبتلا به آرتریت.

 

Goldenrod به عنوان یک ضد التهاب برای آرتریت استفاده می شود. با این حال، شواهد به نفع آن اندک است.

 

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, عوارض گیاه روئینه زرین

واکنش های آلرژیک یکی از عوارض گیاه روئینه زرین است

 

خطرات و موارد منع مصرف روئینه زرین

در حال حاضر، اطلاعات قابل اعتماد کافی برای بیان بی خطر بودن روئینه زرین و مکمل های مشتق شده وجود ندارد. با این حال، عوارض جانبی که شرح داده شده اند خفیف هستند. اینها شامل درد شکم، سوزش سر دل، گرفتگی عضلات و حالت تهوع است.

برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به مصرف یا استفاده موضعی این گیاه را تجربه کنند. اگر چنین است، علایم بالینی شامل تورم زبان و دهان، تحریک پوست و مشکلات تنفسی است. در این موارد باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

 

برای ایمنی، این گیاه در حالات زیر منع مصرف دارد:

- بیماری های قلبی و کلیوی

- بارداری و شیردهی

- کودکان

- پوکی استخوان

- دیابت

از سوی دیگر، نباید همزمان با داروهای ادرارآور ، فشار خون بالا یا دیابت مصرف شود. این به این دلیل است که می تواند تأثیر آن را بیش از حد تقویت کند که سلامتی را به خطر می اندازد.

 

دوز و نحوه مصرف روئینه زرین

قبل از مصرف مکمل‌های روئینه زرین یا مکمل‌های هر گیاه دیگر توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که مصرف آن خطراتی دارد یا خیر. این گیاه به صورت خشک شده، در چای کیسه ای، عصاره، تنتور و کپسول موجود است.

• دم کرده: 3 تا 5 گرم گیاه در آب جوش، 2 یا 3 بار در روز.

• عصاره یا تنتور مایع: 0.5 تا 2 میلی لیتر، 2 یا 3 بار در روز.

• عصاره خشک: 350 تا 450 میلی گرم، 3 بار در روز.

• موضعی: 40 گرم از گیاه خشک را در 1 لیتر آب سرد خیس کنید. پس از 12 ساعت، مایع به صورت موضعی با کمپرس اعمال می شود.

 

روئینه زرین, خواص دارویی روئینه زرین, انواع بیماری های دستگاه ادراری

درمان انواع بیماری های دستگاه ادراری با Goldenrod

 

سوالات متداول در مورد خواص دارویی گلدنرود

1. کاربردهای دارویی روئینه زرین چیست؟

روئینه زرین به طور سنتی برای درمان انواع بیماری های دستگاه ادراری استفاده می شود. با این حال، شواهد علمی محدودی برای حمایت از استفاده از روئینه زرین برای هر یک از این شرایط وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن مورد نیاز است.

 

2. آیا روئینه زرین ایمن است؟

زمانی که روئینه زرین در دوزهای توصیه شده مصرف شود، عموماً برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، می تواند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک، اسهال، سرگیجه، سردرد، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. روئینه زرین در افراد باردار یا شیرده نباید مصرف شود. 

 

3. عوارض جانبی روئینه زرین چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی روئینه زرین عبارتند از واکنش های آلرژیک، اسهال، سرگیجه، سردرد، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع و استفراغ. روئینه زرین همچنین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

 

4. دوز توصیه شده روئینه زرین چقدر است؟

دوز توصیه شده روئینه زرین بسته به شرایط تحت درمان و شکل میله طلایی مورد استفاده متفاوت است. مهم است که دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید یا با پزشک خود در مورد دوز مناسب برای شما صحبت کنید.

 

5. آیا روئینه زرین جایگزین خوبی برای داروهای تجویزی است؟

روئینه زرین جایگزین داروهای تجویزی نیست. فقط باید به عنوان یک درمان کمکی یا برای درمان شرایط جزئی استفاده شود. اگر قصد مصرف روئینه زرین را دارید، مهم است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

 

سخن پایانی درباره روئینه زرین

روئینه زرین یک مکمل گیاهی است که در طب سنتی به دلیل خواص ادرارآور، ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی آن ارزشمند است. سابقه طولانی به عنوان یک درمان برای برخی از بیماری های دستگاه ادراری دارد. با این حال، اثربخشی آن توسط علم ثابت نشده است.

 

تا به امروز، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی کمی توانسته اند پتانسیل این گیاه را به عنوان یک گیاه دارویی ارزیابی کنند. بنابراین، نباید جایگزین درمان های پزشکی برای این شرایط شود. برای استفاده ایمن، توصیه می شود از توصیه های پزشک و سازنده مکمل پیروی کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

  • ۰
  • ۰

خواص بارهنگ، دارویی طبیعی برای درمان بیماری ها



خواص بارهنگ

از خاصیت بارهنگ می توان به درمان اسهال اشاره کرد

 

بارهنگ؛ دانه ای شگفت انگیز با خواص درمانی فراوان:

خواص بارهنگ در طب سنتی از دیرباز مورد استفاده بوده اند و به طور معمول در درمان برخی بیماری ها به کار می روند.

بارهنگ نام گیاهی است که در بسیاری از مناطق ایران به خوبی شناخته شده است. این گیاه با نام علمی Mentha pulegium شناخته می شود و در بسیاری از کشورهای جهان نیز پرورش داده می شود. بارهنگ گیاهی معطر است که از خانواده نعناعیان است. برگ های بارهنگ دارای عصاره ای معطر و مرکباتی هستند و به همین دلیل در صنعت غذایی، دارویی و بهداشتی کاربردهای فراوانی دارد.

 

بارهنگ از نظر طب سنتی، طبع سرد و خشک دارد و مصلح آن عسل و مصطکی است.

 

آشنایی با خواص بارهنگ :

خواص بارهنگ برای دستگاه گوارش

با توجه به خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد سرفه بارهنگ، مصرف آن برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. بارهنگ می تواند به عنوان یک ضد تلخی معده عمل کند و به شما کمک کند تا از مشکلات گوارشی مانند گرفتگی، تجمع گاز، و بیماری های پوستی که به دلیل مشکلات گوارشی بروز می کنند، جلوگیری کنید.

 

درمان اسهال و اسهال خونی

موسیلاژ موجود در دانه های بارهنگ می تواند به پوشش و محافظت از پوشش روده کمک کند که می تواند به تسکین اسهال و اسهال خونی کمک کند.

 

دانه های بارهنگ می توانند برای یبوست نیز مفید باشند، زیرا می توانند به حجیم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک کنند.

 

درمان زخم های معده و روده

موسیلاژ موجود در دانه های بارهنگ می تواند به محافظت از پوشش معده و روده نیز کمک کند که می تواند به بهبود زخم کمک کند. دم کرده بارهنگ (به عنوان دمنوش) خاصیت زیادی برای معده دارد. از جمله درمان رفلکس معده، درمان زخم معده و پیشگیری از عفونت معده.

 

خواص بارهنگ برای سیستم تنفسی

استفاده از بارهنگ برای درمان بیماری های سیستم تنفسی نیز می تواند مفید باشد. این گیاه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد سرفه، می تواند به درمان بیماری هایی مانند آسم، سینوزیت، برونشیت و سرماخوردگی کمک کند. همچنین، بارهنگ می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی نیز عمل کند و به شما کمک کند تا از بیماری های عفونی جلوگیری کنید.

 

التهاب

خواص ضد التهابی دانه های بارهنگ می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، که می تواند برای شرایط مختلف از جمله آرتریت، نقرس و آسم مفید باشد.

 

خواص بارهنگ برای پوست

بارهنگ می تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی برای پوست عمل کند. ترکیبات موجود در بارهنگ می توانند به شما کمک کنند تا از بیماری های پوستی مانند جوش، آکنه و حساسیت های پوستی جلوگیری کنید. همچنین، بارهنگ می تواند به شما کمک کندتا پوستی سالم تر و شاداب تر داشته باشید.

 

التیام زخم از فایده های بارهنگ

موسیلاژ موجود در دانه های بارهنگ می تواند با ایجاد یک محیط مرطوب که برای رشد سلولی مناسب است، به بهبود زخم کمک کند.

 

به کمک بارهنگ کبد خود را سم زدایی کنید

از جمله خواص بارهنگ می توان به اسید اولیانولیک اشاره کرد که خاصیت ضدویروسی دارد. علاوه بر سم زدایی کبد، از ابتلا به هپاتیت هم جلوگیری می کند.

 

گلو درد

غرغره کردن با جوشانده دانه بارهنگ می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

 

گوش درد

قرار دادن کمپرس گرم از دانه های بارهنگ روی گوش می تواند به تسکین درد گوش کمک کند.

 

لاغری و کاهش وزن از فواید بارهنگ

یکی از اصلی ترین و مهم ترین خواص بارهنگ، کاهش قابل توجه اشتهای شماست. این گیاه فیبر بالایی دارد و این مسئله باعث می شود جذب کربوهیدرات به طور قابل توجهی کاهش یابد.

خواص بارهنگ برای پوست

شاید به دفعات برای شما پیش آمده باشد که بعد از اینکه در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفتید، دچار آفتاب سوختگی شوید. می توانید برگ بارهنگ را خمیر کنید و روی محل آفتاب سوختگی بگذارید. همچنین بارهنگ درمان بسیار مناسبی برای جای جوش و لک روی پوست صورت است.

 

خواص بارهنگ برای مو

طب سنتی معتقد است که بارهنگ برای سلامت مو ها مفید و موثر است. آب برگ بارهنگ و ساقه بارهنگ را با سرکه ترکیب کنید و به صورت روزانه برای مو های خود استفاده کنید. همچنین عصاره بارهنگ می تواند موجب درمان پوسته و شوره سر می شود.

 

خواص بارهنگ

از مهم ترین فواید بارهنگ می توان به درمان زخم معده اشاره کرد

 

نحوه استفاده از بارهنگ

بارهنگ می تواند به صورت خشک یا تر به عنوان چای مصرف شود. برای تهیه چای بارهنگ، می توانید یک قاشق چایخوری از برگ های خشک بارهنگ را در یک لیوان آب جوشانده و برای چند دقیقه دم بدهید. بعد از آن، می توانید آن را با یک قاشق عسل یا نعنای تازه شیرین و طعم دار کنید.

 

از بارهنگ می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. دانه ها را می توان برای تهیه چای جوشاند و یا می توان آنها را پودر کرد و به غذا یا نوشیدنی اضافه کرد. برگ ها را می توان به صورت خام یا پخته نیز مصرف کرد.

 

همچنین، می توانید از برگ های تازه بارهنگ برای تزئین سالاد، پلو و غذاهای دیگر استفاده کنید.

 

اگر از بارهنگ برای اهداف دارویی استفاده می کنید، مهم است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در تعیین بهترین راه برای استفاده از بارهنگ برای شرایط خاص خود کمک کنند.

 

آیا بارهنگ برای همه مناسب است؟

استفاده از بارهنگ برای برخی افراد ممکن است مضر باشد. برای مثال، در صورتی که شما دچار بیماری هایی مانند بیماری های کبدی، اختلالات گوارشی، عفونت های باکتریایی، یا حساسیت های پوستی هستید، قبل از استفاده از بارهنگ باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، برای بارداران و شیرده ها نیز بهتر است قبل از مصرف بارهنگ با پزشک مشورت کنند.

 

خواص بارهنگ برای معده

نحوه استفاده از بارهنگ

 

نکات مهم در مورد مصرف بارهنگ

مقدار مصرف بارهنگ

برای استفاده از بارهنگ به عنوان چای، می توانید روزانه یک یا دو پیمانه مصرف کنید. همچنین، می توانید از برگ های تازه بارهنگ برای تزئین غذاهای خود استفاده کنید.

 

عوارض جانبی بارهنگ

استفاده از بارهنگ برای برخی افراد ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. برای مثال، افرادی که دچار حساسیت نعناع هستند، ممکن است به بارهنگ نیز حساسیت داشته باشند. در صورتی که شما به بارهنگ حساسیت دارید، قبل از استفاده از آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر در مصرف بارهنگ زیاده روی و افراط کنید، ممکن است مشکلاتی مانند اسهال و یا افت فشار خون برای شما پیش بیاید.همچنین افرادی که مبتلا به آلرژی هستند باید در مصرف بارهنگ نیز احتیاط کنند؛ زیرا ممکن است به این داروی گیاهی نیز حساسیت داشته باشند. بهتر است در طول بارداری از مصرف بارهنگ پرهیز کنید.بارهنگ حاوی ویتامین K است و از همین رو نباید آن را همراه با دارو های ضدانعقاد خون مانند وارفارین به صورت همزمان استفاده کنید.

 

روش نگهداری بارهنگ

بهترین روش نگهداری از دانه های بارهنگ در دمای اتاق است. علاوه بر این، می توانید برگ های بارهنگ را در یخچال نیز نگهداری کنید، اما برای برگ های تازه بهتر است آن ها را در ظرفی با آب قرار داده و در یخچال نگهداری کنید تا تازگی و شادابی آن ها حفظ شود. همچنین، برای نگهداری برگ های خشک بارهنگ، آن ها را در بسته بندی محکم و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

تداخل با داروهای دیگر

بارهنگ ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد. برای مثال، بارهنگ می تواند با داروهای خواب آور، آرام بخش ها و داروهایی که برای کنترل فشار خون استفاده می شوند، دارو های ضدانعقاد خون مانند وارفارین، تداخل داشته باشد و نباید با هم استفاده شوند. بنابراین، در صورتی که شما دارویی مصرف می کنید، بهتر است قبل از استفاده از بارهنگ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

سخن پایانی

درست است که بارهنگ خواص بسیاری دارد اما بهتر است قبل از استفاده از بارهنگ، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارویی مصرف می کنید یا دچار بیماری هایی هستید. همچنین، بهتر است بارهنگ را از منابع قابل اطمینان خریداری کنید تا از کیفیت و خواص آن مطمئن شوید. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، بهتر است مصرف بارهنگ را متوقف کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

  • ۰
  • ۰

آیا خوردن غذای تراریخته می تواند روی ژن های من تأثیر بگذارد؟

کباب سبزیجات کبابی با ذرت و مارچوبه

نه. خوردن غذای تراریخته روی ژن های فرد تأثیری نخواهد داشت. بیشتر غذاهایی که می خوریم حاوی ژن هستند، اگرچه در غذاهای پخته شده یا فرآوری شده، بیشتر DNA از بین رفته یا تخریب شده و ژن ها تکه تکه شده اند. دستگاه گوارش ما آنها را بدون هیچ تاثیری بر ساختار ژنتیکی ما تجزیه می کند. ژن های خود ما توسط بدن ما از بلوک های ساختمانی که از هضم هر غذایی بدست می آوریم ساخته می شوند. این در مورد مواد غذایی از منابع GM و غیر GM صادق است. 

اکثر سلول های گیاهی یا حیوانی حاوی حدود 30000 ژن هستند و بیشتر محصولات تراریخته حاوی 1 تا 10 ژن اضافی در سلول های خود هستند.

انسان ها همیشه DNA گیاهان و حیوانات را خورده اند.اکثر سلول های گیاهی یا حیوانی حاوی حدود 30000 ژن هستند و بیشتر محصولات تراریخته حاوی 1-10 ژن اضافی در سلول های خود هستند. همه ما در رژیم غذایی خود DNA می خوریم، عمدتاً از مواد غذایی تازه و ترکیب DNA در غذاهای تراریخته مانند مواد غذایی غیر تراریخته است. 

فرآوری غذا با پختن منجر به تجزیه جزئی یا کامل مولکول های DNA، صرف نظر از منشأ آنها می شود. به همین ترتیب، بیشتر DNA که خورده می شود توسط سیستم گوارشی ما تجزیه می شود، اما مقادیر کمی از DNA تکه تکه شده می تواند بدون هیچ اثر شناخته شده ای وارد جریان خون و اندام ها شود

آیا خوردن محصولات تراریخته بی خطر است؟

گوجه فرنگی

آره. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن یک محصول فقط به دلیل GM بودن آن خطرناک است. ممکن است خطرات مرتبط با ژن جدید معرفی شده وجود داشته باشد، به همین دلیل است که هر محصول با یک ویژگی جدید معرفی شده توسط GM تحت بررسی دقیق قرار دارد. از زمان اولین تجاری سازی گسترده محصولات تراریخته در 18 سال پیش، هیچ شواهدی مبنی بر اثرات سوء مرتبط با مصرف هر یک از محصولات تراریخته تایید شده وجود نداشته است. 

قبل از اینکه هر ماده غذایی تولید شده با استفاده از فناوری تراریخته اجازه ورود به بازار را داشته باشد، آزمایشات مختلفی باید انجام شود. نتایج حاصل از این آزمایش ها، از جمله نتایج آزمایشات تغذیه حیوانات، توسط مقامات مسئول برای تعیین ایمنی هر محصول جدید GM در نظر گرفته می شود ( به Q18 مراجعه کنید ). این باعث می شود که انواع جدید محصولات تراریخته حداقل به اندازه گونه های جدید غیر تراریخته که به این روش آزمایش نمی شوند برای خوردن ایمن باشند.

مطالعات اندکی مبنی بر آسیب به سلامت انسان یا حیوان از غذاهای خاص که با استفاده از GM ساخته شده اند، انجام شده است. این ادعاها در مورد خود روش GM نبود، بلکه در مورد ژن خاص وارد شده به محصول، یا در مورد اقدامات کشاورزی مرتبط با محصول، مانند درمان های علف کش بود. تجزیه و تحلیل آماری و روش شناسی این مطالعات به چالش کشیده شده است. تمام شواهد قابل اعتماد ارائه شده تا به امروز نشان می دهد که غذای تراریخته موجود در حال حاضر حداقل به اندازه غذای غیر تراریخته ایمن است.

یک آزمایش تغذیه حیوانی با گوجه فرنگی تراریخته اصلاح شده برای تولید سطوح بالای آنتی اکسیدان نشان داد که گوجه فرنگی تراریخته سطوح سرطان را کاهش می دهد. این به این دلیل نیست که گوجه‌فرنگی‌ها GM هستند، بلکه به این دلیل است که آنتی‌اکسیدان‌هایی تولید می‌کنند که به کاهش سرطان معروف هستن

چه کسی هزینه توسعه محصولات تراریخته را پرداخت می کند و چه کسی مالک این فناوری است؟

زن کامبوجیایی در حال برداشت برنج در مزرعه.

اکتشافاتی که فناوری GM را فعال کرد عمدتاً توسط دانشمندان بخش دولتی انجام شد. آنها به توسعه فناوری بیشتر ادامه دادند، همانطور که دانشمندان در بخش تجاری این کار را انجام دادند. بخش‌های دولتی و خصوصی، همراه با موسسات خیریه، صاحب روش‌ها و گیاهان تراریخته هستند و به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه محصولات تراریخته ادامه می‌دهند. آنها حق اختراع در مورد اکتشافات و تکنیک ها را می گیرند. اکثر روش های فعلی تراریخته و انواع محصولات تراریخته متعلق به شرکت ها هستند.

صاحبان مالکیت معنوی، مانند اختراعات و انواع ثبت شده، می توانند بر پرداخت مجوز یا حق امتیاز توسط سایر کاربران فناوری اختصاصی خود اصرار کنند. این پتنت ها همچنین تضمین می کنند که علم و فناوری پشت یک اختراع برای خواندن در دسترس همه باشد. این چارچوب همچنین برای توسعه دارو، و سایر محصولات وابسته به کشف یا اختراع، از جمله به طور فزاینده ای برای محصولات غیر تراریخته اعمال می شود. محصولات متعارف غیر تراریخته نیز ممکن است دارای موافقت نامه های مجوز و محدودیت هایی برای ذخیره بذر باشند.

حق ثبت اختراع به شرکت هایی که محصولات جدید تولید می کنند، می دهد. کشاورزانی که بذرهای محافظت شده توسط برخی از انواع اختراع را خریداری می کنند، باید توافق نامه ای را برای عدم فروش یا ذخیره بذر از این محصولات امضا کنند - بنابراین آنها موظفند هر سال بذر تازه بخرند.  

تحقیقات محصولات تراریخته نیز توسط آژانس‌های تحقیقاتی ملی و خیریه‌ها، مانند بنیاد بیل و ملیندا گیتس، که در آن حق اختراع برای منافع عمومی نگهداری می‌شود، تامین می‌شود. بخش های دولتی، خصوصی و خیریه می توانند از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند.

کشاورزانی که بذرهای محافظت شده توسط برخی از انواع اختراع را خریداری می کنند، باید توافق نامه ای را برای عدم فروش یا ذخیره بذر از این محصولات امضا کنند - بنابراین آنها موظفند هر سال بذر تازه بخرند.

دارندگان حق ثبت اختراع می توانند انواع GM خود را بدون هزینه برای منافع عمومی آزاد کنند. برنج طلایی - برنج GM که به عنوان منبع ویتامین A تولید می شود - در مناطقی از جهان در حال توسعه که مردم از کمبود ویتامین A رنج می برند، به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

برخی از اختراعات اولیه GM منقضی شده اند یا به زودی منقضی خواهند شد. این ممکن است به این معنی باشد که کشاورزان قادر خواهند بود مقداری از دانه های تراریخته را برای کاشت مجدد ذخیره کنند، یا اینکه سایر شرکت ها می توانند نسخه های ارزان تری از محصولات تولید کنند. نتیجه نامطمئن است به دلیل حفاظت از واریته استاندارد در برخی از دانه ها و نیاز بالقوه به تاییدیه های نظارتی جدید در صورت استفاده از یک صفت GM در یک برنامه اصلاحی مرسوم.

برای جلوگیری از پرورش متقابل محصولات تراریخته چه باید کرد؟

آزمایشات مزرعه گندم. مرکز جان اینس  

تحقیقاتی با هدف ساخت گیاهان تراریخته انجام شده است که قادر به تولید مثل نیستند. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما محبوب‌ترین آنها فناوری‌های محدودیت استفاده ژنتیکی (GURTs) یا فناوری «دانه پایان‌دهنده» بوده است. دانه های این گیاهان تراریخته از جوانه زدن جلوگیری می کنند، بنابراین اگر آنها با خویشاوندان وحشی تولید مثل کنند، هیچ نسل زنده ای وجود نخواهد داشت. با این حال، این فناوری همچنین از کشاورزان در حفظ بذر برای کاشت در سال‌های آینده جلوگیری می‌کند. از سال 2000 یک تعلیق بین المللی برای استفاده از دانه های ترمیناتور وجود دارد.

