وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

وبلاگ رسمی گتوند

تمام مشخصات این وبلاگ متعلق به وبلاگ گتونداست

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیگاری‌ها! بیش از ۴۸۰۰ ماده‌ی شیمیایی در سیگار وجود دارد. همه از مضرات سیگار کشیدن برای سلامتی‌ آگاهی دارند، ولی بیش‌تر سیگاری‌ها واقعا نمی‌دانند سیگار چیست.

بسیار حیرت‌آور است اگر بدانید در یک نخ سیگار ۴۸۰۰ ماده‌ی شیمیایی وجود دارد و بیش‌تر آدم‌ها به خود زحمت نمی‌دهند بفهمند سیگارشان از چه چیزهایی تشکیل یافته است. تقریبا همه‌ی آن چیزهایی که در سیگار وجود دارد برای بدن سمی یا سرطان‌زا هستند. بسیاری از آدم‌ها واقعا از آن‌چه می‌کشند بی‌خبر هستند و پژوهش‌های جدید می‌خواهند به این آدم‌ها کمک کنند.

shutterstock_108900479-300x199

پژوهشی که در مجله‌ی پزشکی بهداشت عمومی BMC منتشر شد نشان می‌دهد ارائه‌ی اطلاعات مختلف مربوط به سیگار نظیر فهرستی کامل از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن می‌تواند بسیاری از آدم‌ها را به ترک سیگار ترغیب کند. اگر آدم‌ها از خطرات واقعی سیگار آگاه شوند، کم‌تر به سیگار کشیدن روی می‌آورند.

بیش‌تر آدم‌ها حقیقتا تمایل دارند به این‌گونه اطلاعات دسترسی بیایند، ولی نکته‌ی عجیب این است بخشی عمده از آدم‌های سیگاری که ظاهرا برای تحقیق در مورد مضرات سیگار از خود تمایل نشان نمی‌دهند – نظیر جوانان – حقیقتا بیش‌تر از سایرین به دنبال این‌گونه اطلاعات می‌گردند.

در این پژوهش ۵۰۱۴ فرد بالای ۱۸ سال مورد بررسی قرار گرفتند. نکته‌ی قابل تامل این بود که آنها به دلیل استفاده‌ی زیاد از دخانیات فقیرتر از دیگران بودند. طبق یافته‌های پژوهش‌گران حدود ۵/۲۷ درصد از آدم‌ها در مورد مواد شیمیایی سرطان‌زا در سیگار تحقیق کرده بودند.

ولی نکته‌ی جالب این است که این پژوهش نشان داد بیش‌تر سیگاری‌ها واقعا نمی‌دانند سیگار از چه چیزهایی تشکیل شده است.

برخی از مواد شیمیایی اصلی موجود در سیگار عبارت هستند از نیکوتین،قطران، مونوکسید کربن، فرمالدئید، آمونیاک، هیدروژن سیانید، و آرسنیک. این چند ماده‌ی شیمیایی تنها تعدادی انگشت‌شمار از صدها ماده‌ی شیمیایی دیگر هستند.

واقعا حیرت‌آور است باز هم بسیاری از آدم‌ها در سراسر جهان سلامتی‌شان را قربانی احساس موقت و بسیار زودگذر آرامشِ کاذب بعد از سیگار می‌کنند.

shutterstock_103799627-300x199

کاملا واضح است شمار عظیم سیگاری‌ها در دنیا ناشی از طراحی و الگوی جهان مدرن است. ما دائما درگیر استرس، مشغولیت‌ها، و مسئولیت‌ها هستیم، و واقعا به دنبال فرصتی می‌گردیم که بتوانیم لحظه‌ای از آنها دور شویم. سیگار کشیدن این فرصت را برای‌مان مهیا می‌کند؛ فرصتی برای احساس آرامش زودگذر و موقتی که بسیار اعتیادآور است.

ما ارتباط‌مان را با یکدیگر و با زمین از دست داده‌ایم، و خود را با موادی به بی‌حسی می‌زنیم که می‌دانیم عاقبت ما را خواهند کشت.

اگر سیگاری هستید، واقعا می‌دانید چه می‌کشید؟ یعنی آیا واقا از مضرات سیگار کشیدن باخبر هستید؟


منبع: د اسپریت ساینس