فناوری محدودیت استفاده ژنتیکی (GURT) مبتنی بر جلوگیری از جوانه زنی بذر است و در دهه 1990 توسط دولت ایالات متحده ثبت اختراع شد و توسط شرکت های تجاری از جمله مونسانتو مجوز دریافت کرد. این فناوری هرگز در عمل به طور قابل اعتماد کار نمی کند. این مفهوم به عنوان فناوری "دانه پایان دهنده" شناخته شد زیرا گیاهان قادر به تولید دانه های بارور نیستند. در سال 2000، کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تنوع زیستی، به دلیل نگرانی در مورد اثرات اقتصادی بالقوه بر روی کشاورزان، که نمی توانند بذر را برای کاشت آینده ذخیره کنند، یک تعلیق بین المللی برای استفاده از GURT معرفی کرد.

ذخیره بذر برای محصولات تراریخته یا غیرتراریخته که محدودیت های مجوز وجود دارد قانونی نیست. علاوه بر این، کشاورزان و باغبانان به طور یکسان با گونه های هیبریدی F1، ساخته شده از تلاقی والدین مختلف، آشنا خواهند بود، که دانه ها را نمی توان به طور مفید ذخیره کرد، زیرا آنها به درستی تولید نمی شوند.

ذخیره بذر برای محصولات تراریخته یا غیرتراریخته که محدودیت های مجوز وجود دارد قانونی نیست

اگر ما محصولات تراریخته را پرورش دهیم، آیا آنها با گیاهان دیگر تلاقی خواهند کرد؟

گندم جوانه زده.

آره. محصولات تراریخته ممکن است با گیاهان نزدیک به هم تلاقی نژاد کنند. این شامل انواع غیر تراریخته از همان محصول و خویشاوندان وحشی محصول می شود. برای محصولات تراریخته تایید شده توسط تنظیم کننده ها، عواقب نژادهای متقابل ارزیابی شده و قضاوت شده است که خطری برای سلامتی یا محیط زیست نیست. 

هم محصولات غیر تراریخته و هم محصولات تراریخته می توانند با گیاهان نزدیک به هم نژاد شوند. تلاقی بین محصولات زراعی و خویشاوندان وحشی آنها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، اگر این منجر به کسب ویژگی های نسبی وحشی شود که ممکن است آن را علف های هرز و مهاجم تر کند. به عنوان مثال، اگر یک محصول مقاوم به علف‌کش، GM یا غیر GM، با خویشاوندان علف‌های هرز تولید مثل کند، علف‌های هرز مقاوم به علف‌کش‌ها می‌تواند تولید شود. فرزندان آنها در صورت به ارث بردن ژن تحمل از محصول ممکن است در برابر علف کش مقاوم باشند. سپس باید از علف کش های دیگری برای کنترل این علف های هرز استفاده شود

آیا محصولات تراریخته به محیط زیست آسیب رسانده اند؟

 

 

سه مرحله گیاه پنبه: گل، غلاف، غوزه رسیده  دیوید ساکسی   

محصولات زراعی صرفاً به دلیل اینکه GM هستند به محیط زیست آسیب نمی رسانند. برخی از شیوه های کشاورزی، مانند استفاده بیش از حد از علف کش ها که منجر به ریشه کنی بیش از حد گیاهان وحشی از زمین های کشاورزی می شود، به محیط زیست آسیب می رساند. این مشکلات برای محصولات غیر تراریخته و تراریخته مشابه است.

در یک ارزیابی در مقیاس بزرگ مزرعه‌ای از محصولات GM مقاوم به علف‌کش که در بریتانیا بین سال‌های 1999 و 2006 انجام شد، نشان داده شد که وقتی کنترل علف‌های هرز به‌ویژه موثر باشد، تنوع زیستی حشرات کاهش می‌یابد. تراریخته بودن یا نبودن محصول مهم نبود - عامل مهم این بود که چند علف هرز در محصول باقی مانده است. اگر مقدار کمی از زمین های کشاورزی برای تنوع زیستی در نظر گرفته شود، آسیب به حیات وحش کاهش می یابد.

یک مسئله مرتبط، مشکل فزاینده مقاوم شدن علف های هرز به علف کش ها به دلیل استفاده بیش از حد از آن علف کش ها است. محصولات متحمل به علف کش، چه تراریخته و چه غیرتراریخته، می توانند این مشکل را ایجاد کنند، زیرا رشد مکرر همان محصول متحمل به علف کش، مستلزم استفاده مکرر از همان علف کش است. یک راه حل، تناوب محصولات مقاوم به علف کش های مختلف یا استفاده از علف کش با استفاده از سایر استراتژی های کنترل علف های هرز است.

استفاده از محصولات تراریخته مقاوم در برابر حشرات از طریق معرفی ژن سم Bt دارای مزایای زیست محیطی است. به عنوان مثال، پنبه مقاوم به حشرات تراریخته، کاربرد حشره‌کش‌های مخرب‌تر برای محیط‌زیست را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است، و در نتیجه مزایای زیست‌محیطی و مزایای سلامتی برای کشاورزان پنبه‌کار را به همراه دارد. 

اگر مقدار کمی از زمین های کشاورزی برای تنوع زیستی در نظر گرفته شود، آسیب به حیات وحش کاهش می یابد.

با این حال، درست مانند علف‌های هرز مقاوم به علف‌کش، آفات حشرات می‌توانند در برابر حشره‌کش‌ها مقاومت کنند، خواه در خود محصول توسط GM تولید شوند یا روی محصول اسپری شوند. در صورت استفاده از چرخش روش های مختلف کنترل حشرات، این مشکل کمتر اتفاق می افتد

محصولات تراریخته کجا خورده می شوند؟

گوساله های هرفورد در حال خوردن ذرت از تخته خوراک

محصولات اصلی تراریخته، ذرت (ذرت) و سویا، بیشتر برای تغذیه حیوانات استفاده می شود. گوشت، شیر و تخم مرغ حیوانات تغذیه شده با محصولات تراریخته توسط مردم بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا خورده می شود. محصولات تراریخته همچنین در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده در سراسر جهان از جمله روغن های پخت و پز و سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرند. غذاهای اصلی تراریخته که در حالت تازه مصرف می شوند عبارتند از یونجه، کدو حلوایی و پاپایا در ایالات متحده. گوجه فرنگی، پاپایا و فلفل شیرین در چین و بادمجان در بنگلادش. هیچ میوه یا سبزی تراریخته تازه ای برای مصرف انسان در اتحادیه اروپا تایید نشده است. 

مصرف محصولات تراریخته در کشورهای مختلف متفاوت است. ده ها میلیون تن ذرت تراریخته و سویا از آمریکای شمالی و جنوبی به سایر نقاط جهان که کمبود پروتئین گیاهی ارزان قیمت برای خوراک دام وجود دارد صادر می شود. به عنوان مثال، حدود دو سوم کل غذای حیوانات مبتنی بر پروتئین در اتحادیه اروپا از سویا تامین می شود که حدود 70 درصد آن وارداتی است و بیش از 90 درصد آن از سویای تراریخته تولید می شود. گوشت، شیر و تخم مرغ حیوانات تغذیه شده با محصولات تراریخته در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا مصرف می شود. در بریتانیا، گوشت، شیر یا تخم‌مرغ‌هایی که به‌عنوان ارگانیک برچسب‌گذاری شده‌اند، از حیواناتی است که با غذای غیرتراریخته تغذیه شده‌اند. از سوپرمارکت‌های بریتانیا، تنها Waitrose متعهد می‌شود که از خوراک غیرتراریخته برای تولید تخم‌مرغ، مرغ، بوقلمون، ماهی پرورشی و بره نیوزیلندی استفاده کند. 

محصولات تراریخته همچنین در مواد غذایی فرآوری شده از جمله روغن های پخت و پز، نشاسته تخصصی (اغلب به مواد غذایی مانند پوشش ها و خمیرها اضافه می شود) و سایر مواد غذایی استفاده می شود. به عنوان مثال، روغن های پخت و پز، سس ها، بیسکویت ها و سایر شیرینی های ساخته شده از یا حاوی محصولات تراریخته - که باید به این صورت برچسب گذاری شوند - در سوپرمارکت های بریتانیا موجود است.

انواع پاپایا مقاوم به ویروس GM به طور گسترده در ایالات متحده آمریکا و چین رشد می کنند و به کشورهای دیگر از جمله ژاپن صادر می شود

چه محصولات تراریخته در حال حاضر و در کجا کشت می شوند؟

در سال 2015، محصولات تراریخته در 28 کشور و در 179.7 میلیون هکتار - که بیش از 10٪ از زمین های قابل کشت جهان و معادل هفت برابر مساحت بریتانیا است، کشت شد. ایالات متحده آمریکا، برزیل و آرژانتین تولیدکنندگان پیشرو هستند. در حال حاضر هیچ گونه محصول تراریخته به صورت تجاری در بریتانیا کشت نمی شود، اگرچه دانشمندان در حال انجام آزمایشات کنترل شده هستند.

محصولات تراریخته کشت شده تجاری شامل: سیب زمینی (ایالات متحده آمریکا)، کدو تنبل (ایالات متحده آمریکا)، یونجه (ایالات متحده آمریکا)، بادمجان (بنگلادش)، چغندر قند (ایالات متحده، کانادا)، پاپایا (ایالات متحده آمریکا و چین)، دانه روغنی کلزا (4 کشور)، ذرت (ذرت) (17 کشور)، دانه سویا (11 کشور) و پنبه (15 کشور).

محصولات تراریخته برای اولین بار در سال 1994 در ایالات متحده آمریکا با گوجه فرنگی فلاور ساور معرفی شدند که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بود تا روند رسیدن آن را کندتر کند و نرم شدن و پوسیدگی آن را به تاخیر بیاندازد. 

کشاورزی محصولات تراریخته از اواسط دهه 1990 به شدت افزایش یافته است. در سال 1996، تنها 1.7 میلیون هکتار (MHa) با محصولات تراریخته در سطح جهان کشت شد، اما تا سال 2015، 179.7 میلیون هکتار از محصولات تراریخته کشت شد که بیش از 10 درصد از زمین های قابل کشت جهان را تشکیل می داد.

بالاترین محصول تراریخته کشت شده در سال 2015 سویا (92.1 مگا در هکتار)، پس از آن ذرت (53.6 مگا هکتار)، سپس پنبه (24 مگا هکتار) و دانه روغنی کلزا (کلزا) (8.5 مگا هکتار) بود (شکل 4). این نشان دهنده 83 درصد از تولید جهانی سویا و 75 درصد از تولید پنبه است. محصولات تراریخته 29 درصد از تولید ذرت جهان و تقریباً یک چهارم دانه های روغنی کلزا در جهان را در آن سال تشکیل می دادند. 

در میان کشورهایی که محصولات تراریخته تولید می کنند، ایالات متحده آمریکا (70.9 مگا هکتار)، برزیل (44.2 مگا هکتار)، آرژانتین (24.5 مگا هکتار)، هند (11.6 مگا هکتار) و کانادا (11 مگا هکتار) بیشترین مصرف کنندگان را دارند. در اروپا، پنج کشور اتحادیه اروپا ذرت تراریخته را پرورش می دهند - اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک، رومانی و اسلواکی. اسپانیا کشور پیشرو است (0.1 Mha). در آفریقا، محصولات تراریخته در آفریقای جنوبی (2.3 MHa)، بورکینوفاسو (0.4 Mha) و سودان (0.1Mha) کشت می‌شوند که محصول اصلی پنبه GM است.

محصولات تراریخته تنها 20 سال است که وجود دارند، آیا هنوز هم عوارض جانبی غیرمنتظره و نامطلوب وجود دارد؟

جنرال موتورز براسیکا مرکز جان اینس

بله، ممکن است عوارض جانبی غیرمنتظره ای از هر گونه محصول جدید، تراریخته یا غیرتراریخته، و همچنین هر گونه شیوه کشاورزی جدید وجود داشته باشد. ارزیابی ریسک و آزمایش مناسب همه محصولات جدید، همراه با نظارت مداوم باید خطرات را کاهش دهد. 

محصولات تراریخته بیشتر از انواع غیرتراریخته قبل از انتشار آزمایش می شوند ( به Q14 مراجعه کنید ) هم برای اثرات زیست محیطی و هم به عنوان غذا. آنها همچنین تمایل به تفاوت های ژنتیکی کمتری با نسل قبلی خود نسبت به گونه های جدید غیر GM دارند. 

کدام ژن‌ها تاکنون وارد محصولات گرم‌شده شده‌اند و چرا؟

کلم آلوده به کاترپیلار.

برجسته‌ترین نمونه‌ها شامل ژن‌هایی است که باعث مقاومت محصولات در برابر حشرات، ویروس‌ها و علف‌کش‌ها می‌شود. 

تحمل علف کشاولین ویژگی GM که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت مقاومت در برابر علف کشی به نام Roundup (یا گلایفوسیت) در سویا بود. همچنین انواعی از محصولات مقاوم به علف‌کش وجود دارد که با روش‌های غیر GM تولید می‌شوند. مقاومت در برابر این نوع علف‌کش‌های گسترده - که معمولاً هم علف‌های هرز و هم گیاهان را از بین می‌برند - به این معنی است که کنترل مؤثر علف‌های هرز امکان‌پذیر است زیرا علف‌کش را می‌توان در حالی که محصول در حال رشد است، بدون آسیب رساندن به محصول استفاده کرد. بدون محصولات مقاوم به علف کش، ممکن است به طیف وسیعی از انواع مختلف علف کش ها برای پاکسازی علف های هرز قبل از کاشت محصول نیاز باشد. یکی دیگر از مزایای محصولات مقاوم به علف کش این است که می توان آنها را در مزرعه علف های هرز کاشت، زیرا علف های هرز را می توان با علف کش کنترل کرد. این امر نیاز به شخم را کاهش می دهد که به معنای فرسایش کمتر خاک است. 

مقاومت در برابر حشرات باکتری Bacillus thuringiensis (Bt) گروهی از پروتئین ها به نام سم Bt را تولید می کند که برای برخی حشرات سمی است، اما به حشرات مفید یا حیوانات دیگر آسیب نمی رساند. Bacillus thuringiensis به عنوان اسپری حشره کش در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود. ژن های چندین سم Bt توسط GM به بسیاری از محصولات وارد شده است. به عنوان مثال بیش از 90 درصد پنبه کاشته شده در ایالات متحده آمریکا، هند، چین، استرالیا و آفریقای جنوبی از گونه های GM حاوی ژن های سم Bt هستند. در طول 20 سال گذشته، تخمین زده می شود که به دلیل استفاده از ژن های سم Bt در محصولات، از کاربرد 450000 تن حشره کش اجتناب شده است.

Bacillus thuringiensis به عنوان اسپری حشره کش در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود. ژن های چندین سم Bt توسط GM به بسیاری از محصولات وارد شده است.

مقاومت در برابر ویروس جنرال موتورز برای احیای صنعت پاپایا در هاوایی استفاده شده است زیرا ویروس لکه‌های حلقه‌ای پاپایا تقریباً مزارع آن را در دهه 1990 نابود کرد. هیچ گونه شناخته شده ای با مقاومت طبیعی در برابر این ویروس وجود ندارد، اما با افزودن ژنی از خود ویروس به پاپایا، سویه های مقاوم پاپایا ایجاد شد. امروزه 77 درصد از کشاورزان پاپایای هاوایی پاپایای تراریخته تولید می کنند

 

 

چه روش هایی غیر از اصلاح ژنتیکی می تواند عملکرد محصول را بهبود بخشد؟

نمای هوایی آبیاری دایره ای کریس هانکه

بهبود ژنتیکی محصول، با روش‌های تراریخته یا مرسوم، تنها یکی از روش‌هایی است که می‌توان برای بهبود عملکرد محصول استفاده کرد. برخی دیگر شامل بهبود در شیوه های مزرعه، آبیاری، زهکشی، و استفاده از علف کش ها، آفت کش ها و کود هستند. ذخیره سازی و حمل و نقل بهتر مواد غذایی برای کاهش ضایعات نیز می تواند نقش خود را در تامین تامین مطمئن مواد غذایی ایفا کند.

سنجش از دور همراه با فناوری کامپیوتری منجر به پیش‌بینی و پیشگیری بهتر از همه‌گیری‌های بیماری می‌شود.

روش های ژنتیکی برای بهبود افزایش پایدار در عملکرد بسیار جذاب است زیرا بذر به راحتی می تواند بین تولیدکنندگان توزیع شود. این همچنین یک هدف تجاری جذاب است، زیرا بذر یک محصول قابل تعریف است که می تواند معامله شود. 

از دیگر پیشرفت‌ها می‌توان به استفاده از GPS (سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی) در آنچه کشاورزی دقیق نامیده می‌شود، اشاره کرد، به طوری که کودها و آفت‌کش‌ها تنها در جاهایی که مورد نیاز هستند و به مقدار مناسب استفاده می‌شوند. سنجش از دور همراه با فناوری کامپیوتری منجر به پیش‌بینی و پیشگیری بهتر از همه‌گیری‌های بیماری می‌شود. و روبات‌هایی در حال توسعه هستند که می‌توانند به طور انتخابی علف‌های هرز در حال رشد در میان گیاهان زراعی را از بین ببرند. 

درک جدید از فعل و انفعالات بین محصولات زراعی و سایر گیاهان یا با میکروب های موجود در خاک، انتخاب کشاورز برای مدیریت محصول را نیز مشخص می کند.

هیچ یک از این نوآوری‌ها، از جمله GM، منحصر به یکدیگر نیستند و اگرچه ممکن است اجرای برخی از آنها گران‌تر از سایرین باشد، اما همه می‌توانند در ارائه کشاورزی پایدار که نیازهای جهانی را برآورده می‌کند، نقش داشته باشند. 

 

چه محصولات تراریخته جدیدی در حال توسعه هستند؟

برنج طلایی (GM) در مقایسه با برنج غیر تراریخته.

محصولات تراریخته برای مقاوم تر شدن به بیماری ها، ارزش غذایی افزایش یافته، افزایش تحمل به خشکی و جذب بهتر مواد مغذی مانند نیتروژن در حال توسعه هستند. آنها در آزمایشگاه یا در آزمایش‌های مزرعه‌ای محصور در حال آزمایش هستند - که در آن گیاهان در یک منطقه رشد می‌کنند تا از انتشار آن در محیط جلوگیری شود.  

بیماری زراعی یک مشکل بزرگ برای کشاورزان است و می توان از تراریخته برای تولید گیاهان مقاوم به بیماری استفاده کرد. ژن های مقاومت به بیماری از بستگان وحشی را می توان با استفاده از GM به محصولات تجاری منتقل کرد. به عنوان مثال اخیراً آزمایش‌های صحرایی بسیار امیدوارکننده‌ای در مورد یک سیب‌زمینی مقاوم در برابر بلایت GM انجام شده است. ژنی از یکی از خویشاوندان وحشی در آمریکای جنوبی معرفی شده است که سیستم ایمنی سیب زمینی را برای تشخیص بلایت تحریک می کند. سیب زمینی ها هنوز تجاری نشده اند و اگر در سوپرمارکت ها وجود داشته باشند برچسب GM داده می شود. 

GM همچنین می تواند برای افزایش ارزش غذایی محصولات در رژیم غذایی انسان یا حیوان استفاده شود. پروژه برنج طلایی، برای تبدیل برنج به منبع ویتامین A، یکی از این نمونه‌ها است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه نیم میلیون کودک به دلیل کمبود ویتامین A نابینا می‌شوند و کمبود ویتامین A نیز می‌تواند مقاومت در برابر عفونت را کاهش دهد. برنج طلایی در فیلیپین و بنگلادش در حال آزمایش مزرعه است و در حال تکمیل الزامات نظارتی در این دو کشور است.

محصولات تراریخته نیز برای کمک به کاهش آلودگی رودخانه ها و دریاها در حال توسعه هستند. هدف یکی از این محصولات کاهش اثرات زیست محیطی کود است. خوراک دام بر پایه غلات و غلات اغلب حاوی دانه هایی با سطوح بالایی از ترکیبی به نام اسید فیتیک است که هضم نشده وارد کود می شود. این می تواند خاک و راه های آبی مانند رودخانه ها را با فسفات آلوده کند که به ماهی ها و آبزیان آسیب می رساند. GM برای تولید دانه هایی با محتوای اسید فیتیک کم استفاده شده است تا این خطر آلودگی کاهش یابد. 

پروژه های بلندمدت تراریخته دیگری نیز وجود دارد که هدف آنها تولید غلات تثبیت کننده نیتروژن (گیاهانی که نیتروژن را از هوا به عنوان یک ماده مغذی جذب می کنند)، بهبود کارایی فتوسنتز و تولید محصولات چند ساله که نیازی به کاشت در هر سال ندارند، دارند. نمونه‌هایی از پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت در گزارش اخیر شورای علم و فناوری با جزئیات بیشتر توضیح داده شده‌اند

مغذی کردن ماهی پرورشی

 

نمونه ای از استفاده از تراریخته برای افزایش ارزش غذایی غذا شامل «چربی های خوب» است که معمولاً از خوردن ماهی های روغنی مانند سالمون به دست می آوریم. این اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند برای قلب و مغز مفید هستند.

ماهی ها برای سالم ماندن به این اسیدهای چرب امگا 3 نیاز دارند اما خودشان آنها را به طور طبیعی تولید نمی کنند. آنها آنها را از جلبک های دریایی می گیرند که توسط ماهی های کوچک خورده می شوند و از زنجیره غذایی عبور می کنند. ماهی های پرورشی مقادیر زیادی روغن ماهی را عمدتاً از طریق پودر ماهی مصرف می کنند و این امکان وجود دارد که منابع معمولی روغن ماهی نتوانند تقاضای آینده را برآورده کنند.

دانشمندان از GM برای انتقال ژن های جلبکی که این اسیدهای چرب را تولید می کنند به محصولات دانه های روغنی استفاده کرده اند. این می تواند به ماهی های پرورشی داده شود و در درازمدت، محصولات غنی شده می تواند برای مکمل سایر مواد غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 برای مصرف انسان استفاده شود.

 

آیا نمونه هایی وجود دارد که GM پیشرفت های وعده داده شده را در محصولات انجام نداده است؟

 

سویا آماده برداشت

بله، مواردی وجود دارد که یک محصول تراریخته بهبودهای مورد نظر مانند افزایش عملکرد محصول یا مقاومت در برابر ویروس را ارائه نکرده است. مشکلات مشابهی با روش‌های پرورش مرسوم ایجاد می‌شود.

برخی از اولین واریته‌های سویا مقاوم به علف‌کش‌های GM، علیرغم وعده عملکرد بهتر با کنترل بهتر علف‌های هرز، عملکرد کمتری نسبت به واریته‌های غیرتراریخته داشتند. DNA جدید برای مقاومت در برابر علف‌کش‌ها به ارقام کم‌بازده که در زمان شروع پروژه GM در دسترس بودند، منتقل شد. برخی از کشاورزان هنوز این گونه‌های تراریخته را پذیرفتند، زیرا آنها قادر بودند علف‌های هرز را با نیروی کار و انرژی کمتر نسبت به واریته‌های معمولی کنترل کنند.  

یکی دیگر از محصولاتی که در اجرای وعده خود کند بوده است، برنج تراریخته تولید شده برای پروژه "برنج طلایی" است. هدف از این طرح رفع کمبود ویتامین A در برخی از نقاط جهان با افزودن ژن به برنج برای بهبود محتوای غذایی آن است. اما اولین گونه ها به اندازه کافی خوب عمل نکردند و به اندازه کافی ویتامین A را در رژیم غذایی جمعیت های نیازمند تقویت نمی کردند. واریته های بهبود یافته اکنون تحت آزمایشات مزرعه ای هستند.  

انتقاد مکرر از GM این است که نتوانسته است بیش از تحمل علف‌کش، مقاومت به حشرات و چند نمونه از مقاومت به بیماری را ارائه دهد. این به این دلیل است که این استفاده ها بر اساس ژن های موجود در 20 سال پیش است. با افزایش دانش در مورد عملکرد ژن، محصولات تراریخته جدید با ویژگی های دیگر در حال توسعه هستند و برخی از آنها نزدیک است در دسترس کشاورزان قرار گیرند (به Q17 مراجعه کنید ). البته در میان این برنامه های جدید، احتمال شکست و موفقیت نیز وجود دارد. 

 

محصولات تراریخته چگونه تنظیم می شوند؟

محصولات تراریخته را نمی توان بدون تایید سازمان نظارتی مربوطه در بریتانیا توسط DEFRA، چه برای آزمایش و چه برای کشاورزی تجاری، کشت کرد. جابجایی محصولات تراریخته یا مواد غذایی بین کشورها نیز تنظیم شده است. جزئیات این فرآیند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما اهداف یکسانی زیربنای همه مقررات است. که محصول جدید تراریخته برای سلامت انسان یا حیوان و محیط زیست بی خطر است.

همه برنامه های کاربردی برای توسعه یک محصول تراریخته در اتحادیه اروپا با استفاده از سیستم نظارتی یکسان ارزیابی می شوند. این شامل سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، مقامات نظارتی کشورهای مستقل عضو و در نهایت، تایید مقامات اروپای مرکزی در بروکسل است. یک تغییر اخیر مسئولیت نهایی اجرای محلی را به کشورهای عضو بازگردانده است، آنها اکنون می توانند تصمیم بگیرند که آیا از کشت محصولات تراریخته که در سطح اتحادیه اروپا مجاز است یا نه، انصراف دهند یا خیر. این ارزیابی شامل جزئیات ارائه شده توسط متقاضی، از جمله روش خاص GM مورد استفاده، اطلاعات مربوط به DNA درج شده و ویژگی های گیاه، و نتایج حاصل از آزمایشات تغذیه حیوانات، در صورت لزوم، می شود.

کاربردها همچنین شامل یک ارزیابی زیست محیطی است که تعاملات احتمالی بین محصول تراریخته و عواملی مانند خاک و سایر موجودات موجود در اکوسیستم را بررسی می کند. 

از سال 1992، اتحادیه اروپا 2404 آزمایش میدانی تجربی GM را برای تحقیق تایید کرده است. در مقایسه، در همان زمان 18381 آزمایش GM برای تحقیقات در ایالات متحده انجام شده است. در محصولات برای استفاده تجاری، تنها یک محصول تراریخته وجود دارد، یک نوع ذرت مقاوم به حشرات، که به صورت تجاری در اتحادیه اروپا کشت می شود و هیچ محصول تراریخته هنوز برای مصرف انسان به عنوان میوه یا سبزی تازه تایید نشده است. در مقایسه، از سال 1992 تاکنون 117 نسخه تجاری در ایالات متحده و سایر کشورهای خارج از اروپا منتشر شده است. به عنوان مثال، از سال 1995، 3 مجوز برای انتشار تجاری در چین، 41 مجوز در برزیل و 93 مجوز در کانادا وجود دارد. سیستم های نظارتی در سراسر جهان متفاوت است. در حالی که مقررات اتحادیه اروپا بر تکنیک مورد استفاده برای اصلاح محصول تمرکز دارد، سایر سیستم ها مانند سیستم کانادایی بر ویژگی های محصول تولید شده تمرکز دارند. در مناطق دیگر

 

در مورد عواقب پیش بینی نشده GM چطور؟

 

اثر انگشت DNA گیاهی

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تولید یک رقم جدید با استفاده از تکنیک‌های تراریخته نسبت به تولید گونه‌ای با استفاده از اصلاح متقابل متداول، اثرات پیش‌بینی‌نشده‌تری دارد.

این نگرانی وجود دارد که صرفاً وارد کردن DNA جدید به ژنوم گیاه توسط GM ممکن است عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد. با این حال، همانطور که دانش ما از ژنوم افزایش یافته است، مشخص شده است که رویدادهای درج مشابه اغلب در همه گیاهان رخ می دهد. به عنوان مثال، برخی از باکتری ها و ویروس ها ژن های جدیدی را وارد ژنوم گیاهانی می کنند که آنها را آلوده می کنند. ما همچنین کشف کرده‌ایم که ژنوم‌های گیاهی حاوی بسیاری از ژن‌های به اصطلاح جهشی هستند که در اطراف ژنوم حرکت می‌کنند و دوباره خود را در مکان‌های مختلف قرار می‌دهند. ما همچنین از مطالعه ژنوم اعضای مختلف یک گونه می دانیم که افزایش و از دست دادن ژن در گونه نیز بسیار رایج است.

ما همچنین کشف کرده‌ایم که ژنوم‌های گیاهی حاوی بسیاری از ژن‌های به اصطلاح جهشی هستند که در اطراف ژنوم حرکت می‌کنند و دوباره خود را در مکان‌های مختلف وارد می‌کنند.

به دلیل این فرآیندها، همه گونه‌های محصول جدید، به هر حال تولید می‌شوند، می‌توانند شامل ژن‌های درج شده در مکان‌های ناشناخته جدید در ژنوم و ژن‌های جدیدی باشند که ممکن است قبلاً در زنجیره غذایی نبوده یا از گونه‌های غیر گیاهی آمده باشند. این بدان معنی است که گاهی ممکن است عواقب پیش بینی نشده ای از هر دو گونه محصولات تراریخته و غیر تراریخته وجود دارد

 

GM چه تفاوتی با اصلاح نباتات معمولی دارد؟

هدف اصلاح نباتات تراریخته و مرسوم، تولید محصولات با ویژگی های بهبود یافته با تغییر ساختار ژنتیکی آنهاست. GM با افزودن یک ژن یا ژن های جدید به ژنوم یک گیاه زراعی به این امر دست می یابد. اصلاح متعارف با تلاقی گیاهان با ویژگی‌های مرتبط و انتخاب فرزندان با ترکیبی از ویژگی‌های مطلوب، در نتیجه ترکیب‌های خاصی از ژن‌های به ارث رسیده از دو والدین، به آن دست می‌یابد. 

هم اصلاح نباتات معمولی و هم GM باعث بهبود ژنتیکی محصول می شود. بهبود ژنتیکی برای هزاران سال ستون اصلی بهبود بهره وری کشاورزی بوده است. این به این دلیل است که گیاهان وحشی محصولات بسیار ضعیفی تولید می کنند. انتخاب طبیعی به نفع گیاهانی است که می توانند برای نور، آب و مواد مغذی با گیاهان همسایه رقابت کنند، از خود در برابر خورده شدن و هضم شدن توسط حیوانات دفاع کنند و بذر خود را در فواصل طولانی پراکنده کنند. این ویژگی‌ها در تضاد مستقیم با اهداف کشاورزی است که گیاهان را ملزم می‌کند تا حد ممکن منابع خود را برای تولید محصولات مغذی و آسان برای برداشت برای مصرف انسان سرمایه‌گذاری کنند. به دلیل تضاد فاحش بین آنچه انتخاب طبیعی تولید کرده و محصولی خوب، برای هزاران سال ما از روش‌های اصلاحی مرسوم برای تبدیل گیاهانی که در طبیعت رقابت خوبی دارند، به گیاهانی که در کشاورزی عملکرد خوبی دارند، استفاده کرده‌ایم. نتیجه انواع محصولات مدرن ما است که نسبت به اجداد وحشی خود بسیار بازده و مغذی تر هستند، اما در طبیعت رقابت ضعیفی دارند. 

ژن‌های بسیاری در حال حاضر شناخته شده‌اند که می‌توانند به بهبود تولید غذای پایدار کمک کنند. در برخی موارد، پرورش متعارف بهترین راه برای انتقال آنها خواهد بود و در برخی دیگر GM ممکن است ساده تر یا در واقع تنها راه انتقال آنها باشد.

 

ویژگی‌های جدید را می‌توان با استفاده از روش‌های مرسوم یا GM به محصولات وارد کرد. این سوال را مطرح می‌کند که چه زمانی یک پرورش‌دهنده گیاه ممکن است یک رویکرد GM را در مقابل یک رویکرد معمولی انتخاب کند.

GM تنها در صورتی می تواند برای معرفی یک ویژگی جدید به محصول مورد استفاده قرار گیرد که دو الزام برآورده شود. اولاً لازم است که مشخصه را فقط با اضافه کردن تعداد کمی از ژن ها معرفی کنیم و ثانیاً باید بدانیم آن ها چه ژن یا ژن هایی هستند. در زمان اختراع فناوری تراریخته، ما کمتر می‌دانستیم که کدام ژن‌های گیاهی چه کاری انجام می‌دهند، که تعداد کاربردهای مفید GM در محصولات را به شدت محدود می‌کرد. 

با پیشرفت‌هایی در دانش ما در مورد اینکه کدام ژن‌های گیاهی چه کاری انجام می‌دهند، اکنون ژن‌های زیادی را می‌شناسیم که می‌توانند به بهبود تولید غذای پایدار کمک کنند. در برخی موارد، اصلاح متعارف بهترین راه برای استقرار این ژن‌ها خواهد بود – یعنی از طریق اصلاح نژادی با گیاهی که حاوی ژن‌هایی است که این ویژگی‌ها را ارائه می‌کنند.

در موارد دیگر GM، که در آن دانشمندان ژنی را می گیرند و مستقیماً در گیاه وارد می کنند، ممکن است ساده تر یا در واقع تنها راه استقرار آنها باشد.

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا GM ممکن است ارجح باشد.

اولاً، ژن مورد نظر ممکن است در گونه‌ای که بتوان با موفقیت با محصول تلاقی کرد وجود نداشته باشد. این ژن ممکن است از یک پادشاهی کاملاً متفاوت، مانند یک باکتری، یا ممکن است از یک گونه گیاهی متفاوت باشد.  

گندم کوتوله و انقلاب سبز

ثانیاً، خطوط زراعی پرمحصول امروزی با دقت ترکیبی از ژن ها را اصلاح کرده اند. اگر یک ژن یا واریانت ژن مفید در یک خویشاوند وحشی کشف شود، عبور از خط پرمحصول با خویشاوند وحشی منجر به مخلوط شدن ژنوم دو والد با هم می شود و ترکیبی از ژن ها را که با دقت انتخاب شده در خط تولید بالا از بین می برد. با استفاده از تکنیک‌های اصلاح مولکولی مدرن، مانند "نژاد به کمک نشانگر"، می‌توان آن ترکیبات ژنی را در تعداد نسبتاً کمی از نسل‌ها دوباره جمع کرد. با این وجود، چندین نسل و در نتیجه چندین سال طول می کشد. علاوه بر این، حتی در آن زمان نیز تقریباً همیشه ژن‌های اضافی که بسیار نزدیک به ژن مورد نظر هستند، منتقل می‌شوند.

 

ژن ها در غذا چقدر مشترک هستند؟

سلول های نوک ریشه پیاز که کروموزوم ها و هسته های سلول های تقسیم شده را نشان می دهند.

تمام مواد غذایی از گیاهان یا حیوانات حاوی ژن هستند. در غذاهای پخته شده یا فرآوری شده، بیشتر DNA از بین رفته یا تخریب شده و ژن ها تکه تکه شده اند. چه تازه و چه پخته، وقتی غذا می خوریم، آن را به قسمت های تشکیل دهنده آن هضم می کنیم که از آن ژن ها و پروتئین های خود را می سازیم.

هر سلول در یک گیاه حدود 30000 ژن دارد. GM معمولا شامل اضافه کردن 1-10 ژن اضافی است. تخمین زده می شود که هر یک از ما هر روز میلیاردها ژن می خوریم که عمدتاً از مواد غذایی تازه به دست می آیند

 

 

اصلاح ژنتیکی (GM) محصولات کشاورزی چیست و چگونه انجام می شود؟

نتایج توالی یابی DNA

GM یک فناوری است که شامل وارد کردن DNA در ژنوم یک موجود زنده است. برای تولید یک گیاه GM، DNA جدید به سلول های گیاهی منتقل می شود. معمولاً سلول ها سپس در کشت بافت رشد می کنند و در آنجا به گیاهان تبدیل می شوند. دانه های تولید شده توسط این گیاهان DNA جدید را به ارث خواهند برد.  

خصوصیات همه موجودات زنده با ترکیب ژنتیکی و تعامل آن با محیط تعیین می شود. ساختار ژنتیکی یک موجود زنده ژنوم آن است که در همه گیاهان و جانوران از DNA ساخته شده است. ژنوم حاوی ژن‌ها، مناطقی از DNA است که معمولاً دستورالعمل‌های ساخت پروتئین‌ها را حمل می‌کنند. این پروتئین ها هستند که به گیاه ویژگی های آن را می دهند. برای مثال، رنگ گل‌ها توسط ژن‌هایی تعیین می‌شود که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئین‌های دخیل در تولید رنگدانه‌هایی هستند که گلبرگ‌ها را رنگ می‌کنند.

اصلاح ژنتیکی گیاهان شامل افزودن بخش خاصی از DNA به ژنوم گیاه است که به آن ویژگی های جدید یا متفاوت می دهد. این می تواند شامل تغییر روش رشد گیاه یا مقاوم کردن آن به یک بیماری خاص باشد. DNA جدید به بخشی از ژنوم گیاه تراریخته تبدیل می شود که دانه های تولید شده توسط این گیاهان حاوی آن خواهند بود.

 

اولین مرحله در ساخت یک گیاه تراریخته نیازمند انتقال DNA به سلول گیاهی است. یکی از روش های مورد استفاده برای انتقال DNA، پوشاندن سطح ذرات فلزی کوچک با قطعه DNA مربوطه و بمباران ذرات به داخل سلول های گیاهی است. روش دیگر استفاده از یک باکتری یا ویروس است. بسیاری از ویروس ها و باکتری ها وجود دارند که DNA خود را به عنوان بخشی طبیعی از چرخه زندگی خود به سلول میزبان منتقل می کنند. برای گیاهان تراریخته، باکتری که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، Agrobacterium tumefaciens نام دارد. ژن مورد نظر به باکتری منتقل می شود و سلول های باکتری DNA جدید را به ژنوم سلول های گیاهی منتقل می کنند. سلول‌های گیاهی که با موفقیت DNA را جذب کرده‌اند، سپس برای ایجاد یک گیاه جدید رشد می‌کنند. این امکان پذیر است زیرا سلول های گیاهی منفرد ظرفیت قابل توجهی برای تولید گیاهان کامل دارند. در موارد نادر، فرآیند انتقال DNA می تواند بدون دخالت عمدی انسان اتفاق بیفتد. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین حاوی توالی های DNA است که هزاران سال پیش از باکتری آگروباکتریوم به ژنوم سیب زمینی شیرین منتقل شده است. 

راه‌های دیگری برای تغییر ژنوم محصولات وجود دارد که برخی از آنها برای مدت طولانی ثابت شده‌اند، مانند اصلاح جهشی، و برخی دیگر مانند ویرایش ژنوم جدید هستند، اما در این پرسش و پاسخ ما بر روی GM همانطور که در حال حاضر معمولاً تعریف می‌شود تمرکز می‌کنیم. برای اهداف نظارتی در اروپا

 

 

 

 

 

پیشگفتار از ونکی راماکریشنان PRS

برای یک بحث منطقی در مورد اینکه آیا جامعه باید از فناوری‌ها یا روش‌های علمی جدید استفاده کند یا نه، دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد ضروری است تا همه طرف‌های ذینفع بتوانند در مورد کارآمدی رویه‌ها، ایمن بودن آنها و چه مزیت‌هایی قضاوت کنند. معایبی که ارائه می دهند اصلاح ژنتیکی محصولات زراعی یکی از این فناوری هاست.

در بریتانیا نیمی از جمعیت در مورد محصولات دستکاری شده ژنتیکی (محصولات تراریخته) آگاهی کافی ندارند و 6 درصد دیگر هرگز در مورد آنها چیزی نشنیده اند. 

به عنوان آکادمی ملی علوم بریتانیا، انجمن سلطنتی از کارشناسان علمی برای پاسخ به تعدادی از سؤالات در مورد مسائل علمی و فناوری مربوط به محصولات تراریخته استفاده کرده است.

پاسخ‌ها از طیف وسیعی از شواهد استفاده می‌کنند و نمونه‌های خاصی را ارائه می‌کنند. به طور کلی مهم است که بدانیم وقتی از روش GM استفاده می شود، محصولات تولید شده باید به صورت موردی ارزیابی شوند. GM یک روش است، نه یک محصول به خودی خود. محصولات تراریخته مختلف ویژگی های متفاوتی دارند و از نظر علمی نمی توان گفت که همه محصولات تراریخته خوب یا بد هستند.

GM یک موضوع بحث برانگیز است و همه بحث های عمومی با شواهد علمی مستقل اطلاع رسانی نشده است. این بحث در پس زمینه بحث در مورد اینکه چگونه اطمینان حاصل کنیم که غذای کافی داریم که تا حد امکان به روشی پایدار رشد کرده ایم، برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان انجام شده است. هدف ما از این پروژه ارائه شواهد علمی به روشی قابل دسترس است. ما Ipsos MORI را مأمور کردیم تا به ما کمک کند تا مسائلی را که مردم می‌خواهند بدانند و سؤالاتی که دارند شناسایی کنیم. 

چیزهای زیادی در مورد GM شناخته شده است، اما دانشمندان پاسخی برای همه سؤالات ندارند و مهم است که در مورد آنچه شناخته شده است و آنچه که ناشناخته است، روشن باشد. در پاسخ هایمان علم GM را توضیح می دهیم. ما به همه مسائل غیرعلمی در رابطه با محصولات تراریخته، که شامل مسائل اجتماعی-اقتصادی گسترده‌تر مانند در دسترس بودن و قیمت‌گذاری مواد غذایی، از جمله سیاست و حمل‌ونقل، و مسائل مربوط به اعتماد به مشاغل و سیاستمداران است، نمی‌پردازیم.

می‌دانیم که پاسخ‌های ما به بحث پایان نمی‌دهد، اما امیدواریم که مردم را در مورد علم آگاه کند و به کسانی که قبلاً احساس می‌کردند از بحث کنار گذاشته شده‌اند اجازه می‌دهد دیدگاهی داشته باشند.

ونکی راماکریشنان

  • ۰
  • ۰

سرکه

 

 

غوره که میوه ی سبز رنگ نارس انگور است دارای طعم ترش می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند: اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک(Succinique Acid)، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک(Glucolique Acid) و قند می باشد.

 

* غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست. هم چنین اگر با سالاد میل شود، برای لاغر کردن سودمند است.

* غرغره کردن با آبغوره در درمان ورم مخاط دهان و حلق و نرمی لثه ها موثر است.

* آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.

* بیماری "اسکوربوت" که به علت کمبود ویتامین C در بدن به وجود می آید، با آب غوره درمان می شود.

* آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

* در دفع زردی موثر است. لذا باید 1 تا 2 قاشق غذاخوری آبغوره را بعد از هر غذا میل نمایند.

* خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد.

* حرارت و صفرای بدن را دفع و روده ها را ضدعفونی می کند. به این منظور بهتر است روزانه یک قاشق مرباخوری، چند روز متوالی میل شود.

* آب غوره تقویت کننده کبد است.

* برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره را قرقره کنید.

* برای دفع کرم روده و تقویت معده، باید به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید، البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمایید.

* آب غوره درمان کننده پادرد و کمردرد، روماتیسم و سیاتیک است. برای معالجه می توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود(البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت باید اجتناب کرد).

* آبغوره غذا را خوش‌طعم، مطبوع و لذیذ نموده و اشتها را تحریک می‌نماید.

* آبغوره اسهال‌های ساده را درمان می‌کند، به این منظور باید 3 مرتبه در روز و هر بار یک قاشق غذاخوری مصرف شود.

* آبغوره حفظ کننده جنین است، به این جهت باید کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. اما باید از خوردن زیاد غوره خودداری کرد، چن غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود.

* اگر چند قطره از آبغوره را هنگام خونریزی بینی به درون بینی بچکانند، خونریزی را بند می‌آورد.

* برای درمان چرک گوش می‌توان آبغوره و سرکه را به طور مساوی با هم مخلوط نمود و چند روز، روزی سه مرتبه و هر بار 1 تا 2 قطره در گوش بچکانید.

* مالیدن مخلوط مساوی آبغوره و آب تره، در محل بواسیر، پس از اجابت مزاج مفید است و آن را معالجه می‌کند.

* آب‌غوره، خنک است و در موارد تب ، آنژین، ورم دهان و سل ریوی مصرف می‌گردد.

* رب غوره، تشنگی را برطرف می‌کند.

* رب غوره، التهاب، حرارت و اسهال را تسکین می‌دهد.

* رب غوره، اشتها‌آور و محکم کننده جنین است.

* رب غوره تقویت کننده احشاء و برطرف کننده استفراغ‌های صفراوی است.

* سعی کنید غوره را به تنهایی نخورید، چون روی معده اثر سوئی می گذارد.

 

 

سرکه

 

 

خواص سرکه

سرکه به غذا طعم خاصی می‌دهد و اشتها را تحریک می‌کند.

* در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف روزانه 20 میلی لیتر سرکه (معادل 2 قاشق غذاخوری) هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی کربوهیدرات دار می شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی دیده می شود. کاهش اندیس گلیسمی موجب می شود تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود.

* سرکه، هضم گوشت را آسان می‌کند.

* اگر خاکستر گرم را در سرکه بخیسانند و بر روی ورم غدد متورم قرار دهند، آن را درمان می‌کند.

* اگر سرکه و گلاب را به مقدار مساوی مخلوط نموده و بجوشانند و سپس یک قطعه پارچه را با این محلول خیس نموده بر روی سر بیمار قرار دهند، سردردهای ناشی از کبد و صفرا را معالجه می‌کند.

* شستشوی دهان با سرکه و گلاب، بوی بد دهان را از بین می‌برد.

* با چکانیدن چند قطره سرکه در گوش، حشره یا کرمی که در گوش مانده باشد خارج می‌شود.

* اگر سرکه را در محل خارش بدن یا خونریزی بمالند، خارش و خونریزی های کوچک را بند می‌آورد.

* اگر سرکه را با نمک مخلوط کنند و در دهانی که به دلیل کشیدن دندان خونریزی می‌کند، نگه دارند و چند بار این کار را تکرار کنند، خونریزی را قطع می‌کند.

* مالیدن سرکه در محل‌هایی که سوزش دارد، مانند سوزش سوختگی با آتش، موجب درمان آن می شود.

* مالیدن رسوب سرکه باعث معالجه کک مک ، لک های بدن، کهیر، درد مفاصل و ورم سینه می شود.

* اگر کمی آرد جو را با سرکه خمیر کنند و در محل ورم سینه و بناگوش بگذارند، ورم را درمان می‌کند.

17 ویژگی شگفت انگیز آبغوره !
آبغوره سلوا

 در زمان‌های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌بست را بر می‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند. گرچه تاکنون مسمومیت و یا بیماری دیگری گزارش نشده است، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست 

1- حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

آبغوره خاصیت اشتهاآور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می شود.در درمان کرم روده و تقویت معده ، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت 5 روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگیمپن مصرف کنید.در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی می باشد. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است.

2- پیشگیری از سرطان ها

یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان ها است. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا است .آبغوره سرشار از ویتامین C است . علاوه برآن خاصیت عفونی کننده آبغوره باعث شده است تا پزشکان مصرف این ماده غذائی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.

3- مبارزه با تومورهای سرطانی

در یک مطالعه، سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند ، در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی شده است. طبق نتایج این تحقیقات ، سطح فیتواسترول ها با رسیدن انگورها کاهش می یابد و رنگ انگور تغییر می شود. به همین دلیل هر چه میزان فیتواسترول ها که خواص ضد تومور دارند بیشتر باشد برای درمان تومورهای سرطانی بهتر است.

4- کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن

در یک مطالعه که بر روی افراد سالم 30-20 ساله، بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی 60-30 ساله و بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی که پرفشاری خون نیز داشتند انجام شد، تاثیر مثبت مصرف آبغوره بر روی آنها مشخص شد. در این مطالعه هر کدام از افراد روزانه دو بار 200 میلی لیتر در طول یک دوره 30 روزه، آبغوره مصرف کردند. این درمان در افراد سالم باعث شد که میزان کلسترول HDL (لیپوپروتئین پر چگالی) در مقایسه با کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش یابد. همچنین، افرادی که از قبل دچار مشکل بودند، بعد از مصرف یک ماهه آبغوره، کاهشی در سطح تری گلیسیرید، تجمع کلسترول و سطح کلسترول LDL خود مشاهده کردند.

5- کاهش کلسترول بد

مصرف آبغوره تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری می کند.

6- درمان درد سیاتیک و کمردرد

پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های رماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

7- درمان کم خونی

برای درمان کم خونی می توانید هر روز تمام بدن خصوصاً پشت و ناحیه ی کمر، شکم، کلیه ها و پاها را با آبغوره ماساژ دهید و پس از گذشت مدتی، دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشیداستراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید.

8- عامل هضم راحت تر غذا

آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می شود. هم چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی کنند، می توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.

9-کاهش وزن

برخی از افراد دارای اضافه وزن در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می دهند . بهتر است بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می رساند و موجب ایجاد زخم معده شود.

برای کاهش وزن موثر باید سبک زندگی خود را تغییر دهید ، مثلا با فعالیت بدنی بیشتر و مصرف رژیم غذایی کم کالری مورد نیاز می توانید وزن خود را نرمال کنید. برای مصرف آبغوره در رژیم غذایی می توانید از آن برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید. از آنجا که آبغوره دارای کالری کم می باشد مصرف آن برای کاهش وزن موثر است.

10- از بین برنده کرم معده و روده

آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار موثر است.

11- خاصیت قاعده آوری

برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم می توان آبغوره مصرف نمود. مصرف آبغوره در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی می شود.

12- مفید برای پوست

برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می توان از خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره استفاده کرد. هنگام مصرف باید این مواد رقیق شوند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند.

13- درمان دیابت

مصرف روزانه آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت بسیار مفید است.

14- خواص آبغوره برای خانم های باردار

آبغوره حفظ کننده جنین است، در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره توصیه نمی شود زیرا غوره مدر است و ممکن است باعث سقط جنین شود.

15- فواید آبغوره برای کبد چرب

مزاج کبد بطور طبیعی گرم و تر است، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می تواند باعث کاهش توانایی آن در تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها شود. همچنین با انباشته شدن چربی در بافت کبد ، موجب چرب شدن کبد شو.

بنابراین باید در مصرف ترشی ها به ویژه سرکه و آبغوره ، خوراکی های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو که باعث سرد شدن کبد می شوند، بیشتر احتیاط کنید.

16- بهبود تب و سل ریوی

آبغوره طبیعی دارای خواص کاهش دهنده حرارت بدن و رفع عطش می باشد. به همین دلیل در درمان تب و سل ریوی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

17- مصارف غیر خوراکی آبغوره

آبغوره خواص غیر خوراکی نیز دارد. استفاده از آبغوره و آب تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج در درمان این بیماری موثر است. برای کاهش تورم گلو نیز می توان آبغوره را غرغره کرد. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه در درمان عفونت گوش نیز مفید است.

نکات مهم تهیه و نگهداری از آبغوره

► غوره باکیفیت تهیه کنید؛ غوره عسکری برای این کار کاملا مناسب است، زیرا هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره نیز در غذا مطلوب است.
► دم غوره‌ها را حتما بگیرید در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد.
► با جوشاندن بیشتر آبغوره می‌توانید آن را غلیظ‌تر و ترش‌تر کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آبغوره‌تان نگهداری کنید.
► آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید تا بعد باز کردن درب آن را سریع مصرف کنید تا تمام شود و کپک نزند.
► شیشه‌هایی که می‌خواهید آبغوره را درون آن بریزید، از قبل استریل کنید.

مضرات آبغوره (موارد احتیاطی و منع مصرف)

1-مصرف بیش از اندازه آبغوره در دوران بارداریی باعث سقط جنین می شود.

2-مصرف آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش ها می باشند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند ، هرگز توصیه نمی شود.

3-زیاده روی در مصرف آبغوره باعث ضعیف شدن قوای جنسی می شود.

4-جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دلپیچه و درهم کشیدن اجزای معده از مضرات افراط در خوردن آبغوره است. 

3 پرسش پر تکرار در رابطه با آبغوره 

آیا آبغوره باعث کاهش چربی و فشارخون می‌شود؟
 
این طور به نظر می‌رسد که آبغوره به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند باعث کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته ضروری است که گرچه این چاشنی می‌تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشارخون جلوگیری کند ولی در موارد پرفشاری‌خون و چربی‌خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی پزشک نباید کم یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره می‌تواند در کنار درمان‌های استاندارد این بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که نگهداری و حرارت طولانی مدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین C و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

آیا آبغوره در کاهش و کنترل وزن موثر است؟
 
گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به‌طور ناشتا آبغوره مصرف می‌کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آبغوره می‌تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آبغوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد. 
 
آیا مصرف آبغوره کپک زده مجاز است؟
 
در زمان‌های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌بست را بر می‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند. گرچه تاکنون مسمومیت و یا بیماری دیگری که در اثر مصرف کوتاه مدت آن ایجاد شده باشد گزارش نشده است، مخصوصا اگر مقدار کپک ناچیز باشد، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست. لازم به‌ ذکر است که هرگز نباید لایه کپک با آبغوره داخل بطری مخلوط و مصرف شود. از آن جایی که مصرف دراز مدت آبغوره کپک زده می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که از مصرف باقی‌مانده آبغوره کپک زده اجتناب شود.

 

خواص آبغوره

خواص آبغوره برای دیابت

استفاده از آبغوره یکی از درمان‌هایی است که طب سنتی برای دیابت در نظر می‌گیرد.

 

خاصیت آبغوره برای قاعده آوری

استفاده از آبغوره یک گزینه بسیار عالی برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم است. استفاده از آبغوره در دختران جوان می‌تواند موجب جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی شود.

 

خاصیت آبغوره برای بهبود هضم

یکی از خواص آبغوره تاثیر آن در افزایش اسید معده است که موجب هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می‌شود. علاوه بر این افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از آبغوره موجب تسهیل هضم غذای خود شوند.

 

خاصیت آبغوره برای درمان کم خونی

یکی از روش‌های درمان کم خونی این است که  هر روز تمام بدن خود به ویژه پشت و ناحیه‌ی کمر، شکم، کلیه‌ها و پاها را با آبغوره ماساژ داده و بعد از گذشت مدت زمانی دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشید استراحت نمایید و یا می‌توانید حمام آفتاب بگیرید.

 

خاصیت آبغوره برای کاهش کلسترول بد (LDL)

 آبغوره می‌تواند تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک هم می‌تواند جلوگیری و پیشگیری کند.

 

خاصیت آبغوره برای سلامت سیستم گوارش

آبغوره دارای خاصیت اشتهاآوری قابل هضم است که موجب رفع اختلالات روده و معده می‌شود.  آبغوره با داشتن خواص ضد یبوست خود برای ضد عفونی کردن روده توصیه می‌شود. برای درمان کرم روده و تقویت معده می‌توان از آش آبغوره به همراه با زیره سیاه برای مدت زمان پنج روز استفاده کرد. فقط توجه داشته باشید که در این پنج روز نباید از غذاهای سنگین استفاده کنید. 

آبغوره

خاصیت آبغوره برای پیشگیری از سرطان

آبغوره یک شیوه بسیار مناسب برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها است. آبغوره حاوی ویتامین C است گخ ویتامین C یکی از ویتامین‌های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

آبغوره همچنین دارای خاصیت عفونی کنندگی است. استرول‌های خوب مانند فیتواسترول که یک ماده مناسب برای مبارزه با تومور‌های سرطانی اسو در آبغوره موجود است.

 

خاصیت آبغوره برای درمان درد کمر

از جمله مواد معدنی موجود در آبغوره می‌توان به پتاسیم اساره کرد که پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های رماتیسمی است. همچنین استفاده از آبغوره موجب درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می‌گردد.

 

خاصیت آبغوره برای کاهش فشار خون و افزایش HDL

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده مشاهده شده است که مصرف آبغوره می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا و افزایش سطح کلسترول خوب( HDL ) خون شود.

 

خاصیت آبغوره برای از بین بردن کرم روده و معده

آبغوره بواسطه داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی خود می‌تواند موجب پاکسازی معده و روده شود و گزینه درمانی بسیار مناسبی و موثری برای دفع کرم روده است.

 

خاصیت آبغوره مفید برای پوست

یکی از راه‌ها و روش‌های مناسب و موثر برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی استفاده از خواص دارویی ترشی‌های طبیعی از جمله آبغوره است. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این اسو که هنگام استفاده از این ترشی‌های طبیعی برای پوست باید آن‌ها را رقیق کرد تا موجب تحریک پوست و بروز حساسیت پوستی نشوند. 

 

آبغوره برای خانم‌های باردار

آبغوره می‌تواند موجب حفظ جنین شود اما باید توجه داشته باشید که  در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره می‌تواند تاثیر عکس داشته و با توجه به خاصیت قاعده‌آوری آن موجب سقط جنین شود. 

 

آبغوره برای بهبود تب و سل ریوی

آبغوره می‌تواند موجب کاهش حرارت بدن و رفع عطش شود و با داشتن این خاصیت یک گزینه درمانی مناسب برای درمان تب و سل ریوی است.

مضرات آبغوره

آبغوره در کنار خواص و فواید آبغوره بی‌نظیری که برای سلامتی دارد عوارض و مضراتی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. زیاده‌روی در مصرف آبغوره در دوران بارداری منجر به سقط جنین می‌شود. استفاده از آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش‌ها هساند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده ازجمله زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

زیاده روی و افراط در نصرف آبغوره می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دلپیچه و درهم کشیدن اجزای معده شود. همچنین افراط در مصرف آبغوره موجب تضعیف قوای جنسی می‌شود.

خواص آبغوره برای لاغری

افرادی که به چاقی دموی مبتلا هستند برای کاهش وزن  باید از مواد غذایی سرد و خشک استفاده کنند زیرا سرد دموی دارای طبیعتی گرم و تر است و برای لاغری باید به روش درمان به ضد استفاده کرد که مصرف غذاهای سرد و خشک می‌تواند موجب کاهش وزن فرد شود و آبغوره یکی از غذاهای سرد و خشک است. همچنین آبغوره ترشحات معده را افزایش داده و  از این طریق اشتها نیز تحریک می گردد به همین دلیل مصرف آن بعد از غذاهای چرب و سنگین در هضم مواد غذایی مفید است. می‌توان آبغوره را به سالاد اضافه کرد و با توجه به کالری کمی که دارد می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

  • ۰
  • ۰



خاصیت آب نیشکر,فایده های آب نیشکر

پتاسیم بالا در نیشکر برای سیستم گوارش و هضم غذا موثر است

 

نیشکر،گیاهی است که در هوای گرم معتدل و استوایی به عمل می آید.

نیشکر سرشار از قند است. آب نیشکر که سرشار از مواد مغذی ضروری می باشد، بسیار سالم است.

آب نیشکر که نوعی نوشیدنی انرژی زای طبیعی است جایگزین خوب نوشیدنی های تهیه شده سرشار از قند است.

 

مدتی است دستگاه‌هایی به بازار آمده که به واسطه پرس کردن نی‌های شکر، آب نیشکر در مقابل دید مشتری استخراج و به صورت لیوانی یا درون بطری های بزرگ عرضه می شود و این روزها درخصوص خواص تغذیه ای و درمانی این نوشیدنی تبلیغات زیادی می‌شود و اغلب فروشندگان ادعا می کنند شربت نیشکر برای افراد دیابتی مفید و قند آن از شکر معمولی کمتر است، اما تا چه میزان می توان به این گفته ها اعتماد کرد؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص می‌گوید: نیشکر در مناطق گرمسیری از جمله جنوب شرقی آسیا رویش دارد. برزیل در رتبه اول و هندوستان در رتبه دوم کشت نیشکر قرار دارد. در هندوستان آب نیشکر یکی از نوشیدنی‌های محبوب مردم این کشور به شمار می‌رود که به صورت متداول استفاده می‌شود ولی در ایران بیشتر از فرآورده‌های حاصل از نیشکر همچون شکر سفید، شکر زرد و شکر قهوه‌ای یا سرخ استفاده می‌کنند که البته بتازگی شاهد تولید آب نیشکر و طرفداران آن هستیم.

قند نیشکر از چغندر کمتر است؟
برخی تولیدکنندگان، نیشکر را پرخاصیت‌تر از چغندر قند معرفی می‌کنند و این روزها هم با ورود دستگاه‌های آب نیشکرگیری بر این تبلیغات افزوده شده و ادعاهایی مبنی بر این که قند نیشکر از چغندر قند کمتر است مطرح است.

وی در این باره می‌گوید: قند نیشکر همچون چغندر قند از ساکاروز بوده و مزه شیرینی دارد و برای تهیه شکر و شیرین کردن برخی محصولات خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قند و شکر نیشکر در مقایسه با قند و شکر چغندرقند از نظر میزان مواد قندی و خواص تغذیه‌ای با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. البته در مقایسه، میزان ویتامین B نیشکر درصدی بیشتر از چغندرقند است که تاثیر تغذیه‌ای قابل توجهی ندارد.

آب نیشکر خواص تغذیه‌ای آبمیوه را دارد؟
برخی خانواده‌ها آب نیشکر را همچون آبمیوه یک نوشیدنی مغذی می‌دانند و آن را در حجم زیاد خریداری کرده و به صورت روزانه میل می‌کنند و حتی بیماران دیابتی هم از آن استفاده می‌کنند. متخصص تغذیه در این خصوص می‌گوید آب نیشکر حاوی مقادیری ترکیبات مغذی و مفید است، اما خواصی همپایه آب میوه ها و سبزیجات ندارد و افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و محدودیت در مصرف آن مانند مصرف شکر و قند چغندر الزامی است و مصرف روزانه این نوشیدنی برای افراد سالم و حتی کودکان به دلیل میزان قند بالایی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

به طب سنتی اعتماد کنیم؟
در کتب طب سنتی آمده است نیشکر و آب آن به صورت داروی مفرد یا در ترکیب با سایر گیاهان دارویی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. حتی در طب سنتی بعضی کشورها آمده است آب نیشکر ادرار آور است و بر این عقیده هستند که این نوشیدنی سبب عملکرد بهتر کلیه و جریان ادرار می‌شود و علاوه بر نیشکر ریشه، برگ و ساقه آن هم کاربرد دارویی دارد و در بسیاری کشورها از نیشکر به عنوان داروی تقویت‌کننده میل جنسی، ملین، تسکین‌دهنده، ضدعفونی‌کننده و نیروبخش استفاده می‌شود، اما چه میزان گفته های طب سنتی قابل اعتماد است؟

پزشک و متخصص طب سنتی در این گفتگو می‌گوید: مزاج آب نیشکر گرم و تر است و این نوشیدنی از دیدگاه طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی، معده، قلب، قدرت جنسی و اعصاب مفید است و برای رفع سرفه های خشک و نرمی سینه موثر بوده و رفع کننده خلط سوداست.

به گفته این متخصص جذب قند آب نیشکر همچون چغندر قند آسان و سریع است و پس از انجام فعالیت‌های جسمی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، مصرف آن باعث می‌شود تا آب و انرژی بدن به سرعت تامین شود، اما مصرف این نوشیدنی به دلیل قند بالایی که دارد برای مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه نمی‌شود.

پژوهشگر طب سنتی نیز درخصوص خواص درمانی نیشکر از دیدگاه طب سنتی می‌گوید: نیشکر به دلیل داشتن پتاسیم ادرارآور بوده و پاک کننده کلیه و مثانه است و سوزش ادرار را رفع می‌کند، اما نفاخ است و برای مبتلایان به سل، اسهال، دل پیچه و صفراوی مزاج‌ها بخصوص اگر در حین گرسنگی شدید مصرف شود مضر است.

شکر نیشکر از دیدگاه طب سنتی
به گفته پزشک و متخصص طب سنتی اگر آب نیشکر را به صورت سنتی در دیگ های بزرگ مسی قلع اندود شده در معرض حرارت ملایم بجوشانند تا آب آن تبخیر و تغلیظ شود، خمیر شکر سرخی به دست می آید که خواص تغذیه ای و درمانی خوبی دارد.

متخصص تغذیه درخصوص شکر قهوه ای که در برخی عطاری ها و مغازه ها بدون داشتن مجوز برای مصارف درمانی به فروش می‌رسد می‌گوید: فرم غیرتصفیه شده شکر قهوه‌ای نیشکر حاوی ترکیبات پلی فنولی مختلفی است که همین ترکیبات علت بخشی از رنگ آن بوده و خواص درمانی آن را سبب می‌شود، اما چون این شکر تصفیه شده نیست با وجود خواص درمانی، بار شیمیایی و سمیت بالایی دارد و نباید مورد استفاده خوراکی قرار گیرد.

البته به روش دیگری هم شکر قهوه‌ای را تولید می‌کنند و آن استفاده از ملاس است. ملاس پساب سوم حاصل از تصفیه شکر است که بسیار چسبناک و قهوه‌ای رنگ بوده و ذرات کریستالی شکر سفید را با آن سرخ می‌کنند. این شکر خواص درمانی ندارد و اگر به صورت دارو مصرف شود سبب افزایش شدید قند خون و تضعیف حافظه می‌شود. برخی انواع شکرهای قهوه‌ای کارخانه‌ای به این روش تولید می‌شود و مصارف آن مشابه شکر سفید است.

خواص درمانی آب نیشکر چه میزان است؟
طب نوین درخصوص خواص درمانی آب نیشکر می‌گوید در آب نیشکر ترکیبات فلاونوئیدی و فنولی زیادی شناسایی شده است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و می‌توانند سلول های بدن را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بسیاری بیماری‌های مزمن پیشگیری کنند، اما چون مطالعات بالینی انجام یافته درخصوص ترکیبات و اثرات نیشکر بر بیماری‌های مختلف ازجمله کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های کبدی و... بسیار محدود است، تائید علمی اثرات مفید نیشکر به عنوان درمان کمکی، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

 

خواص نیشکر :
از آن جا که شاخص گلیسمی آن پایین است در سالم نگه داشتن بدن مفید است.
آب این گیاه در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلودرد موثر است.
از آن جا که این گیاه حاوی قند طبیعی است برای بیماران دیابت به جز بیماران دیابت ۲ که باید مصرف خودشان را محدود کنند، مانعی ندارد.


طبیعت قلیایی آن باعث می شود، آب آن به بدن کمک کند تا در برابر سرطان پروستات و سینه مقابله کند.
نیشکر گلوکز بدن را تامین می کند و به عنوان Glycogen ذخیره شده در صورت نیاز، به انرژی تبدیل می شود. بنابراین یکی از بهترین منابع انرژی به حساب می آید.


پس از انجام دادن فعالیت های جسمی و قرار گرفتن در معرض حرارت به مدت طولانی مصرف آب این میوه باعث می شود تا آب بدن به سرعت تامین شود.
این گیاه معده، کلیه، قلب، چشم و مغز را تقویت می کند.
نیشکر، به عملکرد راحت کلیه ها کمک می کند.


برای سرعت یافتن بهبود پس از یرقان آب نیشکر مصرف کنید.
کربوهیدرات موجود در آن برای انرژی بخشیدن به بدن کمک می کند.
پتاسیم بالا در نیشکر برای سیستم گوارش و هضم غذا موثر است.
جویدن نیشکر، نوعی ورزش دندان به حساب می آید و باعث تقویت، طول عمر و تمیزی آن ها می شود.
نیشکر برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند می تواند مفید باشد.

 

خواص آب نیشکر

یک لیوان آب نیشکر که بخورید، نه تنها تشنگیتان برطرف می‌شود، بلکه از فواید شگفت‌آور آن برای سلامتی بدن هم برخوردار می‌شوید. این نوشیدنی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، زینک (روی)، پتاسیم و ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های A، ب کمپلکس و C است. جالب است بدانید که آب نیشکر به کاهش وزن و فیت شدن اندام هم کمک می‌کند. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان تهیه کردیم، قرار است شما را با خواص آب نیشکر برای بدن و پوست و همچنین عوارض جانبی آن آشنا کنیم. قبل از هر چیز ارزش غذایی و چند نکته‌ی جالب درباره‌ی نیشکر را در اختیارتان قرار می‌دهیم. در پایان هم ۳ روش برای جای دادن آب نیشکر در رژیم غذایی را معرفی می‌کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

ارزش غذایی آب نیشکر

نیشکر ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی دارد. ارزش غذایی آب نیشکر به شرح زیر است.

پروتئین ۰٫۲۰ گرم
آب ۰٫۱۹ گرم
کالری ۱۱۱٫۴۳ گرم
کربوهیدرات کل ۲۷٫۴۰ گرم
قند ۲۵٫۷۱ گرم
ریبوفلاوین ۰٫۱۶ میلی‌گرم
نیاسین ۰٫۲۰ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید ۰٫۰۹ میلی‌گرم
کلسیم ۳۲٫۵۷ میلی‌گرم
آهن ۰٫۵۷ میلی‌گرم
منیزیم ۲٫۴۹ میلی‌گرم
فسفر ۰٫۰۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۶۲٫۸۶ میلی‌گرم
مس ۰٫۹ میلی‌گرم
منگنز ۰٫۹ میلی‌گرم

حقایق جالب درباره‌ی نیشکر

در ادامه چند حقیقت شگفت‌انگیز درباره‌ی نیشکر آورده شده است.

  • نیشکر هیچ چربی ندارد و یک نوشیدنی ۱۰۰ درصد طبیعی است. این ترکیب تقریبا ۳۰ گرم قند طبیعی دارد. بنابراین لازم نیست به آب نیشکر عسل یا شکر اضافه کنید.
  • نیشکر ۳۶ نوع دارد.
  • قند استخراج شده از آب نیشکر حاوی فقط ۱۵ کالری است.
  • آب نیشکر حاوی ترکیبی از سوکروز، فروکتوز و سایر انواع قند است و به همین دلیل مزه‌ی شیرینی دارد.
  • آب نیشکر خام حاوی ۱۳ گرم فیبر غذایی است. فیبر در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد.

خواص نیشکر برای پوست

آب نیشکر می‌تواند به جوانسازی پوست کمک کند. در ادامه به ۲ نمونه از خواص آب نیشکر برای پوست اشاره کرده‌ایم.

۱. جوش و آکنه را درمان می‌کند

نشان داده شده که استفاده‌ی موضعی از آب نیشکر به‌طور مرتب در درمان مشکلات پوستی مانند جوش اثرگذار است.

اگر مستعد آکنه هستید، از ماسک صورت آب نیشکر استفاده کنید تا جوش‌هایتان درمان شوند. در ادامه طرز درست کردن ماسک آب نیشکر آورده شده است.

مواد لازم

  • آب نیشکر
  • مولتانی‌میتی

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن مقداری مولتانی‌میتی را با آب نیشکر مخلوط کنید تا یک خمیر شکل بگیرد.
  2. خمیر به دست آمده را روی صورت و گردن خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند‌. سپس صورت و گردن خود را با آب ولرم بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

دست‌کم یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

آب نیشکر منبع خوبی از آلفا هیدروکسی اسید‌هایی مانند گلیکولیک اسید محسوب می‌شود که به ایجاد سلول‌های پوستی جدید کمک می‌کنند. جوش گاهی اوقات در اثر مسدود شدن منافذ پوست رخ می‌دهد. آب نیشکر از طریق لایه‌برداری پوست و از بین بردن سلول‌های پوستی مرده به درمان جوش کمک می‌کند.

۲. از پوست در برابر پیری محافظت می‌کند

اگر نگران چین‌وچروک و خطوط ظریف موجود روی پوست خود هستید، می‌توانید از آب نیشکر برای به تأخیر انداختن بروز علائم پیری روی پوست کمک بگیرید. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و ترکیبات فنولیک در آب نیشکر آن را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای مرطوب، نرم و درخشان کردن پوست می‌کند.

خواص آب نیشکر برای سلامتی بدن

در ادامه به بررسی خواص آب نیشکر برای بدن می‌پردازیم.

۳. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

نیشکر سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

اگر دچار کم‌آبی بدن شده‌اید، آب نیشکر بهترین گزینه برای شما است. این نوشیدنی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. نیشکر حاوی قند ساده به نام سوکروز است که به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود. از این نوع قند برای تأمین دوباره‌ی قند از دست‌رفته‌ی بدن استفاده می‌شود.

۴. برای زنان باردار مفید است

نشان داده شده که آب نیشکر یک گزینه‌ی خوب برای اضافه کردن به رژیم غذایی زنان باردار است. این نوشیدنی به داشتن دوران بارداری ایمن‌تر و زایمان راحت‌تر کمک می‌کند. آب نیشکر حاوی اسید فولیک و ویتامین B9 است که از جنین در مقابل نواقص مادرزادی محافظت می‌کنند.

۵. از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند

بوی بد دهان مشکلی است که خیلی از افراد به دلایل مختلف گرفتار آن می‌شوند. این عارضه می‌تواند عزت نفس شما را کاهش دهد. اگر به دلیل پوسیدگی دندان دچار بوی بد دهان شده‌اید، آب نیشکر را به‌عنوان یک روش طبیعی برای رفع بوی بد دهان میل کنید. این نوشیدنی حاوی مواد معدنی مختلف مثل کلسیم و فسفر است که به ساخت مینای دندان‌ها کمک می‌کنند‌.

مواد مغذی موجود در آب نیشکر از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کرده و دندان‌ها را مستحکم می‌کنند. بوی بد دهان می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. آب نیشکر که مصرف کنید، مواد مغذی مختلفی دریافت می‌کنید و به احتمال کمتر دچار بوی بد دهان در اثر کمبود مواد مغذی می‌شوید.

۶. به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند

به فرزند در حال رشد خود یک لیوان آب نیشکر بدهید تا مشکلات دندان و استخوان‌هایش برطرف شوند. نیشکر یکی از منابع سرشار کلسیم به شمار می‌رود و به افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که آب‌ نیشکر یک نوشیدنی عالی برای بچه‌های در حال رشد است.

۷. تشنج ناشی از تب را درمان می‌کند

آب نیشکر به‌طور ویژه برای درمان تشنج ناشی از تب مفید است. تشنج ناشی از تب یک اختلال رایج در میان کودکان در حال رشد به شمار می‌رود. این عارضه منجر به تب بالا و از دست دادن پروتئین بدن می‌شود و به همین دلیل یک خطر جدی برای سلامتی محسوب می‌شود. آب نیشکر پروتئین از دست‌رفته‌ی بدن را تأمین می‌کند.

۸. به عملکرد کبد کمک می‌کند

آب نیشکر یک داروی خانگی برای درمان مشکلات مربوط به کبد مانند یرقان است. یرقان در اثر عملکرد ضعیف کبد رخ می‌دهد. نیشکر به حفظ سطح گلوکز (قند خون) و ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند.

از آنجایی که آب نیشکر به‌طور طبیعی قلیایی است، در حفظ تعادل سطح الکترولیت در بدن اثرگذار است و مانع از بیش از حد کار کردن کبد می‌شود. از ترکیب زیر برای درمان مشکلات کبدی کمک بگیرید.

مواد لازم

  • آب‌ نیشکر: یک لیوان
  • آب لیموترش: چند قطره

طرز تهیه

یک لیوان آب نیشکر را با چند قطره آب لیموترش ترکیب کرده و روزی دو بار میل کنید.

۹. به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی دستگاه گوارش عمل می‌کند

آب نیشکر به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی دستگاه گوارش عمل می‌کند

اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، باید آب نیشکر را به رژیم غذایی خود اضافه ‌کنید. پتاسیم موجود در آب نیشکر سطح PH معده را متعادل کرده و به ترشح مایعات گوارشی کمک می‌کند.

۱۰. با سرطان مبارزه می‌کند

شاید برایتان تعجب‌‌برانگیز باشد، اما آب نیشکر می‌تواند یک ترکیب عالی برای درمان بیماری‌های کشنده مثل سرطان باشد. این نوشیدنی به‌طور ویژه در مبارزه با سرطان‌های پروستات و سینه مفید است.

تحقیقی که به‌تازگی انجام شده به این نتیجه رسید که فلاونوئیدهای موجود در نیشکر از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند و از این طریق احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

۱۱. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

شاید برایتان این سؤال پیش آید که آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند آب نیشکر مصرف کنند یا نه؟ بیماران دیابتی می‌توانند آب نیشکر بخورند، اما به میزان متعادل. آب نیشکر حاوی سوکروز است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. این موضوع به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

۱۲. گلودرد را درمان می‌کند

اگر در ناحیه‌ی گلویتان دچار سوزش و خارش شده‌اید، یک لیوان آب نیشکر با چند قطره آب لیموترش و مقداری نمک و فلفل بخورید تا گلودردتان تسکین پیدا کند. ویتامین C به مقدار فراوان در آب نیشکر وجود دارد و مسؤول خواص این ترکیب برای درمان گلودرد محسوب می‌شود. آب نیشکر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم است و هرگونه عفونت ویروسی یا باکتریایی را از بین می‌برد.

۱۳. زخم‌ها را درمان می‌کند

آب نیشکر به غیر از اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به فرآیند بهبود زخم‌ها هم سرعت می‌بخشد. آب نیشکر حاوی سوکروز است که می‌تواند به‌طور طبیعی هرگونه زخم را در مدت زمان کم بهبود دهد‌. می‌توانید مقداری از آب نیشکر را روی زخم خود بمالید تا نتایج بهتری بگیرید.

۱۴. اندام بدن را تقویت می‌کند

مصرف منظم آب نیشکر در تقویت اندام‌های مهم بدن مفید است. از آنجایی که آب نیشکر غنی از قند ضروری است، اندام‌های بدن مانند مغز و اندام‌های حسی را قوی می‌کند‌.

۱۵. از آسیب DNA پیشگیری می‌کند

آب نیشکر می‌تواند از آسیب DNA در اثر پرتوهای مضر که می‌توانند مغز را تحت تأثیر قرار دهند پیشگیری کند. این نوشیدنی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کنند.

۱۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

به کاهش وزن کمک می‌کند

آب نیشکر با وجود اینکه حاوی قند است، اما می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد. این نوشیدنی به خواص خود در کاهش سطح کلسترول بد (LDL) شناخته می‌شود.

بالا بودن سطح کلسترول بد یکی از علل اصلی اضافه وزن محسوب می‌شود. این نوشیدنی فیبر محلول زیادی هم دارد که به مدیریت وزن کمک می‌کند. علاوه بر این فیبر شما را برای مدت زمان طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد و از این طریق جلوی پرخوری را می‌گیرد.

۱۷. سموم را از بدن خارج می‌کند

مصرف آب نیشکر به‌طور منظم به پاکسازی بدن از سموم مضر و سایر ترکیبات بد کمک می‌کند. علاوه بر این سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. سم‌زدایی بدن به مرور منجر به کاهش وزن می‌شود.

۱۸. در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری اثرگذار است

آب نیشکر به حفظ سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از مشکلات مرتبط با عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) کمک می‌کند. برای درمان این نوع عفونت‌ها، یک لیوان آب نیشکر را با مقداری آب لیموترش و آب نارگیل مخلوط کرده و دو بار در روز نوش جان کنید.

آب نیشکر به خواص خود در افزایش سطح پروتئین بدن شناخته می‌شود. این موضوع از بسیاری از مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه و عفونت‌های دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند.

۱۹. برای سلامت ناخن‌ها مفید است

اگر ناخن‌هایتان شکننده هستند، برای مبارزه با این مشکل آب نیشکر مصرف کنید. کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها شود‌. از آنجایی که آب نیشکر سرشار از مواد مغذی است، ناخن‌ها را تغذیه می‌کند و سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

۲۰. قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد

نوشیدن آب نیشکر دو بار در روز از طریق تأمین گلوکز لازم بدن، در افزایش قدرت عضلانی مفید است.

۲۱. تب را کاهش می‌دهد

کاهش تب با آب نیشکر

خوب است بدانید که آب نیشکر در درمان تب اثرگذار است. مصرف این نوشیدنی می‌تواند جلوی از دست رفتن پروتئین بدن را بگیرد که ممکن است منجر به ضعف و درد شود.

۲۲. اسید معده را کاهش می‌دهد

از آنجایی که آب نیشکر طبیعت قلیایی دارد، می‌تواند سوزش معده را تسکین دهد و اسید معده را کم کند. علاوه بر این به متعادل کردن سطح اسید بدن کمک می‌کند.

۲۳. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌کند

آب نیشکر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است که با روش‌های مختلف به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های آب نیشکر با بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های کبدی و گوارشی مبارزه می‌کنند و سطح بیلی‌روبین هم را کاهش می‌دهد.

احتیاط

اگرچه مصرف آب نیشکر منجر به عارضه‌ی جانبی خطرناکی نمی‌شود، اما معمولا بروز عوارض جانبی این نوشیدنی به نحوه‌ی مصرف آن بستگی دارد. در ادامه به چند نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • هیچ‌وقت آب نیشکر را که بیشتر از ۱۵ دقیقه بیرون از یخچال بوده را مصرف نکنید، چون ممکن است اثرات منفی روی معده و روده‌ها بگذارد.
  • روزانه بیشتر از دو لیوان آب نیشکر مصرف نکنید، چون زیاده‌روی در مصرف هر خوراکی و نوشیدنی می‌تواند برای بدن مضر باشد. تنها در صورت ابتلا به زردی دو لیوان از این نوشیدنی را بخورید.
  • از بهداشتی بودن آب نیشکر مطمئن شوید

منبع: style craze

منابع : aftabir.com
jamejamonline.ir

  • ۰
  • ۰



سیگار,عوارض سیگار کشیدن,اثرات مخرب سیگار بر بدن

موهای کم پشت
سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث چروکیده شدن پوست می شود، موهای شما را هم کم پشت می کند. متخصصین معتقدند مواد شیمیایی سمی که در دود سیگار وجود دارد به DNA موجود در فولیکول موها صدمه می زند و رادیکال های آزاد را که به ساختار مو آسیب می زنند تولید می کند؛ در نتیجه افراد سیگاری مو های کم پشت تری دارند که زود تر هم سفید می شود. یعنی اگر مردان سیگاری در اصل مویی در سرشان باشد دوبرابر بیشتر از غیر سیگاری ها ممکن است دچار ریزش مو شوند.


ازدست دادن دندان ها
سیگار کشیدن انسان را در معرض انواع مشکلات دهانی اعم از سرطان دهان و بیماری لثه قرار می دهد. در واقع بر اساس تحقیقی که در سال 2005 در انگلستان انجام شده افراد سیگاری گاهی تا 6 برابر بیشتر از افراد غیر سیگار استعداد ابتلا به بیماری های لثه را دارند که در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان ها شود.


از بین رفتن درخشش طبیعی چهره
آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست افراد سیگاری حالتی تیره و متفاوت دارد؟ در سال 1985 یک تحقیق علمی از عبارتی با عنوان " چهره ی سیگاری" استفاده کرد تا خصوصیات خاص این چهره ها را تعریف کند؛ خصوصیاتی مثل چین و چروک، گود افتادگی و تیرگی پوست چهره که بخاطر مصرف سیگار ایجاد می شود. دود سیگار حاوی مونواکسید کربن است که جایگزین اکسیژن موجود در پوست شما می شود علاوه بر این نیکونین هم دارد که گردش خون را کم کرده وپوست را خشک و بی روح می کند. علاوه بر این مصرف سیگار باعث تخلیه ی مواد مغذی مثل ویتامین سی می شود که در حفظ و بازسازی پوست نقش مهمی دارند.


بهبودی زخم ها
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که زخم افراد سیگاری بعد از انجام اعمال جراحی به سرعت سایرین بهبود حاصل نمی کند. بنابراین اگرتصمیم دارید چین و چروک حاصل از سیگار کشیدن را با جراحی زیبایی از بین ببرید بدانید که این کار کمی مشکل خواهد بود. علاوه بر این جراحان هم تر جیح می دهند در صورتی شما را عمل کنند که سیگار کشیدن را ترک کنید.


سرطان پوست
مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان است؛ از جمله سرطان های ریه، گلو، دهان و مری. بنابراین مایه ی تعجب نیست اگر سیگار کشیدن باعث ابتلا به سرطان پوست هم بشود. بر اساس تحقیقی که در سال 2001 چاپ شده ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی که دومین سرطان شایع پوست است در افراد سیگاری تا 3 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.


ترک خوردن پوست
نیکوتین موجود در سیگار به ساختار و بافت سلولی پوست شما صدمه وارد می کند و باعث می شود که پوست انعطاف خود را از دست بدهد و در اثر افزایش وزن به راحتی ترک خورده و قرمز شود که کمکم رنگ قرمز خود را از دست می دهد. البته این حالت در اثر افزایش ناگهانی وزن اتفاق می افتد که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما مصرف سیگار این علایم را تشدید می کند.

زگیل
به دلایل نامعلومی افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما مبتلا می شوند این ویروس باعث بروز زگیل و از جمله زگیل بر روی اندام تناسلی می شود. البته این ویروس از راه تماس جنسی منتقل می شود اما مصرف سیگار هم یک نشانه ی خطر است. افراد سیگاری نسبت به کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.


شکم شل و ول
مصرف سیگار می تواند باعث کم اشتهایی شود و افراد سیگاری معمولاًنسبت به سایرین وزن کمتری دارند اما تحقیقی که در سال 2009 در کشور هلند انجام شده نشان داده است که میزان چربی اندام های داخلی افراد سیگاری بیشتر از غیر سیگاری ها است. این چربی ها که در بین بافت ها و اندام های داخلی وجود دارند در شکم جمع می شوند و کم کم زمینه ساز بیماری های دیگری از جمله دیابت می شوند.


چین و چروک و پیری زود رس
البته که چین و چروک های افراد پیر و مسن قابل احترام و و نشانه ی یک عمر تجربه اند اما این چین و چروک ها اگر در صورت افراد جوان باشند به هیچ وجه نشانه ی حکمت یا دانایی آنها نیستند. متخصصین معتقدند که سیگار کشیدن فرآیند پیر شدن را تسریع می کند و به طور میانگین افراد سیگاری 14 سال پیر تر از غیر سیگاری ها به نظر می رسند. در واقع مصرف سیگار مانع خون رسانی به بافت پوست شده وباعث می شود که پوست شما چروکیده و ناسالم شود.


انگشتان زرد
نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تغییر رنگ دندان های شما و حتی دیوار های اتاقتان شده و در عین حال باعث زردی انگشتان و ناخن ها هم می شود. اگر در اینترنت به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید با پیشنهاد هایی مثل استفاده از آبلیمو، مایع سفید کننده وسابیدن با سیم مواجه می شوید اما مسلماً ترک سیگار کم هزینه تر، راحت تر و بی درد تر است.

و در ادامه 9 تصور غلط درباره سیگار

1- تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.
کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد.
همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد.پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.


2- برخی سیگارها خطری ندارند.
هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد.برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند.
- سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند.
-د اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند.


3- سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.
شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند.موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.
مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست.دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینطور نیست.بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.

 

سیگار کشیدن,ترک سیگار,عوارض قلیان کشیدن

 

4- قلیان ها بی خطر هستند.
در قلیان، دود از طریق آب منتقل می گردد.برخی مردم بر این باورند که لوله قلیان، قبل از ورود دود به ریه، آن را تمیز می کند.ولی باید گفت که خطرات ناشی از قلیان به مراتب بیشتر از خطرات ناشی از سیگار می باشد.
-قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند.
-یک باور دیگر نیز وجود دارد که می گوید، قلیان های دست دوم و کار کرده، ایمن تر می باشند که این باور نیز نادرست است.


5- برای ترک سیگار، من خیلی پیر هستم.
اگر یک سال است که سیگار کشیدن را ترک کرده اید، خطر بیماری های قلبی را به نصف کاهش داده اید.
افراد 35 تا 39 ساله، اگر سیگار را ترک کنند، می توانند 3 تا 5 سال طول عمر خود را زیاد کنند.افراد 65 ساله، می توانند یک سال طول عمر خود را زیاد کنند.مطالعات نشان داده که حتی افراد 69 ساله نیز می توانند با ترک سیگار، طول عمر خود را زیاد کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.


6- من هرگاه بخواهم می توانم سیگار را ترک کنم.
هر چه مدت سیگار کشیدن شما بیشتر باشد، به همان نسبت ترک سیگار برایتان سخت تر خواهد بود.افرادی که می گویند، اراده ترک سیگار را دارند، باید آنها را در مواقع بحرانی دید که آیا اراده شان پابرجا است یا نه.
-حدود 9 نفر از 10 نفری که سیگار را ترک می کنند، دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند.
-بهترین روش ترک سیگار، مشاوره و دارودرمانی می باشد.


7- اگر کودکی در خانه نباشد، می توان سیگار کشید.
اگر کسی در داخل خانه سیگار بکشد و حتی فرد دیگری در آنجا نباشد، دود سیگار روی فرش، لباس ها و پرده ها و ... باقی می ماند.اگر بتوانید بوی سیگار را در فضای خانه استشمام کنید، بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می دهد که موادشیمیایی سرطان زا در محیط خانه وجود دارد.

این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز یا چار دست و پا راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خیلی  خطرناک است.پس بهتر است برای سلامت کودکانمان سیگار را ترک کنیم.

 

سیگار کشیدن,ترک سیگار,عوارض قلیان کشیدن

 
8- اگر سیگار را ترک کنم، افزایش وزن پیدا می کنم.
نیکوتین یک ماده محرک است و اشتهای فرد از بین می برد. پس وقتی سیگار را ترک می کنید، هوس و میل به غذا خوردن بوجود می آید.
به طور متوسط، افراد بعد از ترک سیگار، 6/3 کیلوگرم افزیش وزن می یابند.
هنگامی که سیگار را ترک می کنید، سوخت و ساز بدنتان نیز کم می شود، اما شما می توانید با ورزش کردن و یا پیاده روی طولانی با چاقی مبارزه کنید.با ورزش کردن و عادات صحیح غذایی می توانید با خطرات ناشی از سیگار و افزایش وزن ناخواسته مبارزه کنید.


9- من فقط در مهمانی ها سیگار می کشم، بنابراین خطری مرا تهدید نمی کند.
یکی از باورهای غلط مردم این است که اگر گاهی وقت ها سیگار بکشید، از خطرات سیگار ایمن می باشید.
در حقیقت، خطرات سیگار کشیدن بعد از روشن کردن یک عدد سیگار مشخص می شود.
کشیدن 1 تا 4 عدد سیگار در روز باعث می شود که شما سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه باشید.


فواید فوری ترک سیگار
- بعد از گذشت 20 دقیقه از ترک سیگار، فشار خونتان کم می شود، ضربان قلبتان آهسته تر می گردد و دمای دست و پاهای شما زیاد می شود.
- بعد از 8 ساعت از ترک سیگار، خون شروع به خنثی کردن مواد مضر سیگار می کند و میزان مونوکسید کربن و اکسیژن در خونتان به مقدار طبیعی می رسد.


-بعد از 24 ساعت از ترک سیگار، سیستم های داخلی بدن شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند و به همان نسبت ابتلا به بیماری های قلبی کم می شود
- بعد از 48 ساعت از ترک سیگار، انتهای اعصاب مرده ناشی از سیگار، دوباره زنده می شوند و حس چشایی و بویایی بهبود می یابد.


فواید بعدی ترک سیگار
- بعد از هفته ها از ترک سیگار، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها نیز بهتر می گردد. ورزش کردن و راه رفتن، آسان تر انجام می گیرد.


- بعد از چندین ماه از ترک سیگار، تولید خلط سینه کمتر می شود و شما کمتر سرفه می کنید و کمتر خس خس سینه دارید.
- بعد از یک سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به امراض قلبی به نصف کاهش می یابد.


- بعد از پنج سال از ترک سیگار، خطر سکته کاهش می یابد و با گذشت زمان، احتمال سکته کم و کمتر می گردد.
- بعد از 10 سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد. کاهش ابتلا به زخم های گوارشی و سرطان های دهان، حلق، مری، پانکراس، کلیه و مثانه نیز دیده می شود.
- بعد از 15 سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری های قبلی و مرگ درست همانند فردی است که سیگار نکشیده است.

و در ادامه مطالب سیگار چند سال از عمر را کم می کند؟


سیگار بدتر از ایدز
سیگار از مقدار زیادی ترکیبات سمی تشکیل شده است که اثرات بدی روی ارگان های بدن دارند. این ترکیبات در طولانی مدت، بدن را در معرض بیماری های جدی از جمله انواع سرطان ها قرار می دهند. همین سیگار، شما را چند سال پیرتر از سن و سال تان نشان می دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدی مواجه می سازد. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه شش میلیون نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پنج میلیون از این تعداد را، سیگاری های فعال و یک میلیون نفر را سیگاری های غیرفعال تشکیل می دهند.


سیگاری های غیر فعال افرادی هستند که خودشان سیگار نمی کشند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار می گیرند. در واقع سیگاری ها با خودخواهی، علاوه بر اینکه خودشان را در معرض بیماری قرار می دهند، اطرافیان خود را نیز بیماری می کنند. جالب است بدانید که سیگار به دلیل اعتیادآور بودن و آسیب هایی که به سلامتی وارد می کند، سالانه بیش از بیماری ایدز، الکل و مواد مخدر قربانی می گیرد.

 

با سیگار کشیدن عمرتان کم می شود
همه می دانند که سیگار خطر بروز بیماری های قلبی، سکته، آمفیزم یا بیماری های انسدادی ریوی مانند برونشیت، سرطان ریه، سرطان مری، سرطان پانکراس و سرطان پوست را بالا می برد. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی، کانادایی و انگلیسی که در مجله ی New England Journal of Medicicine به چاپ رسیده است نشان می دهد که سیگار 10 سال از عمر را کوتاه می کند.

 

محققان برای رسیدن به این نتایج از سال 1997 تا 2004،  روی 217 هزار فرد بزرگسال بررسی هایی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند میزان مرگ و میر افراد سیگاری، سه برابر افراد غیرسیگاری است. محققان مشاهده کردند بیشترین میزان مرگ و میر افراد در این پژوهش، به طور مستقیم به مصرف سیگار مربوط می شود. علاوه بر این مشخص شد افراد غیر سیگاری در مقایسه با سیگاری ها، دو برابر شانس بیشتری برای رسیدن به سن 80 سالگی دارند.

خبر خوب اینکه اگر فرد سیگار را به موقع ترک کند، می تواند با عوارض آن مقابله کند. در واقع افرادی که بین 25 تا 34 سالگی، 35 تا 44 سالگی یا 45 تا 50 سالگی اقدام به ترک سیگار می کنند، به ترتیب 10، 9 و 6 سال به عمر خود اضافه می کنند.

 

سیگار, سیگار کشیدن, ترک سیگار

استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود

 

آیا ترک سیگار امکان پذیر است؟
سیگار، اعتیاد آور است و ترک آن کمی دشوار خواهد بود. اما این کار غیر ممکن نیست و کمی اراده می خواهد. در برخی موارد، افرادی که سیگار را ترک می کنند، دچار اضطراب یا سندرم ترک سیگار می شوند و تصور می کنند که ترک سیگار غیرعاقلانه و غیرممکن است. اما در هر حال با اراده و عزم راسخ می توان سیگار را بدون بازگشت ترک کرد.

 

روشهای مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از :

- ترک سیگار قدم به قدم
اگر تصور می کنید که قادر به ترک یکباره ی سیگار نیستید، باید تلاش کنید که میزان سیگار مصرفی را به مرور کاهش دهید. در واقع لازم است که هر روز از تعداد نخ های سیگاری که دود می کنید کم کرده  و به تدریج آن را به طور کامل ترک کنید.

 

- ترک سیگار به طور ناگهانی
تصمیم به ترک یکباره ی سیگار کار دشواری است، اما اجرایی کردن یکباره ی تصمیم ترک سیگار از همه ی روش های دیگر موثرتر است و اثرات منفی سیگار را از بین می برد.


- ترک سیگار به کمک جایگزین های نیکوتین
روش های جایگزین نیکوتین شامل مجموعه ای از محصولات و درمان هایی است که جایگزین نیکوتین موجود در سیگار می شوند. به این صورت که در این محصولات، دوز کمی از نیکوتین به بدن فرد می رسد، اما سموم دیگری که در سیگار وجود دارند وارد بدن نمی شوند. این درمان ها عبارتست از چسب ها، آدامس یا حتی اسپرهای مخصوص بینی که به منظور کاهش میل فرد برای جذب نیکوتین و تسکین علائم ترک سیگار تهیه شده اند. استفاده از این محصولات نیز کمک زیادی به ترک سیگار می کند.


- ترک سیگار به کمک طب سوزنی
طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی است که ریشه در طب چینی دارد. استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود. اگر این شیوه ترک سیگار توسط افراد متخصص آن انجام شود کاملا بی خطر است. 

منبع:tebyan.net

منبع:taamolnews.ir

  • ۰
  • ۰

مضرات نوشابه بر کسی پوشیده نیست اما چرای آن برای بسیاری از ما مبهم است. دلایلی که برای نامناسب بودن نوشابه برای سلامتی بیان می شود بسیار زیاد است که از جمله آن می توان به قند بالا، شیرینی های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... اشاره کرد و باید به دنبال جایگزین مناسبی برای نوشابه بود.

 

به طور متوسط ایرانی‌ها حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال را می‌نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است. وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می‌شود که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط ۴ برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند. برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می‌خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می‌نوشند.

 

ضررهای نوشابه,مضرات نوشابه چیست

قند بالا، شیرینی های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... دلایل مضر بودن نوشابه است

 

با توجه به مصرف مداوم نوشابه در کشورمان لازم است تا بدانیم که چگونه این نوشیدنی‌ها می‌توانند بر روی بدن انسان تأثیر بگذارند. نوشابه، نوشیدنی گازدار و ... هرگونه که آن را نامگذاری کنیم در صورتی که مصرف کننده و طرفدار آن هستید، باید با هم صحبت کنیم!

 

آیا نوشابه برای سلامت شما مضر است؟

حتما می توانید پاسخ من را از تیتر این مقاله بدانید اما من می خواهم پایم را فراتر بگذارم! من حتی می گویم با کمی تحقیق کاملا مشخص می شود که حتی مصرف متعادل و معمولی نوشابه برای شما خطرناک است.

 

خب حتما همه می‌گویند که مصرف هرچیزی به اندازه مشکلی ایجاد نمی‌کند که البته من در بیشتر موارد با آن‌ها موافقم، اما وقتی صحبت از نوشابه می‌شود، مقدار شکر و افزودنی های نوشابه چنان زیاد است که باعث می شود من به این نتیجه برسم که مصرف متعادلی در نوشابه وجود ندارد به خصوص این که بطری‌های ما حداقل ۳۰۰ سی سی نوشابه در درون خود دارند و همین نوشابه ها گاهی در سایز‌های بزرگتر نیز مصرف می شوند.

 

محققان کار زیادی در مورد مضرات نوشابه انجام نداده‌اند و تحقیقات زیادی بر روی این موضوع انجام نشده است اما می‌دانیم که شکر هیچ منفعتی برای سلامتی ندارد و فقط ضرر است؛ به خصوص وقتی که در قالب نوشابه قرار می‌گیرد ضرر آن بیش از پیش می‌شود.

 

در این مقاله به ۱۰ دلیلی اشاره می کنیم که به شما اثبات می کند حتی خوردن گه گاه نوشابه به خطرات آن نمی‌ارزد و همچنین در همین مقاله به نوشیدنی های سالم تر نیز اشاره خواهیم کرد.

 

مضرات نوشابه و ۱۰ دلیل برای پرهیز از  آن 

۱- قند بالا

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چایی خوری شکر است. این مقدار شکر به خصوص در مایعات باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که نتیجه آن ایجاد واکنش انسولینی در بدن است. در بلند مدت همچنین افراد به سبب استفاده از نوشابه ممکن است شاهد بیماری دیابت و یا مقاومت به انسولین باشند. با این حال در این قسمت به افزایش وزن و دیگر مشکلات سلامت در بدن که حاصل از قند موجود در نوشابه است اشاره نکردیم! شرکت‌های تولید کننده نوشابه بیشترین مصرف کنندگان شکر در جهان هستند. بدتر از همه این‌ها این است که قند موجود در نوشابه ها در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا ارائه می شوند.

 

مضرات نوشابه,آشنایی با مضرات نوشابه

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چایی خوری شکر است

 

۲- فسفریک اسید

نوشابه دارای فسفریک اسید است که در توانایی بدن در جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد پوکی استخوان، کرم خوردگی دندان و نرمی استخوان ‌شود. فسفریک اسید همچنین با اسید معده در تماس قرار می گیرد و گوارش را کند می کند و جذب مواد غذایی را با مشکل مواجه می سازد.

 

۳- شیرینی های مصنوعی

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می شود که می تواند بدتر و زیان آورتر از قند باشد. این نوع شیرینی مصنوعی تقریبا با صدها مشکل سلامتی گوناگون از جمله تشنج، ام اس، تومور مغزی، دیابت و اختلالات عاطفی مرتبط است. این نوع شیرینی در گرما به متانول تبدیل می‌شود و سپس به فرمالدهید و اسید فرمیک تبدیل می گردد. مصرف نوشابه احتمال ابتلا به سندروم نشانگان سوخت و سازی بدن را افزایش می دهد که این سندروم ‌باعث افزایش چاقی، افزایش قند خون و افزایش کلسترول می شود. نوشیدنی هایی هستند که از شیرینی استویا بهره می گیرند و خطر کمتری دارند اما باز هم من استفاده از این نوع نوشیدنی ها را به جای استفاده از آب ساده و یا نوشیدنی های سالم تر پیشنهاد نمی کنم.

 

عوارض مصرف نوشابه, بیماری های ناشی از مصرف نوشابه

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می شود

 

۴- کافئین بالا

بیشتر نوشابه‌ها دارای کافئین هستند که می‌تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و مشکلات دیگر شود.

 

۵- آب نامرغوب

یکی دیگر از مضرات نوشابه به آب نامرغوب آن بازمی‌گردد. آبی که از آن در تولید نوشابه‌ها استفاده می‌شود دارای کلر، فلوراید و نیز مقادیری از مواد سنگین است.

 

۶- چاق شدن

محققان هاروارد اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نوشابه با چاقی در ارتباط است. تحقیقات بر روی افراد ۱۲ ساله نشان داد کسانی که نوشابه مصرف می‌کنند چاق‌تر از کسانی هستند که مصرف نوشابه ندارند؛ و در هر وعده نوشابه که روزانه مصرف می‌شود خطر ابتلا به چاقی ۱.۶ برابر افزایش می یابد.

 

۷- فروکتوز اضافی

نوشابه دارای مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا است و همانگونه که از اسمش پیداست از ذرت نشأت می گیرد. بیشتر این ذرت‌ها حاصل اصلاح ژنتیکی هستند و هیچ تحقیق بلند مدتی درباره سلامت اصلاح ژنتیکی انجام نشده است. دلیل آن این است که به طور کلی اصلاح ژنتیکی محصولات زراعی از دهه ۱۹۹۰ آغاز گشته است. همچنین در روند تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا ردپایی از جیوه دیده می شود. جیوه یک فلز سنگین است که می تواند مسبب مشکلات گوناگون در سلامت افراد شود.

 

نوشیدنی های سالم,مصرف نوشیدنی های مضر

نوشابه دارای مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا است

 

۸- فقر مواد غذایی مفید

در واقع هیچ ارزش غذایی در نوشابه وجود ندارد. نوشابه نه تنها تأثیرات وحشتناکی بر روی بدن می گذارد بلکه هیچ رد پایی از هیچ گونه تأثیر مثبتی در آن دیده نمی شود. نوشابه یک ماده غیر طبیعیست که به بدن آسیب می رساند.

 

۹- کاهش آب بدن

اگرچه نوشابه ممکن است باعث ایجاد حس تازگی شود اما به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می دهد. استفاده از نوشابه در بلند مدت می تواند باعث کاهش آب بدن به صورت مزمن شود.

 

مضرات نوشابه چیست, پرهیز از نوشابه

نوشابه به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می دهد

 

۱۰- مضر برای دندان ها

مصرف نوشابه به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پلاک دندان می شود که نتیجه آن کرم خوردگی دندان و نیز ایجاد مشکلاتی در لثه است.

 

جایگزین های سالم برای نوشابه

می‌دانم که برای کسانی که روزانه نوشابه مصرف می‌کنند ترک ناگهانی آن سخت است. این موضوع زمانی اهمیت بالایی پیدا می‌کند که فکر کنیم چقدر قند می‌تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد واکنشی گردد که ترک آن سخت باشد.

 

اگر شما یک نوشابه‌خور حرفه‌ای هستید و برای رهایی از مضرات نوشابه به دنبال جایگزین‌های سالمی برای آن می‌گردید نگران نباشید چرا که گزینه‌های فراوانی پیش روی شماست. نکته اینجاست که باید گزینه‌های جدید را همراهتان داشته باشید تا زمانی که نیاز به قند پیدا کردید از آن ها استفاده کنید.

 

آب میوه

الزامی نیست که آنها را از بیرون خریداری کنید بلکه می‌توانید خودتان نیز آنها را تهیه و مصرف نمایید.

 

آب کفیر

آب کفیر دارای گاز و شیرینی مشابه با نوشابه بوده اما در عین حال پروبیوتیک می‌باشد.

 

کامبوچا

مانند کفیر می‌توانید کامبوچا را در منزل تهیه نمایید. این ماده گاز طبیعی دارد و مملو از ویتامین است.

 

لیموناد زردچوبه یخ

این نوشیدنی ملایم، طراوت بخش و نسبتا شیرین برای روزهای گرم تابستانی عالی است. شما شاید ندانید که چقدر این نوشیدنی برای شما مفید است. دقیقا بر خلاف نوشابه!

 

آشنایی با مضرات نوشابه,ضررهای نوشابه

لیموناد زردچوبه یخ، نوشیدنی طراوت بخش و نسبتا شیرین برای روزهای گرم تابستانی عالی است

 

 

منبع : setare.com

  • ۰
  • ۰

نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه با مرگ زود هنگام ارتباط دارد :

مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان میدهد مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه می نوشند 21 درصد بیشتر احتمال مرگ و میر دارند. همچنین افرادی که مقادیر زیادی کافئین مصرف می کنند نیز احتمالا سیگار می کشند و تناسب اندام خوبی ندارنداما با میانه روی در مصرف می توانید از آسیب ها جلوگیری کنید.

کافئین و فشار خون :

به خصوص افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و کسانی که معمولا کافئین مصرف نمی کنند باید بیشتر دقت کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن 250 میلی گرم کافئین (حدود 2 فنجان قهوه) حدود 2 تا 3 ساعت پس از مصرف کافئین فشارخون آنها بالا می رود.

عوارض قهوه

کافئین و خطر حملات قلبی :

بررسی ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ، 4 برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف 4 فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

کافئین و بیماری نقرس :

افرادی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه را کنار بگذارند زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

کافئین و احتمال ابتلا به کیست پستان :

زنانی که روزانه 31 تا 250 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا 5 برابر در مقایسه با افراد دیگر افزایش می دهند

کافئین و بی اختیاری ادرار :

زنانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، 70 درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه براحتی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

خطرات قهوه

کافئین و بی خوابی :

کافئین می تواند در سیستم خواب یک فرد تاثیر بگذارد و موجب بی خوابی شود. اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما بی خوابی و بد خوابی را تجربه کرده اید که باعث خستگی و کسالت روز بعد می شود.

کافئین و سو هاضمه:

افرادی که نوشیدنی های کافئینی مصرف می کنند اغلب دچار ناراحتی معده یا گوارش می شوند، این مشکل عمدتا زمانی رخ می دهد که نوشیدنی ها با معده خالی مصرف شود.

کافئین و سردرد :

یکی از رایج ترین عوارض زیاده روی در مصرف قهوه این مورد مهم عنوان شده در بخش سلامت نمناک است ؛ مصرف مناسب کافئین می تواند علائم سردرد را کاهش دهد اما استفاده بیش از حد از آن موجب سردرد و میگرن می شود.

کافئین و کاهش باروری و سقط جنین :

مصرف کافئین در زنان می تواند احتمال بارداری را حدود 27 درصد کاهش دهد.

مطالعات اخیر، نشان میدهد نوشیدن کافئین حداقل 2 فنجان در طول شبانه روز ، خطرات سقط جنین در زنان را افزایش می دهد. زیرا کافئین محلول در آب است و به راحتی از طریق خون وارد جفت می شود و به عنوان یک محرک باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین می شود. علاوه براین رشد جنین را کند می کند. حتی زنان شیرده در نوشیدن قهوه دقت کنند زیرا مستقیما روی نوزاد تاثیر می گذارد.

عوارض قهوه برای زنان

کافئین و رفلاکس گوارشی:

یکی از مضرات دیگر قهوه ، بازگشت اسید معده و سوزش معده است. به خصوص افرادی که سابقه این بیماری را دارند با مصرف کافئین ، این مسئله را تجربه می کنند با حفظ تعادل در مصرف قهوه می توان از بروز بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

کافئین و اختلال در دیابت نوع 2 :

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 یا مستعد آن هستید مصرف کافئین را محدود یا از آن اجتناب کنید زیرا در متابولیسم گلوگز اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ناگهانی گلوگز در خون می شود.

کافئین و انقباضات قلبی :

مطالعه اخیر نشان میدهد بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا، قلب دچار انقباضات شدیدتر می شود ، اما مشخص نیست که این موضوع تاثیرات بلند مدت دارد.

کافئین و بدترشدن علائم یائسگی :

اگرچه نوشیدن قهوه در عصر یک روز بسیار لذت بخش است ، اما مصرف زیاد آن باعث اختلال در چرخه قاعدگی و درنتیجه تاخیر دوره قاعدگی و خون ریزی زیاد می شود. هم چنین زنانی یائسه ای که کافئین مصرف می کنند بیشتر از دیگران گرگرفتگی را تجربه می کنند.

مشکلات مصرف قهوه

کافئین و کاهش جذب آهن:

وجود ماده تانین در قهوه ، باعث کاهش جذب آهن می شود. در نتیجه افرادی که سابقه کم خونی دارند قهوه را مانند چای باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند تا آهن موجود در غذا جذب بدن شود.

کافئین و افزایش اضطراب، افسردگی :

اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه مضطرب می شوید، بدانید قهوه می تواند در کوتاه مدت، اثرات جانبی زیادی بر روی افراد مستعد اضطراب داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن قهوه می تواند منجر به عصبانیت، لرزیدن و ضربان قلب تند شود.

کافئین و کاهش تولید کلاژن :

اگر فردی هستید که عادت به نوشیدن قهوه یا چای دارید مسئله تولید کلاژن و پیری پوست را بیشتر جدی بگیرید، زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث کاهش قابل توجه ترشح هورمون ضد پیری می شود و با دهیدراته کردن بدن باعث خشکی ، بروز چین و چروک و همچنین آکنه روی پوست می شود.

کافئین و افزایش پوکی استخوان :

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئینی روزانه مشکلی ایجاد نمی کند اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن باعث کاهش کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، زیرا کلیسیم سلامت استخوان ها را تامین می کند. از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنند افراد سالمند بخصوص خانم ها که پوکی استخوان در آنها رایج است از خوردن آن اجتناب کنند.

عوارض قهوه

کافئین و چاقی :

کافئین یکی از علل مستقیم افزایش وزن است زیرا با افزایش هورمون های استرس در بدن باعث گرسنگی شدید و در نتیجه پرخوری می شود.

کافئین و حساسیت :

اگرچه حساسیت به کافئین به ندرت رخ می دهد ولی برخی افراد با حساسیت زیادی که به کافئین دارند ممکن است کهیر ، درد و بثوات پوستی را تجربه کنند.

کافئین و کم آبی ، خشکی دهان :

کافئین به دلیل ویژگی ادرارآوری باعث خروج مایعات زیادی از بدن و کم آبی سلولهای بدن می شود ، در نتیجه بدن دیگر قادر به جذب مواد مغذی نیست. به همین دلیل در دفع مواد زائد مشکل ایجاد کرده و دهان خشک و کم آب می شود.

اختلال در روند بازیابی شنوایی از بین رفته :

تحقیقات صورت گرفته روی خوکچه های هندی نشان می دهد کافئین روند ترمیم شنوایی از بین رفته ناشی از صدای بلند را کاهش می دهد چنین موردی در انسان نیز دیده شده است.

عوارض مصرف کافئین

مشکلات دیگری که در اثر زیاده روی در مصرف قهوه به وجود می آید :

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • فراموشی در افراد مسن ، به ویژه در خانمهای بالای 80 سال
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • عصبانیت
  • بی قراری و پریشانی
  • لرزش ماهیچه ها
  • خواب پریشان شبانه
  • بداخلاقی و زود رنجی
  • افزایش ضربان قلب
  • ۰
  • ۰

تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده) یعنی‌چه؟
وقتی یک قطعه از «دی ان‌ای» یک جاندار یا یک ژن کامل از یک جاندار را جدا سازی نموده و به درون مجموعه ژن ها(ژنوم) یک موجود دیگر وارد کنیم، موجود جدید، موجود تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) نام می‌گیرد.
به طور خلاصه به تراریخته‌ها  GMO هم گفته می‌شود.

 آیا اطلاعات بشر از ژنوم خود و موجودات زنده دیگر همچون گیاهان کامل است؟
مطابق آخرین آمار در هرسلول انسان چیزی در حدود  19هزار تا 20 هزار ژن شناسایی شده است (تردید درباره 1000 ژن کم نیست) که فقط یک و نیم درصد کل DNA انسان را تشکیل می‌دهند . همینطور ژنوم انسان از حدود 6 میلیاردجفت نوکلئوتید ساخته شده است که درباره عملکرد بیش از 98 درصد ژنوم انسان هنوز اطلاعاتی بدست نیامده است. تاکنون درباره عملکرد و وظایف بیش از 90 درصد ژنوم بسیاری از گیاهان و موجودات دیگر نیز با میلیونها نوکلئوتید ابهام وجود دارد و هیچ کس عملکرد آنها را هنوز نمی‌داند.
حال آیا درست است در چیزی که شناخت کافی از آن نداریم و با مرگ و حیات و سلامتی موجودات در ارتباط است، آن هم در مقیاس وسیع دستکاری کنیم و یک ژن را در میان چندین جزء ناشناخته (به لحاظ عملکردی) وارد‌نماییم که نمی‌دانیم واکنش آنها نسبت به هم چه خواهد بود.

مهمترین حامیان محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده) کدام کشورها و مؤسسات هستند؟
دولت آمریکا مهمترین بوجود آورنده وحمایت‌کننده محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) است و کمپانی‌ها و شرکتهای صهیونیستی آمریکایی حرف اول را درباره تولید تجاری و صادرات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده)‌ها می‌زنند.
مونسانتو، داپونت، بایر، داو، سینجنتا و بی. ای.اس.اف شرکت‌های بزرگ حامی محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده) کشاورزی هستند که به استثنای دو تای آخر (سوییس و آلمان) همگی در آمریکا قرار دارندو به جز یکی از آنها همگی تولیدکننده مواد شیمیایی مضر و علفکش‌ها و آفت کش‌ها می‌باشند.

 سایر شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده و حامی محصولات تراریخته در جهان کدامند؟
سایر شرکتهای حامی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) نیز اغلب تولیدکننده مواد شیمیایی سرطان زا، مضر و علفکش‌ها و آفت کش‌ها و... بوده و در مقاطع مختلف کمپانی‌های صهیونیستی داپونت، بایر (315 شعبه در سراسر جهان دارد) و داو و مونسانتو با یکدیگر همکاری داشته و به حمایت از یکدیگر در برابر قوانین پرداخته‌اند. شرکت دیگر که اکنون تولید‌کننده و حامی محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) است شرکت «بایر» است، این شرکت نیز جنایاتی مانند تامین سلاح‌های شیمیایی کشتار جمعی(گازهای کلرین و موستارد و ترکیبات ارگانو فسفات سمی و زیکلون B) در جنگ جهانی اول و دوم و در جنگ با کنگو و انجام آزمایشات غیر مجاز بر انسان‌ها و... انجام داده است. داو در تولید عامل نارنجی و حمایتهای قانونی بعدی با شرکت مونسانتو شراکت داشت. پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا می‌شود باور نمود که این کمپانی‌های  صهیونیستی  تولید مواد کشنده و معلول‌کننده میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا اکنون در فکر تولید غذای مردم هستند تا مردم براثرگرسنگی نمیرند؟

درباره شرکت آمریکایی مونسانتو به عنوان معروفترین و مهمترین شرکت سرمایه‌گذار در امر تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) چه می‌دانید؟
معروفترین و مهمترین شرکت سرمایه گذار در امر تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) که مادر بیوتکنولوژی کشاورزی محسوب می‌شود، شرکت مخوف مونسانتوی آمریکایی است که ید طولائی در زمینه تحقیقات و تولید سلاحهای کشتار جمعی داشته است. پیش از آن نیز بنیانگزاران مونسانتو به شغل انتقال سیاهپوستان از آفریقا به آمریکا و فروش بردگان اشتغال داشته‌اند.
شرکت مونسانتو در سال 1901 توسط جان فرانسیس کوینی از اعضای گروه فراماسونری (اتاق فکر شیطان پرستی و ابزاری برای استفاده از نیروی فکری نخبگان در جهت کمک به صهیونیست ها) شوالیه‌های مالت پایه ریزی شد. این شرکت در چارچوب پروژه مانهاتان که مسئول تولید اولین بمب اتم بود و در تشریک مساعی با دولت آمریکا که به بمباران هیروشیما و ناکازاکی انجامید (1945-1943) تحقیقات بر روی اورانیوم را انجام داد. بعلاوه شرکت مونسانتو تولید ماده شیمیایی«عامل نارنجی» با همکاری شرکت داو(که آن شرکت نیز اکنون در زمینه تجارت تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده‌های کشاورزی فعال است) را انجام داد و با اطلاع از کشنده و خطرناک بودن این ماده آن را در اختیار دولت آمریکا نهاد تا در سطح وسیع برای ازبین بردن برگ‌های جنگل‌های ویتنام به منظور مشخص شدن مخفیگاه‌های ویتنامی‌ها به کار رود. این ماده قویاً کشنده سبب مرگ نیم میلیون شهروند و ناقص الخلقه شدن نیم میلیون نوزاد ویتنامی و حتی شیمیایی شدن هزاران نظامی آمریکایی شد که اثر آن تاکنون بر آنها ادامه دارد. تولید تجاری مواد خطرناک دیگری همچون ساخارین، PCBs ، آفت کش خطرناک DDT، آسپارتام(مسبب بیماریهایی مانند MS، مولد سرطان وحفره‌های حجیم در مغز ، آلزایمر، پارکینسون و بیماریهای دیگر مطابق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا)، علفکش رانداپ یا گلایفوسیت (که بسیار قوی بوده و برای انسان عوارضی چون سرطان واختلالات رشد و نقص مادرزادی دارد) و مواد سمی دیگرکه هریک عوارضی داشته و مسبب مشکلاتی بوده‌اند نیز در پیشینه این شرکت می‌باشد. بعلاوه مونسانتو ماده شیمیایی ممنوعه «فسفر سفید» را در جنگ غزه برای سوزاندن پوست، گوشت و استخوان فلسطینیان در دمای 2760 درجه و کشتن آنها در سال 2008 و 2009 در اختیار وزارت جنگ رژیم اسرائیل قرار داد. در سال 1994 مونسانتو به تعدادی که ممکن بود شرکتهای تولید بذر در آمریکا را خرید و بذر آنها را به شیوه‌ای تجدید ناپذیر تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) نمود (تولید بذر ترمیناتور) تا هم رقبا را حذف نماید و هم مردم برای غذا به صورت دائم به مونسانتو وابسته شوند. مونسانتو پس از توسعه یافتن در سال 2000 خود را بعنوان یک شرکت صرفا کشاورزی (بیوتکنولوژی کشاورزی) معرفی نمود!

 آیا محصولات تراریخته مزیت و برتری دارند؟
محصولات تراریخته مزیت و برتری واقعی ندارند، این مطلب را هم متخصصان و هم کشاورزان بیان می‌دارند:
یک متخصص‌: از بذرهای تراریخته کار خاصی برنمی‌آید و بازده و عملکرد برتری ندارند آنها صرفا یا در برابر علف‌کش‌ها مقاوم هستند یا حشره کش‌های خاص خود را تولید می‌کنند که هردو مضر بوده و به طبیعت آسیب می‌رسانند.ضمن اینکه مبارزه با آفات و... دارای راه‌های جایگزین هستند. کشاورز نمونه برنج کار: ببینید؛ برای چه ما می‌خواهیم به ژن بذرها دست بزنیم؟ مثلاً می‌گویند مزیت بیشتری دارد؛ مثلاً می‌گویند در‌حالی‌که ما بحران آب و غذا داریم، با استفاده از این بذرها می‌شود بیشتر تولید کرد. درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه اینطور نیست! تولید با آن ارقام بذرهای دستکاری شده‌ای که آنها برای کشت پیشنهاد می‌کنند، اصلاً بالا نیست. میزان تولید آن در هکتار اصلاً پرمحصول نیست. حدود ۴ تن در یک هکتار است که نمی‌تواند جلوی واردات را بگیرد؛ و ما با این بذر دستکاری شده خودکفا نمی‌شویم .

چرا بخشی از مهمترین کشورهای دنیا و دانشمندان آزاده مخالف تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) هستند؟
واقعیت آن است که در بسیاری از کشورهای اروپایی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده)‌ها ممنوع شده‌اند زیرا که در کشورهای اروپایی عمدتا عقلانیت و علم گرایی بیشتر از آمریکای عریض و طویل و کاپیتالیست و سرمایه دار حاکم است، کشورهای مهمی چون فرانسه و آلمان و روسیه و 25 کشور دیگر قاره اروپا (بیشتر اعضای اتحادیه اروپا) و کشورهای دیگر از سراسر جهان از جمله ترکیه و عربستان کشت محصولات غذایی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) را در کشور خود ممنوع کرده‌اند.
علل مخالفت دانشمندان و محققان آزاده با تراریخته‌ها از قرار زیر است:
1- دانش نا کافی بشر با وجود همه پیشرفت‌ها، درباره عملکرد بیش از  98 درصد ژنوم انسان (و درصدهای بیشتر در اغلب موجودات زنده دیگر) و تعداد دقیق ژنهای بسیاری موجودات از جمله انسان! 2- دانش ناکافی بشر نسبت به شرایط خاص بیان ژنها (بیان ژن یعنی همان ساخت پروتئین از روی ژنها، ممکن است ژن وارد شده در گیاه یا دام، تحت شرایط خاص عملا به ژن دیگری مثلا ژن ایجاد پروتئین سرطانزا یا ژن ایجاد سم تبدیل شود و این مورد نیز هرگز در آزمایشگاه‌ها بررسی نمی‌شود.)
3- دانش ناکافی بشر به تمامی صفات آدمی و حتی سایر موجودات (پروتئین‌ها صفات موجودات زنده و ازجمله انسان را تعیین می‌نمایند و بشر هنوز تحقیقی اصلا درباره برخی صفات ژنتیکی انجام نداده است.) 4-عدم امکان بررسی‌های کامل و همه جانبه اثرات ژن منتقل شده بدلیل زیاد بودن و طولانی مدت بودن و روی هم رفته گران بودن، آزمایشات اثبات بی‌خطر بودن برای محیط زیست و جانوران و انسان عملا امکان ندارد.  5-عدم بررسی کامل همه اثرات ژن منتقل شده، حتی وقتی یک ژن، تولید چند پروتئین را موجب می‌شود: پس از انتقال ژن در آزمایشگاه فقط وجود تقریبی همان نوکلئوتیدها و نهایتا یک پروتئین تولیدی و یک یا دو صفت مورد نظر را بررسی می‌نماییم درحالیکه که هریک ژن ممکن است چند صفت را کنترل نماید و موجب شود.
6- عدم بررسی کامل اثرات ژن منتقل شده در طول نسلهای انسانی: در بررسی‌هایی که پس از انتقال دادن ژن به موجود دیگر در سطح جهان انجام میگیرد فقط اثر انتقال ژن در یک نسل انسانی ممکن است بررسی شود (و بعضا اصلا انجام نمی‌شود و به 90 روز بررسی موشهای آزمایشگاهی اکتفا می‌شود) و آزمایشات چند نسلی انجام نمی‌شوند.
7-ایجاد پروتئین‌های ناشناخته بیماری آور یا سرطان زا بر اثر شکسته شدن ژن و قرار گرفتن در وسط ژن دیگر: با روشهای مرسوم انتقال ژن معمولا مکان ژن وارد شده به موجود زنده مشخص می‌باشد یعنی معلوم است که این ژن وارد چه اندام یا سلول از موجود می‌شود اما از آنجا که ما هزاران کپی و نسخه از ژن را وارد گیاه می‌سازیم مشخص نیست که همه آن نسخه‌های ژنی دقیقا درکجای ژنهای آن اندام یا آن سلول خواهند نشست و ممکن است ژن شکسته شده و وسط یک ژن دیگر بنشیند.
8-روشی غیر طبیعی است: در مهندسی ژنتیک انتقال ژن بر دو نوع است: انتقال عمودی و انتقال افقی.
انتقال عمودی از راه تولید مثل صورت می‌گیرد اما انتقال افقی همان چیزیست که در تراریخته‌ها رخ می‌دهد و امری را که در طبیعت تقریبا محال است انجام می‌دهند یعنی  انتقال ژن از موجودی به موجود دیگر که ممکن است هیچ شباهتی هم به هم نداشته باشند مانند انتقال ژن از ملخ به اسب یا انتقال ژن از ماهی به فیل و....
9- فرصت ندادن به طبیعت برای بازسازی خود: اگر در طبیعت جهش یا انتقال ژنی صورت می‌گیرد، آن جهش و یا تغییر ژنتیکی در طی قرنها توسط سیستم پیچیده طبیعت گزینش و انتخاب طبیعی می‌شود و چنانچه نامطلوب باشد به صورت طبیعی حذف می‌شود. هنگامی که مهندسین ژنتیک به دفعات گیاهان را دستکاری ژنتیکی می‌کنند و گیاه تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) را وارد طبیعت می‌نمایند، کارخانه هستی و اکوسیستم دستخوش لطمات جبران ناپذیری خواهد شد. مانند کارخانه‌ای که آنقدر کمیت تولید آن زیاد است که فرصتی برای کنترل کیفی و جداسازی محصولات معیوب وجود ندارد.  10-احتمال انتقال ناهنجاری‌های ناشی از انتقال ژن، مانند آنچه در موارد فوق برشمردیم، به گیاهان هرز و گیاهان مزارع مجاور و پراکنده شدن آن در طبیعت (فرار ژن) و بوجود آوردن مخاطرات طبیعی وجود دارد. مثلا تولید هزاران گیاه مسموم و سرطان زا برای موجودات تغذیه‌کننده و برای انسان از نتایج آن خواهد بود. مقاوم‌سازی به حشرات با انتقال ژن تولید‌کننده سم حشره کش که ممکن است نوعی پروتئین باشد به گیاه همراه است و از آن پس مثلا در برگها یا سایر اندامهای گیاه سم حشره کش نیز تولید می‌شود.
11- مقاوم شدن باکتری‌ها و میکروب‌ها به آنتی بیوتیک‌ها: یکی دیگر از مخاطرات مطرح در تولید گونه‌های تراریخته واجد ژن‌های مقاومت به آنتی بیوتیک، احتمال انتقال این ژن‌ها به باکتری‌ها است که نمونه‌ای از آن انتقال ژن مقاومت به آمپی‌سیلین در ذرت Bt شرکت «نوارتیس سید» بود. البته احتمال انتقال ژن به باکتری همیشه وجود دارد و با تولید گیاهان تراریخت  دوز ژن مقاوم به آنتی بیوتیک را در طبیعت بالا می‌بریم که سبب مقاومت به آنتی بیوتیکها و ... می‌شود. 12-برخی روشهای انتقال ژن سرطان زا و خطرناک می‌باشند: استفاده از روشهای نادرست برای انتقال ژن از دلایل اثبات شده برخی سرطانهاست. مثلا انتقال ژن با استفاده از ویروس در انتقال آنزیم ADA که در کارایی سیستم ایمنی مؤثر است به ایجاد سرطان منتهی شده است.
13-امکان سوء‌استفاده شیادان قاتل: بدلیل بسیار ریز بودن و فنی بودن و آزمایشگاهی بودن و گران بودن  تکنیک انتقال ژن ممکن است شیادان و قاتلانی ژنهای نامناسب را ضمن آزمایشات خود وارد گیاهان یا موجودات دیگر سازند (مانند سازمانهایی که به منظور فروش دارو و واکسن اقدام به انتشار بیماریهای خطرناک و کشنده می‌نمایند) مانند ساخت و توزیع تجاری واکسن کشنده VIOXX در آمریکا با حمایت FDA که جان بیش از 60000 نفر را گرفت و 130000 نفر را دچار حمله قلبی نمود.

آیا تراریخته تنها راه مبارزه با آفات است؟


یک کشاورز نمونه : اگر مشکل، مبارزه بیولوژیک است که ما داریم مبارزه بیولوژیک می‌کنیم. همانقدر هم از زمین بهره‌برداری می‌کنیم، سم هم نمی‌زنیم؛ منابع آبمان هم همان مدلی است که برای تمام بذرها استفاده می‌شود. ما اگر واقعاً نگرانیم، می‌توانیم بقیه مشکلاتمان، از جمله فناوری‌ها، سیاستگذاری‌ها و غیره را در بخش کشاورزی بهبود ببخشیم؛ چرا به سراغ بذر رفتیم؟ آن هم این بذرهای دستکاری ژنتیکی شده، به بهانه کرم ساقه‌خوار. من یک نمونه هستم؛ مبارزه بیولوژیک کردم و اصلاً هم کرم ساقه‌خوار ندارم. احتیاجی هم به بذر دستکاری ژنتیکی شده ندارم. ما از سم بسیار کم استفاده می‌کنیم. یک کیسه سم تا پارسال پنجاه تا شصت هزار تومان قیمت داشت؛ من تا ده یا دوازده هزار تومان برای هر هکتار یک بسته صدتایی زنبور می‌خرم.

 چگونه استفاده از محصولات تراریخته باعث کاهش تنوع زیستی و خطر برای محیط زیست می‌شود؟
به دلیل استفاده بیشتر از سموم و نیز به دلیل تولید سم پروتئینی در بخشهای سبز گیاهان تراریخته مقاوم به آفت، تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به برخی موجودات (مانند آفات و حشرات) در اکوسیستم می‌شود و از تنوع زیستی آن‌ها می‌کاهد و خطری برای محیط زیست می‌باشد، از سوی دیگر یک گیاه دستکاری شدۀ آلوده شده به یک ژن خارجی، چنانچه در مزرعه کشت شود این آلودگی توسط گرده افشانی در محیط زیست پخش می‌شود و ارقام بومی و سایر ذخایر ژنتیکی را هم آلوده خواهد ساخت و تنوع زیستی را در معرض نابودی قرار خواهد داد.

 تکنولوژی تراریخته چگونه ذخایر ژنتیکی مفید کشور را در تقابل با حملات بیوتروریستی از بین خواهد برد؟
 دشمن به هر نحوی که ممکن است در پی خارج کردن ذخایر ژنتیکی از ایران و ثبت در کشور خود (در نهایت تخریب آن در کشور ایران) می‌باشد. این درحالی است که همین ذخایر ژنتیکی و تنوع آن (با توجه به ژن‌های قدرتمندشان) به عنوان برترین عامل برای مقابله با هر نوع تهدید و حمله بیوترویستی و اگروتروریستی می‌باشد.اکنون عده‌ای به نام علم!؟ در برخی موسسات و حتی دانشگاه‌ها در حال تراریخت نمودن گیاهان دارویی می‌باشند که علاوه بر امکان ایجاد مواد سمی یا آلرژی زا در آنها، منجر به حذف و کم شدن خواص آنها و نیز تهدیدی برای دوام حضورشان در اکوسیستم خواهد بود در این صورت بهبود بسیاری از بیماریهای صعب العلاج و کشنده که اکنون با کمک طب سنتی در حال انجام است نیز میسر نخواهد شد و بازهم عوامل مقابله با حملات بیوتروریستی از دسترس خارج خواهند شد.

آیا مقاله و مطلب علمی واقعی درباره بی‌خطر بودن دستکاری ژنتیکی شده‌ها وجود دارد؟
خیر. هیچ مقاله علمی و دقیقی درباره بی‌خطر بودن محصولات تراریخته وجود ندارد. صرفا کلی گویی‌هایی غیر علمی و نادقیق درباره تراریخته‌ها به عنوان دلیل بر کشت آنها می‌آورند،یا مستنداتی غیر قابل رد یا اثبات بیان می‌کنند، مثلا با کلی گویی می‌گویند در طی 20 سال گذشته! که تراریخته‌ها را در برخی کشورها استفاده نموده اند، بیماری خاصی ناشی از تراریخته‌ها مشاهده ننموده‌اند! درحالی که بعید است یک نفر یا یک تیم در این ۲۰ سال، مستمرا در این باره کار و یادداشت برداری کرده باشند و با مراجعه به بیمارستانها یا حتی مردم بیمار یا با دراختیار گرفتن اسناد احتمالی موجود، تغذیه آنها و درصد استفاده مثلا بیماران سرطانی یا والدین بیماران اوتیسم از تراریخته‌ها را محاسبه کرده باشند. اگر اسنادی داشتند قطعا ارائه می‌نمودند.

چرا مجبور شدن کشاورزان به استفاده از صرفا یک نوع کشت خطرناک است؟
یکی از نگرانی‌ها در خصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی این است که چون شرکت تولیدی فقط یک نوع بذر را در اختیار کشاورز می‌گذارد، در این محصولات تک کشتی بوجود می‌آید و به دنبال آن تنوع زیستی کاهش خواهد یافت و یا از بین خواهد رفت. تک کشتی شدن علاوه بر کاهش تنوع زیستی ممکن است در شیوع یا اپیدمی یک بیماری خاص مؤثر باشد و در اثر حمله یک بیماری یا آفت همه مزرعه ازبین برود.

 از ممنوعیت کشت تراریخته‌ها در کشورهای دیگر چه خبر؟
 بسیاری از کشورها ( حداقل 37 کشور) مانند کشورهای اروپایی که برخی سابقه مصرف تراریخته‌ها را داشته‌اند پس از عوارض بسیار آنها و سمومشان، اکنون کشت محصولات دستکاری شده را منع نموده‌اند. احتمالا مواردی مانند مسمومیت مرگبار ناشی از خیارهای تراریخته در اروپا و شیوع سرطان‌ها و انواع بیماری‌ها، در این تصمیم گیری‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند.

 آیا مقاومت گیاهان تراریخته به علف کش‌ها یک برتری مطلوب است؟
برتری گیاهان تراریخته موجود به دلیل مقاومت آنها به علف کش‌هاست که اصلا مطلوب نیست زیرا:
الف- باعث می‌شود سم علفکش بیشتری مصرف شود چون گیاه اصلی آسیب نمی‌بیند و کشاورز تمایل به ایجاد مزرعه‌ای کاملا پاک دارد.
ب- باعث مصرف چندبرابری سم می‌شود چرا چون آفات و گیاهان زنده‌اند و به سموم مقاوم می‌شوند.
ج- باعث می‌شود که گیاهان هرز مفید که ذخیره ژنتیکی محسوب می‌شوند هم نابود شوند و تنوع زیستی کاهش یابد.
د- باعث می‌شود که کشاورز برای تولید سم هم به کارخانه تولید‌کننده تراریخته وابسته شود چون سم باید متناسب با گیاه باشد.
ه- سمی که در تراریخته‌ها استفاده می‌شود سم گلایفوسیت یا رانداپ است که کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و فائو بر مبنای اظهار نظر انجمن بین‌المللی تحقیقات سرطان‌ به این نتیجه رسیده‌اند که علف‌کش‌ غالب در محصولات تراریخته یعنی گلایفوسیت سرطان‌زاست. در حالی که از زمان تجاری شدن محصولات تراریخته در سال ۱۹۹۶ تاکنون مصرف این علف‌کش ۱۵ برابر افزایش یافته است.
و- باعث می‌شود که اثرات سم در زمین باقی بماند و حتی در سالیان دیرتر قابلیت کشت سایر گیاهان حساس به علفکش را از دست بدهد که به معنای از بین رفتن تدریجی تنوع ژنتیکی می‌باشد.

آیا امکان استفاده هدفمند از محصولات دستکاری شده ژنتیکی به عنوان سلاح علیه کشور هدف وجود دارد؟
دو پژوهشگر؛ ‌دکتر گراث نیکلسون و همسرش نانسی در جنگ خلیج‌فارس ، یک باکتری را در خون حدود نیمی از سربازانی که دچار بیماری در جنگ خلیج‌فارس شدند، پیدا کردند،‌ که این باکتری دارای میزانی از ویروس ایدز( HIV ) بود. مشخص بود که این میکروب، دست‌ساز است و ژنتیک آن مهندسی شده برای جنگ بیولوژیک می‌باشد.یا بوجود آوردن تسلیحات بیولوژیک مانند ساخت بیوتکنولوژیکی ویروس ابولا و سیاه زخم و باکتری طاعون سیاه در موسسه دیمونا توسط رژیم اسرائیل. با وجود بیوتکنولوژی کشاورزی دیگر نیاز به استفاده مستقیم از داروها واکسن‌ها و... نیست بلکه بدون اینکه هیچکس مطلع شود، ژنهای بیماری مورد نظر را در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حتی فرآورده‌های دامی قرار می‌دهند، خواه توسط دشمنان خارجی به وسیله واردات یا توسط مزدوران داخلی . به عنوان مثال ژن عقیمی را بر روی گندم برای عقیم کردن نسلی از یک کشور می‌توان نصب نمود.

آیا استفاده از محصولات تراریخته الزامی و اجتناب نا پذیر است؟
به گفته جمع زیادی از محققین و کشاورزان، عملا لزومی به استفاده از تراریخته‌ها وجود ندارد زیرا نسبت به ارقام طبیعی، عملکرد بالایی ندارند و خواص خوبشان هم مانند مقاومت به آفات و علف‌کش‌ها پر از ضرر و زیان است و  اگر محدودیت‌هایی باشد، روش‌های دیگری برای رفع آنها هست مثلا برای مبارزه با آفات و امراض نیز می‌توان از کاشت همزمان ارقام متنوع استفاده نمود و با مبارزه بیولوژیک از عوامل زیستی بی‌خطر مانند برخی کفشدوزک‌ها و زنبور تریکوگراما و... برای مبارزه با آفات بهره برد همینطور می‌توان کشاورزها را به هم مرتبط نمود تا به تبادل تجربیات مفید و موثر بپردازند،یا مثلا برای رفع مشکل کم آبی هم باید به اصلاح نظام مدیریتی آب ، بازگرداندن حقآبه‌ها و مبارزه با چاههای غیر مجاز که به خشک شدن قنوات و چاه‌های کشاورزان منجر می‌شود پرداخت، شیوه‌های آبیاری را هم بهبود داد مثلا از آبیاری‌های قطره‌ای و... بهره برد، کشت گیاهانی که آب زیادی مصرف می‌کنند ازجمله ذرت تراریخته و نیز گیاه آکالیپتوس که آب‌های زیر زمینی را با شدت برداشت می‌کند و... را ممنوع نمود.

 آیا ارزش غذایی محصولات دستکاری شده ژنتیک از محصولات طبیعی بالاتر است؟
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته دلایل محکمی وجود دارد که محتوای مواد مغذی در مواد غذایی تراریخته به مراتب کمتر از مواد غذایی غیر تراریخته است و استفاده از آنها به فقر غذایی خواهد انجامید. در محصولات غیر تراریخته سطح بالاتر آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی بالاتر، انرژی بیشتر و پروتئین سالم تر، عملیات کشاورزی بهتر همگی منجر به محصولات بهتری به نسبت محصولات تراریخته می‌شود.

 محصولات تراریخته چگونه باعث وابستگی دولت‌ها و تهدیدی برای امنیت ملی خواهند بود؟
 محصولات تراریخته به تبع کشاورزان، دولت‌ها را نیز به شرکت یا مجموعه‌ای خاص وابسته ساخته و تهدیدی برای امنیت ملی خواهند بود. آیا وابستگی غذایی به یک مجموعه خاص خصوصا برای محصولات استراتژیک، نمی‌تواند تهدیدی ملی به شمار آید؟ در این صورت، تک تک کشاورزان ما و به تبع آنها مردم مصرف‌کننده و حتی دولتی که باید تامین‌کننده مایحتاج مردم باشد، صد‌در‌‌‌صد وابسته به یک مجموعه‌ای می‌شوند، که می‌تواند به‌راحتی همه را در تنگنا قرار دهد؛ و دیگر بذری به کسی ندهد؛ یا شرایطی را تعیین نماید و با فشار غذایی بر مردم، دولت را نیز تحت کنترل خود قرار دهد.
آیا این نمونه دیگری از عملی شدن توصیه هنری کیسینجر نیست که می‌گوید: «نفت را کنترل کن تا ملت‌ها را بتوانی کنترل‌نمایی، غذا را کنترل کن تا مردم را بتوانی کنترل کنی.»

 چه گزارشات مستندی از بیماری‌زایی‌تراریخته‌هاوجود دارد؟
1- اوتیسم: برخی پژوهشها ارتباط مستقیم بین مصرف محصولات تراریخته و بیماریهای خاص مانند اوتیسم را نشان می‌دهد.2‌-سرطان بر اثر سم مخصوص تراریخته‌ها: کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و فائو بر مبنای اظهار نظر انجمن بین‌المللی تحقیقات سرطان‌ به این نتیجه رسیده‌اند که علف‌کش‌ غالب در محصولات تراریخته یعنی گلایفوسیت سرطان‌زاست.  3‌- آکادمی پزشکی زیست محیطی آمریکا AAEM، تأثیرات مصرف محصولات تراریخته را شامل ارگان‌های داخلی صدمه دیده،  اختلالات دستگاه گوارش، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری عنوان کرده است .4- سمی شدن خون مادر و جنین: یک تحقیقات در کانادا حضور آفت کش‌های مرتبط با غذاهای دستکاری شده ژنتیکی در خون زنان، مادران باردار و جنین را نشان داده است. 5-DNA محصولات دستکاری شده ژنتیکی به انسان‌هایی که آنها را می‌خورند، منتقل می‌شود.در یک مطالعه جدید که با بررسی کارشناسی کتابخانه عمومی علوم (PLOS) منتشر شد، محققان تاکید کردند که شواهد کافی وجود دارد که قطعات DNA غذا حاوی ژن‌های کاملی هستند که می‌توانند از طریق یک مکانیسم ناشناخته وارد سیستم گردش خون انسان شوند.
 6- اختلال خود ایمنی، بیماری سلیاک که علائم آن شامل نفوذپذیری روده، باکتری‌های نامتعادل روده، اختلال دستگاه ایمنی بدن و واکنش آلرژیک، اختلال هضم و آسیب به دیواره روده است. مطالعات جدید محصولات دستکاری شده را با اختلالات گلوتن در 18 میلیون آمریکایی مرتبط می‌داند. 7- نقایص مادرزادی بر اثر سم مخصوص تراریخته ها: گلیفوسیت(علف کش) با نقص در هنگام تولد مرتبط است . کمیسیون اتحادیه اروپا از سال 2002 می‌داند که گلیفوسیت باعث ناهنجاری می‌شود.8- اوتیسم، پارکینسون و آلزایمر:یک مطالعه انجام شده علف‌کش گلیفوسیت را به اوتیسم، پارکینسون و آلزایمر مرتبط می‌داند. 9- مرگ و میر سریع و زیاد، سرطان پستان در رت‌های ماده (تقریباً در تمام موارد) آسیب به غده هیپوفیز، احتقان و نکروز کبد و مشکلات کلیه و بیماری‌های بسیار دیگر.

  آیا درست است که اگر مثلا برنج تراریخته کشت نکنیم، جامعه گرسنه می‌ماند؟


خیر، اصلا درست نیست. زیرا اولا برنج‌ها و اغلب محصولات تراریختۀ دیگر، از لحاظ عملکردی بر برنج‌های معمولی و طبیعی برتری ندارند، بلکه فقط دارای ژنهای مقاومت به آفات و علفکش‌ها هستند که خسارات آفات راه حل طبیعی و مؤثر دارد و نیازی به ایجاد تغییر ژنتیکی نیست.از سوی دیگر از جای دیگری که زمین نمی‌آورند، بلکه همین زمین‌هایی را که برنج طبیعی و سالم در آن کشت می‌شود، به تراریخته‌ها با تقریبا همان میزان عملکرد اختصاص می‌دهند پس کشت محصولات دستکاری شده مردم را سیر نمی‌کند و همچنان نیاز به واردات باقی می‌ماند.

مزیت دیگری که عنوان می‌کنند مقاومت تراریخته‌ها به آفات است، آیا این یک مزیت مطلوب است؟
این ویژگی هم اصلا مطلوب نیست زیرا: الف- به این گیاهان ژن تولید‌کننده پروتئین حشره کش از باکتری Bt موسوم به Cry اضافه شده است که سبب مرگ حشرات آفت تغذیه‌کننده از این گیاه می‌شوند. سم وارد شده به گیاهان تراریخته تنها باعث دفع آفات نمی‌شود، بلکه به از بین رفتن حشرات نیز می‌انجامد از طرفی در آمریکا مشاهده شد که نسل گونه‌ای از پروانه‌های نادر به نام Danaus Plexipuss نیز به همین دلیل ازمیان رفت همینطور نسل زنبورهای عسل که سبب گرده افشانی و بقاء حیات سبز بر روی زمین هستند طبق اظهارات گروهی از زنبورداران کانادایی، زنبورهایی که نزدیک مزارع غلات دستکاری شده حضور دارند به واسطه سم موجود در این گیاهان می‌میرند و در ایران نیز برخی زنبورداران اظهارات مشابهی را داشته‌اند.
ب- در گیاهان دستکاری شده مقاومت به یک نوع آفت مثلا ساقه خوار وجود دارد پس باز هم باید مثلا برای برگ‌خوارها و بقیه انواع آفت‌ها از سم استفاده شود.
ج- میزان مصرف آفتکش بیشتر خواهد شد زیرا وقتی حشره آفت نتواند از غذای خود استفاده کند جهش خواهد یافت یا با حشرات آفت دیگری که مقاوم هستند جایگزین خواهد شد مانند آنچه در پاکستان اتفاق افتاده است و به جای سود، از پنبه دستکاری شده فقط ضرر عایدشان شد.
د- همچنین این نگرانی وجود دارد که به اکوسیستم خاک و موجودات و نیز حشرات به عنوان چرخه دوم و پرندگانی که این حشرات را می‌خورند به عنوان چرخه سوم و دام و طیور وانسان در چرخه‌های بعدی لطمه وارد شود که در عمل نیز چنین تجاربی وجود دارد. مثلا در آلمان ذرت مقاوم به آفت باعث افزایش 10 درصدی مرگ و میر و سقط جنین در یک گاوداری در فاصله سال‌های 1998 الی 2001 شد و کمپانی سوئیسی تولید‌کننده بذرهای ذرت تراریخته علاوه بر پرداخت غرامت بذر ذرت مشکوک را از بازار خارج کرد. آیا آن سمومی که بر گاو اثر می‌گذارند بر انسان بی‌تاثیر خواهند بود؟

وابستگی کشاورزان به محصولات شرکت تولید‌کننده بذر مانند سم علفکش و کود چه خطراتی دارد؟
ما از هرنوع گیاهی در طبیعت خود چندین نوع و رقم متفاوت و سازگار به شرایط آب و هوایی و متناسب با نیازها و ذائقه خود داریم؛ به این موضوع «تنوع زیستی» می‌گویند. ولی محصول تراریخته که از یک شرکت خاص خریده می‌شود معمولا فقط یک نوع است و اگر بیماری یا آفتی پیدا شد که نسبت به آن حساس باشد، همه مزرعه یا مزارع در معرض نابودی قرار خواهند گرفت، از سویی معمولا بذر دستکاری ژنتیکی «عقیم» و یکبار مصرف است؛ پس ما نمی‌توانیم از این بذر دوباره تولید کنیم؛ در‌حالی‌که کشاورزان با استفاده از بذر طبیعی، در سال‌های متعدد(امسال و سال آینده و پس از آن) امکان کشت دارند. به این ترتیب محصولات دستکاری ژنتیکی شده  از جهت تهیه بذر صد‌در‌صد به آن شرکت وابسته می‌شوند؛ ضمن اینکه برای کشت بذور دستکاری شده، به سم و کود متناسب آن با توصیه شرکت سازنده بذور نیاز است از جهت مصرف سم و مصرف کود هم همینطور؛ چون بذرها برای کشت به سم و کود نیاز دارند. یعنی تک تک کشاورزان ما صد‌در‌‌‌صد وابسته به یک مجموعه‌ای می‌شوند، که می‌تواند به‌راحتی آنها را در تنگنا قرار دهد و دیگر بذری به کسی ندهد؛ یا برای آنها شرایطی را تعیین نماید یا در آینده از آنها حق انحصاری برای محصولات تراریخت خود بخواهد یا حتی مثلا بدلیل بدهی زمین‌ها و دارایی آنها را نیز مصادره کند و به یغما ببرد.
در هندوستان برخی کشاورزان به دلیل بدهی به مونسانتو و فشارهای وارده در مزارعشان خودشان را آتش زدند و خودسوزی نمودند.

راه حل اساسی و راهگشا برای بی‌نیازی از واردات این حجم از تراریخته‌ها چیست؟
برای بی‌نیازی از واردات این حجم از تراریخته‌ها (بیش از 50 درصد) باید دست کم 6 راه حل را به صورت جهادی در دستور کار قرار داد:
1- راه حل اول تولید داخلی در زمین‌های تحت کشت به علاوه واردات محصولات غیر تراریخته و طبیعی.
2-به بالاترین حد رسانیدن برداشت بذور طبیعی توسط مبارزه طبیعی با آفات مانند استفاده همزمان از چند رقم مختلف یا مبارزه بیولوژیک با آفات (استفاده از دشمنان طبیعی آفات مانند برخی زنبورها یا برخی از کفشدوزک ها) و...
3- تحقیق درباره صحت آمارها : آیا نیاز به واردات 60 درصد تراریخته واقعیست؟ (در حالی که درباره ضعف آمارها در کشور به خوبی آگاهی یافته ایم).
4- استفاده از روشهای مؤثر و طبیعی اصلاح کلاسیک مانند انواع هیبریداسیون، اینتروگرسیون، استفاده از تلاقی‌های برگشتی، انواع انتخابهای دوره‌ای و توده‌ای و... (که در واقع افزودن و کاستن طبیعی ژن‌ها می‌باشند)  و متاسفانه چندان بر آنها تمرکز نمی‌شود . 5- برنامه‌ریزی برای اصلاح ساختار خاک‌ها و کشت زمین‌های انبوه غیر بارور در ایران با راه حل‌هایی نوین و سرمایه‌گذاری در این زمینه.
6- به گفته محققین و کشاورزان، درصد ضایعات برخی محصولات کشاورزی در کشور ما بسیار چشمگیر است و مطابق آمار به چند صد میلیون تن در سال می‌رسد. برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع موجود و کاهش ضایعات و تلفات محصولات تولیدی در داخل و بازار رسانی آنلاین محصولات حتی از طریق سیستم حمل و نقل هوایی بهتر است مورد نظر قرار گیرد.
7- اگر آنگونه که برخی آقایان بیان می‌دارند با کشت ارگانیک و طبیعی تنها حدود 50 درصد نیاز کشور تامین می‌شود و حدود50 درصد به واردات متکی می‌باشیم به نظر می‌رسد اکنون زمان فرهنگ‌سازی برای منطقی عمل نمودن مردم و تغییر سبک زندگی‌ها رسیده است. با توجه به نیاز جامعه، هر خانواده‌ای به نحوی نقش در تولید محصولات سالم کشاورزی داشته باشد و حتی می‌توان در‌باره آن برنامه‌ریزی نمود.

  • ۰
  • ۰
خاصیت گلاب چیست ,خواص گلاب برای معده

خواص گلاب

 

خواص و فواید گلاب برای سلامتی و پوست

فواید گلاب بسیار زیاد است زیرا بدون شک معجون جادویی زیبایی است و به طور چشمگیری همه کاره است. گلاب به راحتی در دسترس است و باعث می شود به یک ماده اصلی تبدیل شود.

چه پوست چرب ، چه خشک و چه ترکیبی داشته باشید ، گلاب می تواند به روتین مراقبتی پوست شما اضافه شود. این همان چیزی است که آن را به یک راز زیبایی یا بهتر بگویم سلاحی مخفی برای زنان در سراسر جهان ، تبدیل می کند.

هنگام خرید گلاب ، باید مطمئن شوید که گلاب 100٪ خالص خریداری کرده اید ، یعنی آب مقطر گل بدون مواد شیمیایی است. 

 

گلاب چیست؟

گلاب با تقطیر گلبرگهای گل محمدی با بخار ایجاد می شود. گلاب معطر است و گاهی به عنوان یک عطر طبیعی ملایم به عنوان جایگزینی برای عطرهای پر از مواد شیمیایی استفاده می شود.

 

1. تحریک پوست کمک می کند

یکی از بزرگترین مزایای گلاب خاصیت ضد التهابی قوی آن است. این خواص می تواند به درمان چندین بیماری اعم از داخلی و خارجی کمک کند. حتی ممکن است به تسکین سوزش از اگزما یا روزاسه کمک کند.

 

2. گلودرد را تسکین می دهد

پزشکان اغلب آنتی بیوتیک برای گلودرد تجویز می کنند ، اما ممکن است بخواهید گلاب را نیز امتحان کنید. گلاب به طور سنتی ، برای تسکین گلو درد استفاده می شود. در حالی که تحقیقات برای اثبات اثربخشی آن لازم است ، شواهد حکایتی قوی برای حمایت از آن وجود دارد و ریسک بسیار کمی در آزمایش آن وجود دارد.

 

3. قرمزی پوست را کاهش می دهد

هزاران سال است که از گلاب به عنوان یک محصول زیبایی استفاده می شود ، بنابراین جای تعجب نیست که می تواند رنگ پوست شما را بهبود بخشد و قرمزی پوست را کاهش دهد. خواص ضد باکتری ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. خواص ضد التهابی می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد.

 

4. به پیشگیری و درمان عفونت کمک می کند

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده قدرتمندی است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری کرده و آن را درمان کند. به همین دلیل ، گلاب اغلب در انواع درمان های طبیعی و دارویی گنجانده می شود.وقتی از گلاب در قطره های چشمی برای درمان موارد ورم ملتحمه استفاده می شود ، خواص ضد عفونی کننده و ضد درد آن در درمان بیماری چشم کمک می کند.

 

خاصیت گلاب چیست ,خواص گلاب برای معده

یکی از بزرگترین مزایای گلاب خاصیت ضد التهابی قوی آن است

 

5. حاوی آنتی اکسیدان است

گلبرگهای گل و روغن گل سرخ حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول در برابر آسیب کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها اثرات مهاری پراکسیداسیون لیپید بالقوه دارند. در نتیجه از سلول محافظت می کند.

 

6. بریدگی ها ، جای زخم ها و سوختگی ها را بهبود می بخشد

گلاب ضد عفونی کننده و خواص ضد باکتری دارد که می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک کند. این خواص می تواند به پاک سازی و جلوگیری از عفونت بریدگی ها و سوختگی ها کمک کند. همچنین می توانند به بریدگی ، سوختگی و حتی جای زخم کمک کنند تا سریعتر بهبود یابد.

7. روحیه را تقویت می کند

گلاب می تواند دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی باشد. مطالعه ای در سال 2011 دریافت که عصاره گلبرگ های گل سرخ می توانند سیستم عصبی مرکزی را در موش ها آرام کنند. این منجر به اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب می شود.

 

8. سردرد را برطرف می کند

از گلاب و روغن ضروری گلاب در رایحه درمانی برای کمک به تسکین سردرد استفاده می شود. این ممکن است به دلیل استرس زدایی باشد که در بخش بالا بحث شده است. یک مطالعه پیدا شد که بخار گلاب می تواند سردرد را تسکین دهد. گزینه دیگر استفاده از کمپرس آغشته به گلاب به مدت 45 دقیقه بر روی سر است تا نتایج مثبت حاصل شود.

 

9. دارای خاصیت ضد پیری است

گلاب اغلب در محصولات زیبایی با هدف کاهش چین و چروک یافت می شود. به این دلیل که ممکن است در واقع اثرات ضد پیری داشته باشد. علاوه بر تسکین دهنده پوست تحریک شده ، ممکن است باعث کاهش چین و چروک پوست در صورت استفاده موضعی شود.

 

10. مشکلات هضم را تسکین می دهد

در طب عامیانه ، از گلاب برای کمک به هضم غذا و کاهش ناراحتی های گوارشی استفاده شده است. طبق مطالعه ای در سال 2008 ، برخی شواهد نشان می دهد که گلاب می تواند روی هضم غذا تأثیر مثبت بگذارد و ناراحتی های گوارشی را تسکین دهد. همچنین ممکن است ترشح صفرا را بهبود بخشد ، که می تواند به هضم غذا کمک بیشتری کند.

 

خاصیت گلاب چیست ,خواص گلاب برای معده

گلاب می تواند دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی باشد.

 

خطرات احتمالی مصرف گلاب

گلاب بی خطر تلقی می شود. خطرات شناخته شده ای برای عموم مردم وجود ندارد که از آن به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کنند. تنها استثنا در صورت حساسیت به ماده است.

 

نحوه استفاده از گلاب

روشهای مختلفی برای استفاده از آن وجود دارد ، از جمله موارد زیر:

از گلاب به عنوان پاک کننده یا تونر صورت استفاده کنید. فقط پس از شستشو با پاک کننده طبیعی صورت خود را با گلاب بشویید.

می توانید گلاب را روی مچ دست ، صورت یا حتی بالش خود بمالید که به کاهش استرس کمک می کند.